Trummickning

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Användarvisningsbild
Johan Treptow
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 10:34
Ort: Göteborg

Trummickning

Inlägg av Johan Treptow »

Jag gjorde en flerkanalsinspelning härom veckan och upptäckte att det var lite väl mycket hihat som läckte in i virvelmicken (SM57). Jag hade satt micken några cm över sargen pekandes mot mitten av skinnet ungefär mitt emellan hihat och första hängpukan. Hihat:en kanske var en 20-30 cm från membranet. Det var egentligen inga problem vid själva giget, utan jag märkte läcket först när jag satt hemma och mixade inspelningen och ville puncha till virveln lite mer. Jag fick då gate:a virveln med sidechain för att få bort hihat:en.

Hur brukar ni sätta micken? Skulle tippa att en super/hypernjuremick (typ beta57) minskar dessa problem en aning. Är det någon som har några bra tips?

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

hehe....jag frågade min guru när jag började i studio för 8-9 år sedan hur man får bort hihat-läckage....har tyckte mer eller mindre att jag skulle vänja mig.

nej, seriöst...man får tänka mycket på mickplacering så att hihatljudet inte "studsar" in i virvelmicken, och sen är det ju klart att ju mer riktad micken är, desto bättre...ur läckagesynpunkt i vilket fall... men bli av med det helt och hållet är enligt min erfarenhet ganska omöjligt
Q.E.D

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Jag föredrar ett par CM-2 eller KM8X i ORTF lagom högt över set'et och så en PL20 i baskaggen. Då blir hihatläck ett akademiskt problem, och trummorna låter trumma och inte studio, vilket ibland är bra, ibland inte. Om man säger ;-)
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Trummickning

Inlägg av Mikael Thieme »

Litet sent svar, men here goes... :)
JT skrev:Hur brukar ni sätta micken? Skulle tippa att en super/hypernjuremick (typ beta57) minskar dessa problem en aning. Är det någon som har några bra tips?
En supernjure kan hjälpa, men behöver inte göra det... Beroende på hur trumsetet är riggat kan du råka få mer HH än du önskar i bakloben på din supernjure, vilket man inte alltid tänker på.

Efter 20 års trial and error har jag däremot hittat en(!) bra metod för att lösa det problem du beskriver. Jag har sågat till en trekantig platta av 5 mm plywood, ca 20 x 15 cm stor. Ena sidan är klädd med snygg mjuk golvmatta och i ena hörnet finns ett genomgående fästhål för svanhals. Plattan placeras mellan HH och virvelmik, med mjuka sidan mot virvelmiken, så långt fram/in att den skärmar direktljudet från HH.
Rätt placerad stör den inte trumspelet alls, och effekten är påtaglig när det gäller hur mycket det går att brighta till en virvelmik utan att bara få med sig HH.

Det låter mer komplicerat än det är, men det viktigaste är att det faktiskt fungerar mycket bra och jag använder tricket rätt ofta. *tummen upp höger*

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

kan du ta en bild på tricket också? Tror det är lättare och förstå hur det ska riggas då.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Plato: Tänk dig en plywoodplatta som du har i princip under undre hihatlocket, och som är riktat så att du från virvelmiken inte ser hihaten, i princip. Golvmattan på skivan är till för att inte få några underliga reflexer från virvelslagen in i virvelmiken, på samma sätt som man brukar göra med talarstolar. Sitter skivan på en svanhals så är det bara att sätta dit andra änden på hihatstativet och vinkla skivan så att den sitter bra.

Rätta mig om jag tänker fel Thieme, och välkommen till forumet! Vi träffades på Storan en kväll under Citysound 2004, som hastigast.

Det är rätt praktiskt att man kan göra en del saker elektriskt och andra rent fysiskt, och att det finns människor som tänker utanför lådan.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

hey, är det den där göteborgaren med motorcykel? Måns här... Det var läääääääänge sen!
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

Hmm, jag läste i någon tidskrift om en tekniker som använde mikar med 8-karakteristik i jobbiga situationer och fasvände den andra källan, i hans fall var det monitorproblem som han löste på det sättet. Kan det månne funka även i detta fallet...? Eller tänker jag konstigt nu mitt i natten efter två folköl...:-)

/H

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster