Röde NT3 VS. AKG C100

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Röde NT3 VS. AKG C100

Inlägg av Jakob Nilsson »

Jag har länge använt Röde NT3 som allroundmick till det mesta. Till körer, akustiska instrument, OH m.m. Den är lite rundgångskänslig, men har å andra sidan en jävla output. Jag blev rekomenderad till att införskaffa AKG C1000 av en lokal musikhandlare, så jag köpte grisen i säcken och kom hem med två C1000. Vilken besvikelse, NT3an ska väl vara en kopia på C1000? Men kopian låter i min mening bättre än orginalet. Jag provade C1000 på en barnkör och var tvungen att vrida rejält på gainen för att bara få fram lite ljud. Rundgången var nästan ett faktum. Det lät uselt. När jag provade mina gamla trotjänare NT3 istället var jag tvungen att vrida ner gainen med cirka 50% och det lät toppen.
Varför köpa dyrt, när man kan köpa billigt? Speciellt när det billiga låter bättre.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Tillförlitlighet och matchning. Hur vet du att alla NT3:or låter likadant?
"This is the updated input list"

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Jag har aldrig någonsin hört att NT3 skulle vara en kopia av C1000. C1000 är en skum mik från AKG som många använder och jag tror de flesta gör det bara pga att det står AKG på. Ingen annan kondensatormik som påstås vara proffsklass har jag hört så mycket dåligt om. Har även lyssnat på A/B tester på CD där man gämfört C1000 med andra kondingar på trummor, och C1000 lät tydligt sämre än motståndarna. Tror t om ADK lät bättre.

NT3 är en mik konstruerad och tillverkad av RÖDE i Australien. Jag har hört väldigt mycket gott om den, att den ska vara grym på virvel, elgitarr och t om kunna rädda en svår bastrumma. Jag har dock aldrig själv använt den.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag har hört att AKG 535 ska vara en kanonmik. Har själv inte jämfört med andra mikar, men det kanske andra har? Vi är läskigt nöjda med våra NT3or i alla fall..!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

I studentföreningen jag är med i har vi några 535:or från strax innan kriget, och tre C1000 som är rätt nya. Det är inte ovanligt att gästande väljer 535 hellre...

Fast, om vi pratar mikrofoner till trummor så specas väl 451 och 414 desto mer ofta?
KISS. Keep It Simple Stupid.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

535 är en väldigt mångsidig mikrofon, definitivt money well spent. Samma sak med 451 och 414, även fast den sistnämnda kostar en tiotusenlapp..:)

intressant samtliga av de AKG-mickar man ser på riders och som folk verkar gilla (och som jag gillar) fanns med i 1984 års AKG-katalog ;)
Ingen av de dynamiska mickarna har klamrat sig kvar dock.. sett D12 (föreg till D112) på nån rider men annars e de shure eller shure och ibland sennheiser på den dynamiska fronten.. skumt.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

jag använde 15st 535:or på en kör + lite percussion och sånt i lördas. Funkar jättebra, testade dock aldrig att ge den jättemängder i monitorn.
"This is the updated input list"

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

ian skrev:Tillförlitlighet och matchning. Hur vet du att alla NT3:or låter likadant?
Det vet jag inte. Men man för hoppas att Röde har en jämn kvalitet på sina produkter.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

DavidG: 1984 var ett bra år :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

dawen skrev:DavidG: 1984 var ett bra år :)
samtliga av dom är väl från 60-talet eller början av 70-talet, så jag vet inte..;)

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

AKG C1000 är skräp. Skitmik. (hint: allt som säljs med argumentet att det kan gå på batteri är skräp. Utom möjligen den U87'an som hade batteridrift... )
Jag tror inte att Røde är dåligt, och jag skulle gärna testa dem, men det har inte blivit av. I facket "kondingar från Asia/Pacific" så har jag blivit klart impad av Studio Projects B1. Stormembranskines, kostar under tusenlappen, låter väldigt tyskt, och är en liten dröm på elgitarr.

Vad beträffar övriga AKG-produkter så jo, C535EB är en av mina favoriter. Riktigt trevlig, inte minst på elgitarr. Jag gillar TriPower-mikrofonerna också, dvs de dynamiska D3800 och D3900; inte så ridervänliga, men med koll på backdämpningen och raka och trevliga. En dröm att sätta på monitorsvin. Lite mer återhållsamma än 58'or, men ack så uppfostrade. Tveeggat svärd och allt det där.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

AKG C1000 hade några fördelar när den lanserades - den var en a) hyfsad kondensatormikrofon som b) inte krävde fantommatning och som c) låt i ett konsumentvänligt prisläge.
Idag väljer jag gärna något annat, om det finns alternativ. Ett bra alternativ i mina ögon och öron är exempelvis Shure KSM 109, och ett helt OK budgetalternativ till skrämmande lågt pris är ADK SC-1.
Jämförelsen mellan C1000 och C535EB är inte riktigt relevant IMHO, det är två prylar med helt olika prestanda och egenskaper.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Thieme skrev:AKG C1000 hade några fördelar när den lanserades - den var en a) hyfsad kondensatormikrofon som b) inte krävde fantommatning och som c) låt i ett konsumentvänligt prisläge.
Idag väljer jag gärna något annat, om det finns alternativ. Ett bra alternativ i mina ögon och öron är exempelvis Shure KSM 109, och ett helt OK budgetalternativ till skrämmande lågt pris är ADK SC-1.
Jämförelsen mellan C1000 och C535EB är inte riktigt relevant IMHO, det är två prylar med helt olika prestanda och egenskaper.
535 kostar 3395 (list ink) och c1000 kostar 2995 (list ink). Finns det någon applikation där C1000 slår 535, och isåfall vilken?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Vad tycker ni om exempelvis C2000 och andra kondensatormikar i c-serien från AKG?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Thieme skrev:och ett helt OK budgetalternativ till skrämmande lågt pris är ADK SC-1.
Vi har 10 såna. De funkar rätt bra till det mesta, och det gör inte så mycket om man sumpar den i backen några gånger eller hyr ut till studenter.
"This is the updated input list"

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

dawen skrev:Vad tycker ni om exempelvis C2000 och andra kondensatormikar i c-serien från AKG?
C3000 är helt okej. Funkar bra till det mesta, en bra mick för träblås. Men jag vet inte om den är direkt prisvärd... finns mickar som låter bättre och dessutom är billigare.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

C-4000 tycker jag funkar helt okej dom gånger jag varit med och använt den.

På tal om C-535 så är det riktigt kul när man jämför den och en SM-58.

Vilken skillnad i ljud det blir.
Johnny Andersson

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

Exodus skrev:C-4000 tycker jag funkar helt okej dom gånger jag varit med och använt den.

På tal om C-535 så är det riktigt kul när man jämför den och en SM-58.

Vilken skillnad i ljud det blir.
Ja med det är väl inte så oväntat. De är ju av helt olika karraktär, 535an kostar ju dessutom 3 gånger så mycket som en sm-58a. Vill man göra en jämförelse med Shure så är det Beta87 eller sm86 som ligger närmast i ljudbild och dessutom samma prisklass.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Jag tänker mer bara på att det inte var en jämförelse med vad man skulle köpa, utan det var bara en jämförelse på en scen när vi körde dom två mickarna...

Jag tyckte bara att det var kul att mickar kan låta så olikt varann...
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

SM58 är inte populär eftersom det är en otroligt bra mikrofon. Den tål misshandel, den är billig, det är inga stora skillnader i ljud trots misshandeln, och dessutom så har alla den.

SM57 och SM58 tycker jag faktiskt att varje mikcase borde ha, även om mikarna inte behöver användas jämt.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 47 och 0 gäster