kamfillter i headset

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

kamfillter i headset

Inlägg av Niklas Elste »

Finns det nå bra trick för att komma runt kamfillter i. Headset?

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: kamfillter i headset

Inlägg av Kristian Nilsson »

Kan du vara mer specifik?
Menar du kanske om användaren står långt ifrån högtalarna och då får en fördröjning som gör det svårare att prata alt. sjunga till t.ex. en inspelad bakgrund.

/Kristian

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: kamfillter i headset

Inlägg av Niklas Elste »

sorry använde moblilen när jag skrev frågan

om man har 2 eller flera skådespelare på scen och dom kommer för nära varan plockas rösten upp av bådas mickar vilket ger typ en faser effekt vilket får frekvensgången att gå helt åt skogen

nu är det så att detta fenomen blir redan på över metern
vist man kan säga åt teknikern att dra ner på den som inte sjunger just för 1/2 sekunden (tyvärr är han inte så snabb)
alternativt få skådespelarna att bli starkare så man kan dra ned känsligheten lite till

men jag tänkte om det fanns en genväg på nått vis

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: kamfillter i headset

Inlägg av Kristian Nilsson »

Aha, du menar så?
Spontant så är det väl att kolla placeringen av själva micken, föröka få den nära munnen och att hålla nere nivåerna, precis som du skriver och säkert redan har testat.
Annars kan man kanske prova med en gate på varje headset?
Fast det funkar nog inte riktigt om den som står bredvid sjunger starkare och står väldigt nära.

/Kristian

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: kamfillter i headset

Inlägg av Niklas Elste »

nu är dom precis så nära att man inte mickar upp flåset
gate blir nog svårt

auto delay med automatisk frasdetetktering :lol:
allternativt motfasmickning fast då börjar vi skunka djupt i bekymmren

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Sv: kamfillter i headset

Inlägg av Per Johanson »

Micken på den sidan av huvudet som är längst från den andra micken nog den enda lösningen som jag tycker gör någon egentlig skillnad. Alltså skådisen som står till vänster har micken vänster sida och skådisen till höger har micken på höger sida.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: kamfillter i headset

Inlägg av Mikael Thieme »

Gate går bort imho, men en lagom expander kan göra litet nytta. Fast allra helst, om nivåskillnaden är tillräcklig, en bra automatmixer i stil med Dan Dugan. Och mikarna på så "rätt" platser som möjligt, som sagt. :)

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: kamfillter i headset

Inlägg av Niklas Elste »

jo så är det nog tyvärr

informera mig gärna lite om den där dan dugan

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: kamfillter i headset

Inlägg av Mikael Thieme »

Automatmixer är helt enkelt en funktion som gör samma sak som man själv gör - fast litet snabbare. Insertad/enablad på de kanaler som behöver väljas mellan, så lyfter den regeln på den (eller de, om man valt det) starkaste och behåller den lagom nerdragen på de övriga. As simple as that. Grymt användbart i konferenssammanhang, vid paneldiskussioner mm. Osäker på hur bra man kan få funktionen att jobba i en riktigt stökig livesituation dock, apparaten klarar inte att skilja mellan "nyttosignal" och t ex monitorläck - det behöver vara hyfsad nivåskillnad mellan signalerna. Men nog värt att testa.
Dan Dugan ( http://www.dandugan.com" onclick="window.open(this.href);return false; ) är en av flera tillverkare av sådana, och antagligen den mest kända/använda. Hans grejor finns som analog eller digital stand alone burkar, som MiniYGDAI och för Avid/Digidesign bord.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: kamfillter i headset

Inlägg av Niklas Elste »

verkar ju smidigt men det kostade

Börje Svenzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 12:32
Presentation: DJ sedan slutet av 60 talet och firma för uthyrning av ljud och ljus sedan dryg 20 år.

Re: kamfillter i headset

Inlägg av Börje Svenzon »

Kanske en billig lösning ! :wink:

Kan man inte modifiera mic. med kabel ned till handen där personen tillfälligt mutar/kopplar ur sin mic. när någon annan är i närheten med mic. och ska prata och "problemet" uppstår. Man paratar kanske inte så mycket i mun på varandra på teatern. Det omöjliga tar bara lite längre tid. :)

//B.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: kamfillter i headset

Inlägg av Niklas Elste »

oj oj nää det brukar vara omöjligt att få det att funka att artisterna ska ta ansvar när micen är på

det brukar bli "men jag trodde jag slog på den"

Johannes Neiker
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 09:17

Re: kamfillter i headset

Inlägg av Johannes Neiker »

Hej!
Så som jag har brukat lösa problemet med närgångna sångare är ju att fasvända ena micken.
Dom gånger jag har gjort teater på en Yamaha m7a så har jag använt en userdefined key till set by select med fasvändning. Då trycker man på den och select på kanalen det rör sig om. Sen är det bara att ligga med fingrarna på dom kanalerna det rör sig om också och "parera" lite men det har funkat bra. Ihop med rätt mickplacering och ett snack med aktören i fråga att man kan rikta sitt ansikte en aning från den andres ansikte så brukar det bli ok!

Johannes

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: kamfillter i headset

Inlägg av Niklas Elste »

spännande får testa det nästa gång

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster