Vilken mikrofon för strängbaserad österlänsk musik?

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Vilken mikrofon för strängbaserad österlänsk musik?

Inlägg av Jonas Hagelin »

Jag ska göra ett jobb i december där det är 4st strängbaserade
instrument, två trumliknande och en sång. Jag får väl direkt erkänna
att jag inte minns vad instrumenten heter, men det var persisk musik.
Det var ett med uppåt 70st strängar som man slog på. Sedan 3st
som påminnde om gitarr, jag tror det hette citarr eller liknande.
Därtill en vanlig typ av trumma och ett trumliknande instrument till.
Till slut en kvinna på sång.

Vilka mickar ska man välja? Det har blivit mycket Sennheiser för min
del sedan tidigare, så det är väl bäst att köra vidare på den trenden.
Nån av Evolution sång-konding-mickarna för kvinnan. Nån standard
trummick. Men sen är frågan, hur stor skilland är det mellan e614
och e914 för dessa fyra gitarrbaserade instrument? Det skiljer ju en hel
del i pris ser jag... Andra förslag?
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Robin Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 19:47
Ort: ...

Inlägg av Robin Nilsson »

låter som nån mindre variant av harpa?
då är ju några konding mickar att föredra.
har inte provat sennheisers kondingmickar men har deras 606ór och 845ér. Båda dom är bra och sennheiser generelt sviker sällan.

jag kör med LineAudio CM3 till overhead på trummor och det funkar kanon. Kan köra dom på nån ack-gura när det ges tillfälle och den låter helt outstanding för sitt pris, 995:- tar jam för den. ungefär lika stor som mitt lillfinger, fast det säger nog inte dig nåt.. 8)

Iaf

tycker du ska köra så här:

LineAudioCM3 till 70strängarn
LineAudioCM3 till citarr
Shure Beta 98 S/D Till trumman, fast den är dyr, det funkar säkert bra med sm57 också..
Sången tycker jag Sennheiser E845

Notera..att jag tycker så är bara för att jag har de mickarna själv.. :wink:

Vore bra o veta vilka mickar du hade att välja imellan för att kunna hjälpa dig lite mer..

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Cool... äntligen får man chansen att glänsa lite i ett ovanligt ämne 8)
Har kört rätt mycket iransk/persisk musik de senaste åren, likväl som världsmusik i största allmänhet. Rätt kul när man lär sig sluta tänka i de gamla vanliga rock'n roll-banorna.

Ett grundläggande tips när det gäller traditionella instrument från mellanöstern är att de ska låta ut i PA't som de låter akustiskt. Försök inte få dem att låta som något du känner till bättre (gitarr eller mandolin t.ex). Det var ett av de första misstagen jag gjorde.

Musikerna i de här kretsarna är ofta klassiskt skolade och grymt duktiga, så att lyssna på dem och visa intresse för instrumenten brukar ge mycket. De är oftast mer än villiga att ge tips och lära ut. De enda som kan vara lite diviga är "sångstjärnorna" (ofta influgna från runt om i världen och kompade av lokala musiker).

Oud är ungefär som en luta. Medelstark ton och hyfsat lätt att få ut i PA't (i alla fall i jämförelse med Sehtar och Tar

Sehtar (icke att förväxla med det indiska instrumentet Sitar, som har mycket fler stämmor). Ett melodiinstrument. Plockas med fingernaglarna eller med en sorts plektrum. Ackord förekommer också, men främst melodispel. Kan nog sägas vara huvudinstrumentet i traditionell Persisk musik. Den som spelar Sehtar är ofta även bandledare. Många av dessa musiker är grymt överdjävliga instrumentalister. Var beredd på att bli hänförd.
Instrumentet är inte särskilt ljudstarkt och har en hel del resonanser som gärna går runt i monitorn.

Tar. Basvarianten av Sehtar (egentligen inte samma instrument tror jag men de tycks komplettera varandra på det viset). Dessa två förekommer ofta i kombination med varandra. Går dock inte att jämföra med en elbas eller liknande. Den har inte alls det frekvensomfånget. Rent generellt händer det väldigt lite i de lägsta och högsta oktaverna i den här sortens musik, men väldigt mycket däremellan.

Instrumentet med massor av strängar (72 tror jag det är) kan vara en Santur. Strängarna slås an med en sorts små träpinnar. Jag har inte sett detta instrument särskilt ofta dock.

Större chans är det nog i så fall att det är en Ghanoon. Ett grymt instrument, där det förutom ett stort antal strängar (24 grundtoner med vardera 2 övertoner) finns en sorts "pitch" för varje tretal strängar som justeras steglöst. Är det någon i bandet som är grymmare än snubben på Sehtar så är det han som lirar Ghanoon. Relativt ljudsvagt instrument som ibland ställer till problem, särskilt om det placeras nära ett ljudstarkare instrument som t.ex en trumma.

En vanlig trumma är Davul. Den är ganska kraftfull i ljudet och spelas med olika "trumpinnar". Ena sidan för bastoner och den andra för högre toner (två mikar rekommenderas). Sällan några större problem att få ut i PA't. Kombineras ofta med mindre trummor som är mer lika Timpani (även de hyfsat ljudstarka).

Tombak är också en vanlig trumma. Den känns igen på att den bara har trumskinn på ena sidan, medans det i andra änden är en avsmalnande mindre öppning. Den kan vara lite kinkigare att få ut i PA't, men tar man bort lite resonans brukar det gå bra. Exprimentera lite med mikplacering. Ibland har musikern en mygga inbyggd i trumman.

Något du också kan råka på är ett blåsinstrument som heter Ney. Tar någon fram en sådan så se för allt i världen till att det inte står en påslagen mik i närheten så länge du inte ska täcka minst 2000 pers med ljudet. Ljudvolymen i den här lilla "tutan" är överdjävlig.

Fiol förekommer också i den här musiken. Oftast med inbyggd mik och preamp. Ta en linebox och åk, sällan eller aldrig några problem.

Även stränginstrumenten kan ha inbyggda mikar av varierande kvalitet (testa med en bra aktiv linebox, t.ex BSS). Var inte rätt att föreslå en extern mik om den inbyggda inte funkar bra. Det brukar snarare uppskattas än att någon tar illa vid sig.

Vad gäller mikar så beror det på omständigheterna. Har jag gott om tid och lokalen är akustiskt hyfsad så använder jag gärna bra kondingmikar (ofta Crown CM700). Har man däremot bråttom och lokalen är jobbig eller PA't av mindre bra klass kan det löna sig att inte vara så petig och slänga upp 57'or istället. Det låter klart mer plonkigt och inte alls lika vackert, men ibland är det viktigare att ha några dB gain till innan det går runt. På trummorna använder jag mest Audix D-serie.

Sångare/sångerskor i den här genren gillar ofta att ha väldigt mycket effekter på rösten (kanske inte fullt så mycket när det är mer klassisk musik som när det är moderniserad pop). Flera olika korta delayer brukar vara ett säkert kort. Ge gärna "stjärnan" två monitorer och resten av bandet en var av psykologiska skäl :D
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det enda jag minns av de gig i den här stilen som jag har gjort med härliga Manganus i Solnahallen är ett donkdidonkdink donkdidonkdink i sex timmar i sträck, och sen så rev man, men jag är ju betydligt mindre nyanserad än vad du är också Hasse. Kul med din expertis :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Det är inte de Eritreanska gigen du minns David? Där är det ju bara nån mysko baktakt om och om igen i timtal i sträck.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag vet inte om jag hörde skillnad på Eritreansk musik och iransk/persisk då :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

Robin: jag har i princip inga mickar att välja på sådär rakt av. Tar lite
vad som krävs och inte är för dyrt, eller om det är dyrare mickar, något
som funkar även iframtiden.

Hasse: Du verkar ha full koll, det stämmer nog med stavningen på instrumenten också.

Jag har lyssnat på bandet en gång och tror mig ha nån bild av hur det
bör låta även ut genom pa:t. Rent genrellt brukar jag nu vilja ha samma
ljud ut genom pa:t som om det inte var på alls, så det verkar vara en
bra grund att gå på.

Jag får väl kanske chans att återkomma när det hela har varit och då
med info om hur det gick.
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster