Preamp med FireWire

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Tomas Nordström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 19 jan 2004, 01:00
Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.
Ort: Helsingborg

Preamp med FireWire

Inlägg av Tomas Nordström »

Hej på er pågar och töser.

Har ni något bra förslag på en bra flerkanalig preamp 8, 12 eller 16 ch som har analogutgång till exempelvis FoH men även FireWire till laptop för inspelningsbruk?

Jag har hittat med en massa kul utgångar men jag vill komma ifrån att he fler burkar vid FoH. Det hade varit bra med ett litet rack bara.
Dessutom ska det fungera till laptop. Annars finns det ju en massa kul ljudkort till PCI-platser.

Idéer?
Tomas Nordström

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Hej på dej.

Jo det som jag rekar e Presonus FirePod.
Jag har använt den vid några inspelningar och den funkar väldigt bra. Den 8kannaler med mik in med 48v fantommatning och 8 analoga lineut.

Tack för vinsningen av ShowMagic
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Kollegans Presonus Firebox imponerade inte så mycket på mig, verkade vara snäppet billigare än vad man vill köra live på. MOTU 896HD verkar vara trevligare (jag har en MOTU traveler, men den har bara 4 preamp + 4 line in).
"This is the updated input list"

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Hej!

Som jag förstod det så ville du inte ha analoga utgångar från datorn utan vill kunna plocka ut utgången från mickpren direkt för att köra in i mixerns line in?

Alltså inte ett vanligt ljudkort enligt "normen" med ett gäng in och ut?

Alternativet är väl att splitta signalen som normalt och köra med ett vanligt fw-kort. Man borde kunna göra det på 2-3u. Kostnaden rusar iväg en del dock kanske.

Det kanske finns någon ADAT-preamp som har analog ut på varje som kan funka och sen ett seperat ljudkort med ADAT-ingång.

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

RME Fireface 800, dyrt, men bland de bästa fw-interfacen på marknaden
Q.E.D

Tomas Nordström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 19 jan 2004, 01:00
Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.
Ort: Helsingborg

Inlägg av Tomas Nordström »

Philip du har rätt. Jag behöver alltså inte ha ljud ut från datorn.
Jag vill kunna göra en flerkanalig inspelning och samtidigt kunna dela preampar med FoH för att spara plats.

Hur är det med Firepoden. Jag har skummat lite på presonus websida och det verkar som om utgångarna på baksidan är någon form av insert för externa eq etc...

Jag vill ju ha en mik in i burken... signalnivån justeras och splittas sedan till analog ljudutgång och firewire för flerkanalig inspelning.
Kan firepoden detta?
Tomas Nordström

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Tomas. Jag kollade in på Presonus hem sida. Det verkar vara så att deras Firestudio kan klara det. Där finns det 8st mik in med gain kontroll på framsidan med 48V fantommatning och 8st analoga ut på baksidan på tele. Och fär finns möjlighet att kunna mixa och routing i den.

http://www.presonus.com/firestudio.html
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Hej!

MOTU verkar kunna direktrouta saker i deras DSP på kortet men det låter som det är känsligt för misstag av inspelningsdatorn.

Jag hade kollat på ett gäng interface typ RME OctaMic/Focusrite Octopre/Behringer ADA8000. ADA8000 ska vara OK sägs det, jag har aldrig lyssnat på den så jag vet inte, det är poppis att expandera sina 01v96 med den.

Sen hade jag tagit en ljudburk med ett gäng ADAT in. Typ RMA Fireface eller Focusrite Saffire.

Tanken med att främst använda externat adatinterface ser jag som att man får mindre i signalvägen och kraschar inspelningsriggen så funkar fortfarande ADAT-konverterarna.

Ingångarna/utgångarna lokalt på ljudkortet ser man som en bonus..

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Philip Olsson skrev:Hej!

MOTU verkar kunna direktrouta saker i deras DSP på kortet men det låter som det är känsligt för misstag av inspelningsdatorn.

Jag hade kollat på ett gäng interface typ RME OctaMic/Focusrite Octopre/Behringer ADA8000. ADA8000 ska vara OK sägs det, jag har aldrig lyssnat på den så jag vet inte, det är poppis att expandera sina 01v96 med den.

Sen hade jag tagit en ljudburk med ett gäng ADAT in. Typ RMA Fireface eller Focusrite Saffire.

Tanken med att främst använda externat adatinterface ser jag som att man får mindre i signalvägen och kraschar inspelningsriggen så funkar fortfarande ADAT-konverterarna.

Ingångarna/utgångarna lokalt på ljudkortet ser man som en bonus..
Behringer ADA8000 är bara en konverterare mellan ADAT och annalog och tvärt om. Det går inte och ruta om så att analog in går både till analog ut och ADAT.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Marcus, Det har du rätt i nu när jag kollade närmre på det.

Hacka om den bör i och för sig vara en trivial sak, men det är kanske inget man vill göra, speciellt om det är uthyrningsutrustning.

Jag kollade upp de andra två interfacen och de ska ha direktutgångar dock. Via DSUB25 och/eller telejack

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 40 och 0 gäster