Transformator till Kondensator mic

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Transformator till Kondensator mic

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Vi ska inställera ett skvaller system på en teater, ett väldigt enkelt sådant. Vi tänkte använda oss av två stycken aktiva små högtalare med en ingång för en mic, den har dock ingen fantommatning som behövs till kondesatormicken. Så jag tänkte fråga om man kan fuska till det med en transformator som ger ström till micken eller finns det kanske färdiga mickar med strömmatning, obs inga batteri eftersom det kommer att bli bökigt att komma åt att byta!
Work sucks, send me on tour!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Har ni inga högre krav så är nog det enklaste att köpa nån liten bhringer mixer typ 4kanaler, så har ni phantommatningen klar, de kostar inte många kronor!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Strömförsörjning till kondingmikar finns från ett antal olika tillverkare.

Ett exempel i vettig prisklass är ART som saluförs av Luthman. Phantom2 och Phantom3 heter modellerna och enda skillnaden är att den ena är en 2-kanalare.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Södran kör en liten Behringer (som dessutom kan koppla in CD så att ljusbåset kan programmera i fred), vi kör 2xSymetrix preampar.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

...och för att anknyta till en annan tråd så är det där numera så att de har manglat ner sin skvaller till nåt som inte är i närheten av fascinerande. Den var bättre förr. Men något kryptisk, om den gick sönder.

Det finns en finess med system som är instängda bakom trimpotar mm så att det inte görs konstiga saker med dem av dagens gästande stereotekniker. (jag kallar dem så för de har inte fattat att man ibland vill ha system som är mer än stereo..)

A propos skvaller:

En sak man bör ha med är någon sorts leveler, så att man inte får för stor variation på programmet.

70-voltssystem är bra. Lätt att bygga ut och anpassa till olika rum.

Volymkontroll i varje rum bör man ha (därför är 70-volt fiffigt), men kallningen ("Tredje ringningen, plats i dike, plats på scen!") ska inte dämpas av den volymkontrollen. Och, man ska inte kunna stänga av helt.[/list]
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Man får tacka för råden, blir nog en lite Behringer mixer, vi tänkte det själv oxå från början.
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Lightguy (TMT) skrev:Man får tacka för råden, blir nog en lite Behringer mixer, vi tänkte det själv oxå från början.
Det är väl just i sådana sammanhang som de fruktade Be@*§%inger-prylarna faktiskt kan komma till vettig användning :twisted:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Vadå, teatersammanhang? :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Behringer funkar till det mesta, utom till att fylla riders med när det är gästande jänkare som är avundsjukt förbannade på att kineserna är bättre på att tillverka saker.

Jag har i och för sig inte så mycket till övers för deras mixrar. De suger, men det tycker jag i och för sig om Mackie med. (Utom de små som man kan ha som swiss army knives.)

Den där digital-EQ'n ska man visst köra digitalt till och från men då sägs den vara utmärkt.

Jag äger tre Composers av olika ålder, men ingen av första serien och ingen nyare än 5 år gammal (de allra första hade Neutrik-XLR bland annat.) och de fungerar jättebra till det man vill ha dem till, dvs att lagom transparent trycka ihop lite sång. Man vill inte ha dem på elbas, och inte när det ska vara "kompressionsljudeffekt" men annars lirar de. Och priset (jag har betalat totalt 5000:- för dem, en köpte jag ny, två är beg.) är inte att klaga på.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag har två stycken Autocomburkar. De fungerar, hur bra vet jag inte för jag har aldrig testat dem ordentligt.

Vill någon ha dem så kostar de 1000 kronor med 4he plastrack från Proel.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen skrev:Jag har två stycken Autocomburkar. De fungerar, hur bra vet jag inte för jag har aldrig testat dem ordentligt.

Vill någon ha dem så kostar de 1000 kronor med 4he plastrack från Proel.

Daaaaavvviiiiiidddd (istället för Eeemmmiiill). Du vet mycket väl vad som gäller vid försäljning.

Marsch till skamvrån!
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

cyberpunk skrev:Daaaaavvviiiiiidddd (istället för Eeemmmiiill). Du vet mycket väl vad som gäller vid försäljning.

Marsch till skamvrån!
Nee snickeboa e de ju :lol: :wink:

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

mansaxel skrev:Behringer funkar till det mesta, utom till att fylla riders med när det är gästande jänkare som är avundsjukt förbannade på att kineserna är bättre på att tillverka saker.

Jag har i och för sig inte så mycket till övers för deras mixrar. De suger, men det tycker jag i och för sig om Mackie med. (Utom de små som man kan ha som swiss army knives.)

Den där digital-EQ'n ska man visst köra digitalt till och från men då sägs den vara utmärkt.

Jag äger tre Composers av olika ålder, men ingen av första serien och ingen nyare än 5 år gammal (de allra första hade Neutrik-XLR bland annat.) och de fungerar jättebra till det man vill ha dem till, dvs att lagom transparent trycka ihop lite sång. Man vill inte ha dem på elbas, och inte när det ska vara "kompressionsljudeffekt" men annars lirar de. Och priset (jag har betalat totalt 5000:- för dem, en köpte jag ny, två är beg.) är inte att klaga på.
Den där digital-eq:n är inte bra till något förutom att brus..

Det enda som är till composerns fördel är priset.
Just på sång är det sista jag skulle använda dem.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Newbee skrev:
Den där digital-eq:n är inte bra till något förutom att brus..

Det enda som är till composerns fördel är priset.
Just på sång är det sista jag skulle använda dem.
Jag tycker att den digitala eq:n är jävligt bra!

Jag har en och den har fungerat helt klanderfritt som dörrstopp i garaget i över ett år nu, den har dessutom använts som "underlägg" för skivväskan en gång och den gjorde jobbet med glans måste jag säga. Så att komma här och säga att deras saker är oanvändbara, tycker jag är helt fel.


Edit: Redigerade ett litet stavfel.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Pratar vi om UltraCurve? Tillsammans med Earthworks-mic så funkar den hyggligt för att brusa monitorer lite snabbt när man inte har SMAART, med andra EQ:n förstås. Jag brukar ha den på gig som spektrumanalysator för att se vad som är "hett". Och som kaffekoppsunderlägg. Men aldrig i signalkedjan.
"This is the updated input list"

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Jag brukar bara lyssna på monitorerna och plocka bort frekvenser som inte passar in.
Skulle inte vilja ha en Behringer istället.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Alltså, det är värst vad man kan vara "gear slut" när den sidan slår till...
(jag är inte mycket sämre ibland, jag med mina Neumann..)
Det är inte tu tal om att Behringer är sämre än mycket, men det finns det som är ännu värre. Yamaha har gjort en enda analog kompressor. Den vill man inte använda. Punkt. Jag har provat. Jämfört med den så är en Behringer ofantligt bra. 3630 ska vi inte tala om; den spelar i en egen suckitude-dimension.

Newbee:

* Har du provat Ultracurve med AES/EBU-option? Om inte så ska du hålla klaffen. Jag reciterar tredjepartsuppgifter som säger att den är ok så, som just tredjepartsuppgifter.

* A propos dess spektrumanalys; varför neka sig själv ett verktyg bara för att det står fel sak på det? Det är ju bara korkat.

* Kan du förklara vad som gör att du inte vill ha Composern till sång? Hur gamla Composrar har du provat? (de har blivit sämre över åren.. )

Kort sagt så kommer du med en massa (hittills) illa underbyggda påståenden presenterade som sanningar, nåt som jag brukar anklagas för, och nu vill jag ha klargöranden. It takes one to know one, som de säger i Amerikat.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

mansaxel skrev: Jag har provat. Jämfört med den så är en Behringer ofantligt bra. 3630 ska vi inte tala om; den spelar i en egen suckitude-dimension.
Behringer sucks, 3630 är en klassiker.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

mansaxel skrev:Alltså, det är värst vad man kan vara "gear slut" när den sidan slår till...
(jag är inte mycket sämre ibland, jag med mina Neumann..)
Det är inte tu tal om att Behringer är sämre än mycket, men det finns det som är ännu värre. Yamaha har gjort en enda analog kompressor. Den vill man inte använda. Punkt. Jag har provat. Jämfört med den så är en Behringer ofantligt bra. 3630 ska vi inte tala om; den spelar i en egen suckitude-dimension.

Newbee:

* Har du provat Ultracurve med AES/EBU-option? Om inte så ska du hålla klaffen. Jag reciterar tredjepartsuppgifter som säger att den är ok så, som just tredjepartsuppgifter.

* A propos dess spektrumanalys; varför neka sig själv ett verktyg bara för att det står fel sak på det? Det är ju bara korkat.

* Kan du förklara vad som gör att du inte vill ha Composern till sång? Hur gamla Composrar har du provat? (de har blivit sämre över åren.. )

Kort sagt så kommer du med en massa (hittills) illa underbyggda påståenden presenterade som sanningar, nåt som jag brukar anklagas för, och nu vill jag ha klargöranden. It takes one to know one, som de säger i Amerikat.
Vad är vitsen med att du "reciterar tredjepartsuppgifter"?
Prova den själv innan du hackar på andra.

Det är mer intressant att höra vad du tycker än vad du har hört andra säga.
Skaffa dig en egen åsikt.

Och ja, jag har provat den.
Mycket.
Vill du ha närmare information kan du skicka ett PM.

Jag är inte en tekniker som bryr mig mycket om vad det står på burkarna.

På just sång vill jag ha något som är riktigt bra annars kan det kvitta.
Dit hör inte Composern.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Newbee skrev: Vad är vitsen med att du "reciterar tredjepartsuppgifter"?
Prova den själv innan du hackar på andra.

Det är mer intressant att höra vad du tycker än vad du har hört andra säga.
Skaffa dig en egen åsikt.

Och ja, jag har provat den.
Mycket.
Vill du ha närmare information kan du skicka ett PM.
Min fråga var specifikt: Har du provat den med extern AES/EBU? Var för svarar du inte på den? Jag är intresserad av att veta om din enorma Ultracurve-erfarenhet sträcker sig till även denna del.
Newbee skrev: Jag är inte en tekniker som bryr mig mycket om vad det står på burkarna.

På just sång vill jag ha något som är riktigt bra annars kan det kvitta.
Dit hör inte Composern.
Du har en poäng här, men den bedömningen gäller för dig i vissa situationer, inte för mig i alla. Vilket ju är uppenbart. Ibland är en Behringer bättre än inget, ibland inte.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 50 och 0 gäster