Headset och myggor, kabelstrul!

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Användarvisningsbild
Wille Fredman
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 02 sep 2009, 21:57
Presentation: "Your on thin fuckin ice my pedigree chum, and i shall be under it when it break's. Now fuck off!"
Ort: Linköping

Headset och myggor, kabelstrul!

Inlägg av Wille Fredman »

Hej på er!

Jag har under många års tid nu irriterat mig på headset- och myggkablar.
De går ALLTID sönder precis vid kontakten, och det är nästan alltid samma problem.
Skärmen nöts av när kabeln böjs upprepade ggr.
Detta problem är mest vanligt vid fitnessanläggningar, då de är väldigt aktiva och "hastiga", med
hanteringen av utrustningen.

Jag har testat de flesta tillverkares produkter, samma resultat.
Jag har försökt förstärka med krympslang i alla möjliga konstellationer, samma resultat.

Testade en, för mig, ny produkt som heter "Sugru", samma resultat.

Vet att det här är ett vanligt problem så jag är väldigt tacksam om någon har en lösning, eller
bara en idé som jag inte har testat.

Henrik Brifors
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 07:25
Presentation: Henrik "hejje" Brifors.
Kör enskild ljud/ ljus firma på deltid baserad i Gnesta, Sörmland.
Även musikant i div. coverband.

Headset och myggor, kabelstrul!

Inlägg av Henrik Brifors »

Såg en youtube video där de tog en fjäder från en kulspetspenna på änden av en laddkabel till mobiltelefon.
Borde ju kunna avlasta en del tänker jag. Jag skulle nog limma fast den mot kontakten så den inte gled uppför sladden. Kanske i kombination med krympslang för att minimera glapp.

Sedan skulle jag nog se över hur placeringen av kontakten blir vid gymanvändandandet. Kolla ifall det går att fästa den så att kontakten utsätts för så lite påverkan som möjligt.

Lycka till :)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Headset och myggor, kabelstrul!

Inlägg av Hasse Queisser »

Hur länge brukar grejerna hålla innan du får problem?

När såpass delikata saker som headsets misshandlas dagligen så är livslängden inte mer än några månader, det är något man helt enkelt får förklara för kunden så de kan budgetera för inköp av headsets med jämna mellanrum.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Headset och myggor, kabelstrul!

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Det finns clips man fäster i kläderna, exkl kragen som blir en extra dragavlastning.

Nu är det inte några aerobics-prylar, men jag gillar Sennheisers lösning med utbytbara, tåliga kablar.

Jag har för mig att A-T har någon aerobics-lösning där sändaren sitter i själva headsetet, dvs inga sladdar alls :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Headset och myggor, kabelstrul!

Inlägg av Niklas Elste »

JTS har billiga kablar till sina headset

Användarvisningsbild
Wille Fredman
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 02 sep 2009, 21:57
Presentation: "Your on thin fuckin ice my pedigree chum, and i shall be under it when it break's. Now fuck off!"
Ort: Linköping

Re: Headset och myggor, kabelstrul!

Inlägg av Wille Fredman »

Tack så mycket för alla tips!

Henrik: Har sett det med, men varit osäker på hur bra det verkligen funkar.
Helt klart värt att testa, tack!

Hasse: Det varierar ganska stort. Ibland 3 månader, ibland 3 dagar :(
Vissa av anläggningarna har 2-3 st i reserv, men jag åker ju på och laga de till slut, och det skulle va skönt
att få lite mer tid mellan service.

Anton: Problemet brukar, nästan, aldrig uppstå runt kragen, utan 99 fall av 100 är det vid kontakten.
Jag skulle HEMSKT gärna vilja ha ett Aerobics-headset med utbytbara kablar! Problemet är att jag hittar inget. Om någon vet ett så vore jag evigt tacksam.
Det är oftast billigare att köpa kablar än mickar ;)

Vi har kört EVO-headset, som har inbyggd sändare, och det funkade med version 1.
Sen fick någon en bra idé, byggde om hela headsetet och nu går det sönder innan det ens hinner
komma ut till kunden.
Ska kolla om det finns något liknande, för det är en bra lösning.... när det funkar.

Och snälla, rekommendera inte Samson för jag tar inte i det med tång :D

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Headset och myggor, kabelstrul!

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag gjorde ett jobb med en revy där det gick vilt till med headseten och myggorna. Det som plågade mest va under tacket då de tog av sig headseten och hade de hängandes i sladden och sen bugade. I början fick man räkna med att minst ett headset gick varje föreställning. Där de gick av va i kontakten eller där de gick in i headset. Lösningen styv Krympslang sunt dagavlastningen och en bit upp på kabeln. Även en stump runt bygeln för att hålla kabeln stilla i anslutningen in i headsetet men även en stump runt kabeln från bygeln och en bit ner. På det viset kunde inte kabeln göra några kraftiga böjar och att anslutningarna va förstärkta och förankrade.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Headset och myggor, kabelstrul!

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Problemet brukar, nästan, aldrig uppstå runt kragen, utan 99 fall av 100 är det vid kontakten.
Ja alltså om man gör en dragavlastning vid kragen så blir väl inte kontakten lika utsatt ? Eller pratar du om kontakten vid sändaren ?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Headset och myggor, kabelstrul!

Inlägg av Krister Uddén »

Måste de koppla loss headset från sändaren?
En liten ögla och en strips vid bältes clipet så blir draget inte i kontakten.
Kör jag ibland när ensamblen slarvar.

Märker att det är frestande att lyfta sändaren i kabeln.
Och det är ju inte vad kontakten är gjord för!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster