Köpråd trådlöst mellanklass

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Köpråd trådlöst mellanklass

Inlägg av Björn Lundin »

Börjar bli dags att investera i nya trådlösa system. Har väl tänkt mig en prislapp på 5-6000/system.

I dagsläget blir det nog bara handsändare, för att senare köpa till ficksändare. Max kommer det handla om 8-10 system som körs samtidigt.

Tips och erfarenheter av system i denna prisklass?


De jag tittat litegrann på är;
Shure Slx
Sennheiser Ew 135/145
Line6 V75

Är det värt att hosta upp lite till och köpa Ulx eller Ew300 istället?

Fler kandidater jag bör överväga?

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Re: Köpråd trådlöst mellanklass

Inlägg av Björn Lundin »

Ingen som har erfarenhet av system i denna klass?

Hade varit kul om ni ville dela med er av era erfarenheter.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Köpråd trådlöst mellanklass

Inlägg av Marcus Sandberg »

Shure Slx kan jag inte säga så mycket om lika så Line6 V75 men där emot så Sennheiser Ew 135/145 så tycker jag att dom är dyra för vad man får.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Köpråd trådlöst mellanklass

Inlägg av Johan Fälth »

Fördelen med EW-serien är att sändarna är i metall istället för Plast som dom är på Shuren
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Daniel G Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 00:56
Presentation: Daniel Johansson, född i Markaryd, bor i Lund. Studerar och jobbar med ljudteknik.
Ort: Lund

Re: Köpråd trådlöst mellanklass

Inlägg av Daniel G Johansson »

Vi har haft 4 Shure SLX system i ca 2 år som avyttrats nyligen. Efter att ha bytt ut medföljande antenner till 1/2-vågs så har systemen fungerat hyfsat för tal. Ficksändarna har haft mycket drop-outs dock har vi inte haft riktantenner. Handmickarna har varit stabila vad gäller RF och tåliga trots att de är av plast. Jämför man en SLX b58 och en sladd-mick b58 så hör man tydlig skillnad i kvalité. Oberoende hur mycket man skruvar på EQn så får man inte någon tydlighet i den trådlösa micken och det var hopplöst att använda dem till solister i musikaliska sammanhang. Det är ju oftast sången, att den låter naturligt och tydligt, som är absolut viktigast för publiken. Det slutade med att vi hyrde in andra system så fort det behövdes trådlösa mickar för annat än tal.

Vi har nu investerat i ULX-D istället, det är dyrare men låter betydligt bättre och har sändare i metall.

Jag har ingen erfarenhet av de andra systemen, det kan mycket väl vara så att SLX är det system som ger mest för pengarna MEN de ersätter inte motsvarande trådbundna shure-mick kvalitetsmässigt. Du nämner inte JTS men jag vill ändå påpeka att de bygger trådlöst. Man får alltid vad man betalar för men från JTS får man lite extra för pengarna. De fungerat väl där budgeten inte tillåtligt mer etablerade märken.

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Köpråd trådlöst mellanklass

Inlägg av Krister Uddén »

Jag har kört både Shure SLX och Sennheiser (dock 300/500)
Mest beltpack/mygga
Av de rekommenderar jag klart Sennheiser.
Mindre sändare, i metall, på/av knapp skyddad.

Om du ska ha flera system så blir ju kostnaden för antenn distro och att räkna med.
Då är Mipro ett alternativ, då de har 4-mottagare.
Inte kört Mipro jättemycket, har upplevt konstiga pumpningar i ljudet på vissa system.
någon slags kompressor som jag inte tyckte lät bra. Men de har bra räckvidd.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Köpråd trådlöst mellanklass

Inlägg av Marcus Sandberg »

Daniel G Johansson skrev:Vi har haft 4 Shure SLX system i ca 2 år som avyttrats nyligen. Efter att ha bytt ut medföljande antenner till 1/2-vågs så har systemen fungerat hyfsat för tal. Ficksändarna har haft mycket drop-outs dock har vi inte haft riktantenner. Handmickarna har varit stabila vad gäller RF och tåliga trots att de är av plast. Jämför man en SLX b58 och en sladd-mick b58 så hör man tydlig skillnad i kvalité. Oberoende hur mycket man skruvar på EQn så får man inte någon tydlighet i den trådlösa micken och det var hopplöst att använda dem till solister i musikaliska sammanhang. Det är ju oftast sången, att den låter naturligt och tydligt, som är absolut viktigast för publiken. Det slutade med att vi hyrde in andra system så fort det behövdes trådlösa mickar för annat än tal.

Vi har nu investerat i ULX-D istället, det är dyrare men låter betydligt bättre och har sändare i metall.

Jag har ingen erfarenhet av de andra systemen, det kan mycket väl vara så att SLX är det system som ger mest för pengarna MEN de ersätter inte motsvarande trådbundna shure-mick kvalitetsmässigt. Du nämner inte JTS men jag vill ändå påpeka att de bygger trådlöst. Man får alltid vad man betalar för men från JTS får man lite extra för pengarna. De fungerat väl där budgeten inte tillåtligt mer etablerade märken.
Du nämnde JTS. Jag har provat både Sennheiser EV100 system och och jag har JTS system nu. Jag hade fler droppouts med EV systemet än vad jag är med JTS systemen. En fördel med JTS än vad Sennheiser har är att på JTS så kan man ansluta aktiva antenner direkt till motagaren för de ger spänning ut vilket Sennheisers EV system inte gör vilket gör att du måste köpa till extra förstärkare. EV systemen så reagerade jag på att de va extra känsliga mot störningar från intill liggande frekvenser än vad Shure och JTS är.

Så mitt råd köp i stället 6st JTS system än 4st Sennheiser det blir samma peng
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Köpråd trådlöst mellanklass

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag glömde skriva det. JTS använder samma kontakt och anslutningar som Shure vilket gör om man statsar på ett dyrare shure system eller köper inte bättre headset än det som JTS har så funkar det tillsammans och kan växla headsetten mellan shure och JTS.

Den erfarenheten jag har med sennheiser minitele kontakt att den bara vill glappa

Det alternativ som håller bra kvalisort och är inte allt för dyra är Electro-Voice.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Re: Köpråd trådlöst mellanklass

Inlägg av Björn Lundin »

JTS hade jag glömt. Har ingen som helst egen erfarenhet av JTS, men de ser ju klart prisvärda ut.
Vilken serie/modell bör man titta närmre på?

Electro Voice R300 är också ett prisvärt system. Detta har jag testat lite vid ett tillfälle, och tyckte faktiskt att det lät riktigt bra. Tilläggas ska dock att kapseln på handsändaren jag provade var utbytt mot en PL44, vilket är en suverän allround-mic enligt mig.

En tanke jag hade med Shure och Sennheiser var nog att de kanske är lättare att hyra ut. Även folk utanför branchen har säkert hört talas om dessa giganter.

Mipro har jag kört på i ett antal år nu, med blandade känslor. De låter bra och räcker långt, har däremot haft lite strul som knäppande/knastrande handsändare, sändare som inte "tar emot" inställd kanal, samt något displayhaveri. Men i det stora hela har de vart helt okej.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Köpråd trådlöst mellanklass

Inlägg av Niklas Elste »

kör jts beltpacken är skitbra
men handsändarna kommer inte överens med mig

har man lite gain få får man nå brus med när man skickar svag signal in i dom

och mic kapseln kan skramla lite men det är lätt att avhjälpa med lite "skumm" under

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Re: Köpråd trådlöst mellanklass

Inlägg av Rikard Åberg »

Jag har 4 st handhållna Line6 V75 som jag är helnöjd med, speciellt efter att jag bytte till shure beta87 kapsel

/Rikard

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Re: Köpråd trådlöst mellanklass

Inlägg av Björn Lundin »

Rikard: Hur upplever du räckvidden på dessa system?

En branchkollega till mig körde ett par sådana på en allsångsscen utomhus i somras, han tyckte det var dålig räckvidd. När allsångsledarn vandrade ut i publiken försvann visst signalen rätt fort. Enligt honom hade de dock fungerat väl under soundcheck.

Läste någon annan tråd här på forumet som handlade om dessa system, där verkade trådskaparen nöjd med räckvidden iaf!

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Re: Köpråd trådlöst mellanklass

Inlägg av Rikard Åberg »

Jag har varit som mest 15 meter mellan sändare/mottagare och det utan några som helst problem.

Jag tänker nog ändå köpa mig XD-AD8 Antenna Distribution & P180 Antenna Pair

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Köpråd trådlöst mellanklass

Inlägg av Marcus Sandberg »

Björn Petersson skrev:JTS hade jag glömt. Har ingen som helst egen erfarenhet av JTS, men de ser ju klart prisvärda ut.
Vilken serie/modell bör man titta närmre på?

Electro Voice R300 är också ett prisvärt system. Detta har jag testat lite vid ett tillfälle, och tyckte faktiskt att det lät riktigt bra. Tilläggas ska dock att kapseln på handsändaren jag provade var utbytt mot en PL44, vilket är en suverän allround-mic enligt mig.

En tanke jag hade med Shure och Sennheiser var nog att de kanske är lättare att hyra ut. Även folk utanför branchen har säkert hört talas om dessa giganter.

Mipro har jag kört på i ett antal år nu, med blandade känslor. De låter bra och räcker långt, har däremot haft lite strul som knäppande/knastrande handsändare, sändare som inte "tar emot" inställd kanal, samt något displayhaveri. Men i det stora hela har de vart helt okej.
Jag kör med IN164

En fördel med den är att är det 10 meter mellan motagaren och sändaren så ställer du in frekvensen på motagaren sen så överförs det nya valet till sändaren. Körde den med Mussepigg öron och handmik till talare på en landsortsfestival nu i somras. De sprang halva centrum runt och den droppade inte en enda gång.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Köpråd trådlöst mellanklass

Inlägg av Niklas Elste »

ja 2,4 ghz är inget kul band dumt ställe att lägga micarna
men fet kan förklara dropout när det var mycket folk där

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster