Mic till portabel talarstol

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Lars-Göran Persson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 02 jun 2010, 19:10
Presentation: Ljud och Ljus tekniker på halvtid, frilansbasis, live tekniker med teater teknik och Klassisk musik som favoriter.
Ort: Trelleborg

Mic till portabel talarstol

Inlägg av Lars-Göran Persson »

Någon som har ett tipps på någon form av "talarstolsmic" måste vara trådlös är ett krav från kund.

Har en fundering på att koppla typ en kondensator mic av något slag till en ficksändare.

De har provat att köra med en handmic men då det är många olika o ovana talare så är det svårt att få ut ljudet.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Mic till portabel talarstol

Inlägg av Nicke Löfgren »

En beta 87 borde funka

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Mic till portabel talarstol

Inlägg av Mikael Thieme »

Lars-Göran Persson skrev:Någon som har ett tipps på någon form av "talarstolsmic" måste vara trådlös är ett krav från kund.

Har en fundering på att koppla typ en kondensator mic av något slag till en ficksändare.
Titta på Shure Microflex, i den serien finns lösningar som gör exakt det du frågar efter. Exempelvis svanhalsmik med olika längd på trådlös basplatta, det har jag installerat och funkar utmärkt.

Lars-Göran Persson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 02 jun 2010, 19:10
Presentation: Ljud och Ljus tekniker på halvtid, frilansbasis, live tekniker med teater teknik och Klassisk musik som favoriter.
Ort: Trelleborg

Re: Mic till portabel talarstol

Inlägg av Lars-Göran Persson »

Tackar ska titta på Shure systemen, visserligen ville de ha Sennheiser då det redan hade 4 system men man kan alltid övertala;-)

Jo Nicke har funderat i de banorna med med en Beta 87.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Mic till portabel talarstol

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det går att köra Shure på Sennheiser system.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Mic till portabel talarstol

Inlägg av Mikael Thieme »

Marcus Sandberg skrev:Det går att köra Shure på Sennheiser system.
I somliga fall funkar det hyfsat, men jag skulle tänka mig för både en och fem gånger innan jag sålde in en sådan lösning. Om man bortser från RF-bitarna som kanalplaner och sving/modulation så finns AF-bitarna i form av olika kompandersystem, som gör att det helt enkelt inte låter som det skall. Kompressorn i sändaren behöver vara anpassad till expandern i mottagaren för att få ett så linjärt och brusfritt system som möjligt.

Lars-Göran, om du skulle landa i en situation med ett Shuresystem (sändare + mottagare) tillsammans med fyra befintliga Sennheisersystem så behöver du tänka på en sak - att köra Shuresystemet på en frekvens från Sennheisersystemens kanalplan.

Lars-Göran Persson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 02 jun 2010, 19:10
Presentation: Ljud och Ljus tekniker på halvtid, frilansbasis, live tekniker med teater teknik och Klassisk musik som favoriter.
Ort: Trelleborg

Re: Mic till portabel talarstol

Inlägg av Lars-Göran Persson »

OK tack för tippsen:-)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Mic till portabel talarstol

Inlägg av Marcus Sandberg »

Mikael Thieme skrev:
Marcus Sandberg skrev:Det går att köra Shure på Sennheiser system.
I somliga fall funkar det hyfsat, men jag skulle tänka mig för både en och fem gånger innan jag sålde in en sådan lösning. Om man bortser från RF-bitarna som kanalplaner och sving/modulation så finns AF-bitarna i form av olika kompandersystem, som gör att det helt enkelt inte låter som det skall. Kompressorn i sändaren behöver vara anpassad till expandern i mottagaren för att få ett så linjärt och brusfritt system som möjligt.

Lars-Göran, om du skulle landa i en situation med ett Shuresystem (sändare + mottagare) tillsammans med fyra befintliga Sennheisersystem så behöver du tänka på en sak - att köra Shuresystemet på en frekvens från Sennheisersystemens kanalplan.

Ursäkta min otydlighet nu menar jag shure mik på sennheiser system
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Mic till portabel talarstol

Inlägg av Niklas Elste »

du är fortfarande otydlig du menar shure kapsel på senhajser sändare (varför stavar dom fel)

Lars-Göran Persson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 02 jun 2010, 19:10
Presentation: Ljud och Ljus tekniker på halvtid, frilansbasis, live tekniker med teater teknik och Klassisk musik som favoriter.
Ort: Trelleborg

Re: Mic till portabel talarstol

Inlägg av Lars-Göran Persson »

Ja ha då har äntligen kunden äntligen bestämt sig och de vill ha Senhheiser.

Nu till nästa problem var kan man beställa har försökt via deras hemsida men där kan man bara beställa hörlurar?

Det jag är ute efter är deras plug-om system men phantom matning med en tillhörande Mottagare.

Så de kan koppla in redan befintlig talarstols mic. Vägrar handmic på svanhals.

Så några tips på var man kan få tag på dessa utan att gå via musikaffär.

http://sv-se.sennheiser.com/plug-on-tra ... ne-skp-300" onclick="window.open(this.href);return false;

Johannes Neiker
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 09:17

Re: Mic till portabel talarstol

Inlägg av Johannes Neiker »

Detta ihop med en mottagare gör att du kan ta vilken svanhalsmikrofon du vill som du känner dig bekväm med, var noga med att ta den för kondningar dock då det finns två olika typer.
http://en-de.sennheiser.com/plug-on-tra ... ne-skp-300" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du är kund hos sennheisernordic så ska det inte vara några problem att beställa där.
Annars har jag för mig att Sennberg säljer Sennheiser, rätta mig gärna om jag har fel.

// Johannes

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Mic till portabel talarstol

Inlägg av Niklas Elste »

man måste köpa för så stora summor att det inte lönarsig med små mängder

Lars-Göran Persson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 02 jun 2010, 19:10
Presentation: Ljud och Ljus tekniker på halvtid, frilansbasis, live tekniker med teater teknik och Klassisk musik som favoriter.
Ort: Trelleborg

Re: Mic till portabel talarstol

Inlägg av Lars-Göran Persson »

Det löste sig fick använda Tysken då de hade snabbast leverans.
Så det blev en Sennheiser Plugg on med en Shure talarstolsmic, fungerar kanon, t.o.m bättre än tidigare trådbunden. Så de blev nöjda.

Men att det ska vara så svårt att få tag på Sennheiser i Sverige trodde jag inte då det är många som använder det.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Mic till portabel talarstol

Inlägg av Niklas Elste »

klart att många använder men generalagenten har idiotkrav uppifrån att man man måste handla för stora summor varje år för att få handla av dom direkt

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster