Trådlös mick/medhörning på 200 meters håll, hur göra?

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Trådlös mick/medhörning på 200 meters håll, hur göra?

Inlägg av Jonas Hagelin »

Hej

Har ibland behov av att köra speakerljud på utomhusevenemang.

Behöver rekommendation på lösning för talljud och medhörning...

Två speakers med headset eller handhållen mick. Avstånd 50-150meter från "mixplats"
De ska kunna höra sig själva i medhörning/iem/hörselkåpor. På långt avstånd blir det annars jobbigt för dom att hålla koll på hur dom låter...

Jag kan tänka mig två sändare/mottagare av typen pmr/komradio, men vågar man satsa på något "tusen-kronor-paret-från-teknikaffären?"

Det kanske bara handlar om 1-3 gånger per år, så inga super-duper-lösningar är aktuella...
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Trådlös mick/medhörning på 200 meters håll, hur göra?

Inlägg av Mikael Thieme »

Jag kanske missförstod något men...
Antingen använder talarna trådlösa mikar med mottagarna på mixplats, och då har du ju redan utgått från att 50 mW rundstrålande utsändning med riktad mottagarantenn funkar. Och då kommer du sannolikt undan med motsatsen (IEM med "vanlig" riktad sändarantenn, eventuellt nån lång yagi TV-antenn) för medhörning.
Eller så använder talarna kabelmikar till mixplats (eller RF med mottagarna lokalt, och kabel till mixplats), och då är det naturliga väl att köra även medhörningen trådbundet?

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Trådlös mick/medhörning på 200 meters håll, hur göra?

Inlägg av Jonas Hagelin »

Talarna behöver möjlighet att röra sig fritt 0-100 meter från platsen där högtalarna befinner sig.
Därför behöver de ha trådlös mick, och trådlös medhörning. Är de 100 meter bort kommer ju utljudet komma långt efter de talar, och därför önskar/behöver man medhörningen.
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Trådlös mick/medhörning på 200 meters håll, hur göra?

Inlägg av Mikael Thieme »

100 meter med fri sikt och optimalt placerade antenner kan funka fint med vanliga standard mikrofon- och in-ear-system av vettig kvalitet. Kör du headsets och beltpacks på talarna så kan det säkert finnas någon uthyrare som har 250 mW sändare att erbjuda. För lyssningen går det ju som sagt att använda extra glada antenner om det kniper, med brasklappen att de behöver vara riktade mot talarna.

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 184
Blev medlem: tis 29 aug 2006, 20:39

Re: Trådlös mick/medhörning på 200 meters håll, hur göra?

Inlägg av Carl Bergander »

Det bästa är nog att hyra mikrofon och iem med riktantenn för att prova i lugn och ro hur det beter sig på längre avstånd.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Trådlös mick/medhörning på 200 meters håll, hur göra?

Inlägg av Jonas Larsson »

Sedan är det väl en sak att testa räckvidden utan folk på plats, och sedan när det kommer massvis av folk så kan förutsättningarna ändras. Mikael har mycket kunskap inom ämnet, så lyssna på honom.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Lars-Erik Backman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 05:39
Ort: Västerås
Kontakt:

Trådlös mick/medhörning på 200 meters håll, hur göra?

Inlägg av Lars-Erik Backman »

Jag har gjort liknande i Västerås. Där kunde de röra sig 600 meter. 300 m åt var sitt håll.

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Trådlös mick/medhörning på 200 meters håll, hur göra?

Inlägg av Jonas Hagelin »

Tackar för alla tips.
Vi körde ett jobb, och använde där vanliga handhållna mickar med 30mW uteffekt. Mottagarantenner monterades ca 5 meter upp. Det hela funkade tillräckligt bra även 100 meter bort på öppet fält.
För viss medhörning användes faktiskt PMR/komradio, men inte på det sätt jag trott att man behövde dom.

Generellt kan bara sägas att pmr-radio har för låg bandbredd på audio-delen av sändningen, det funkar för enklare tal, men inget man skickar något annat via.
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster