18" bas

Letar du efter något speciellt? Här kan du sätta ut dina köpes annonser!
Ronny Emanuelsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 13:38
Presentation: Är en kille från Närke med stort intresse av musik och ljudanläggningar. Har ett stort Pa som hemmastereo,där Dödsmetal manglas på hög volym...

18" bas

Inlägg av Ronny Emanuelsson »

Köpes 1 st 18" element av bättre kvalitet,tex RCF,Beyma,18sound etc.
Om priset är bra så 2 st.
Max 4000 kr för 1 eller 2 st.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: 18" bas

Inlägg av Nicke Löfgren »

Om du har så mycket att satsa, köp ett nytt element!

Ronny Emanuelsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 13:38
Presentation: Är en kille från Närke med stort intresse av musik och ljudanläggningar. Har ett stort Pa som hemmastereo,där Dödsmetal manglas på hög volym...

Re: 18" bas

Inlägg av Ronny Emanuelsson »

Ja,4000 för ett element kan tyckas mycket,men det är också max vad jag ger.
Då ska det vara i nyskick,och ett riktigt värstingelement typ 18sound 18Nlw9600 eller liknande.
Finns det nån som har ett bra element för 500 som inte är trasigt så köper jag ju hellre det.. :D
Men vad är vettigt pris för ett beggat beyma g5o element tex då,som inte är helt slutkört?

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Re: 18" bas

Inlägg av Daniel Hedman »

Jag har 2 st beyma 18g400 (sitter i två enkel 18 lådor) jag säljer allt för 6000.- inkl. Moms. Jag kan dock tänka mig att sälja elementen löst till rätt pris.

Ronny Emanuelsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 13:38
Presentation: Är en kille från Närke med stort intresse av musik och ljudanläggningar. Har ett stort Pa som hemmastereo,där Dödsmetal manglas på hög volym...

Re: 18" bas

Inlägg av Ronny Emanuelsson »

Är det samma som 18 G40?

Börje Svenzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 12:32
Presentation: DJ sedan slutet av 60 talet och firma för uthyrning av ljud och ljus sedan dryg 20 år.

Re: 18" bas

Inlägg av Börje Svenzon »

Hoo ho !

Jag har 4 st. Beyma 18 G-400 som ligger i kartong. 2 st lite spelade och två st. är bara provspelade vill jag minnas. Alla fyra för 6 pengar eller två tusen styck. Mycket bas för pengarna.

http://www.beyma.de/fileadmin/seiten/do ... 18G400.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Let it Rock ! :)

//B.

Ronny Emanuelsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 13:38
Presentation: Är en kille från Närke med stort intresse av musik och ljudanläggningar. Har ett stort Pa som hemmastereo,där Dödsmetal manglas på hög volym...

Re: 18" bas

Inlägg av Ronny Emanuelsson »

det där lät intressant. Tips på låda till en sån?

Börje Svenzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 12:32
Presentation: DJ sedan slutet av 60 talet och firma för uthyrning av ljud och ljus sedan dryg 20 år.

Re: 18" bas

Inlägg av Börje Svenzon »

Finns Beyma "orginal" ritningar att hämta/få hos Johan H. på Supersonic i Sthlm. Både som enkel 18 och 2 X 18" Alt. köpa färdiga lådor av Supersonics lådbyggare som då passar dina önskemål och de elementen du tänker stoppa i dom. Jag har dom senaste 15 åren enbart spelat/kört med högtalare och lådor (läs Kräm) från Beyma och Supersonic och är mycket nöjd med dessa. Endast ett fåtal element som spelats sönder och då snabbt blivit omkonade och reparerade av Supersonic.

//B.

Ronny Emanuelsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 13:38
Presentation: Är en kille från Närke med stort intresse av musik och ljudanläggningar. Har ett stort Pa som hemmastereo,där Dödsmetal manglas på hög volym...

Re: 18" bas

Inlägg av Ronny Emanuelsson »

Ok!

Men 400modellen är en modell som utgått ur sortimentet om jag fattat det rätt?
Den som finns nu är G40,den har högre effekttålighet mm.
Nu behöver inte jag ha effekttålighet på 2000 watt,då jag hör o häpna ska använda dom hemma.
Men jag tänkte på priset lite.. Nu vet jag inte vad dom kostade nya,men G40 kostar 3800 på hifikit.
Hur gamla är dom?
Iofs borde dom ju vara i nyskick om dom bara är provspelade.

Var finns dom?

Börje Svenzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 12:32
Presentation: DJ sedan slutet av 60 talet och firma för uthyrning av ljud och ljus sedan dryg 20 år.

Re: 18" bas

Inlägg av Börje Svenzon »

Nypris för ca. 8 år sedan va ca. 4.000:- Man får vad man betalar för. Dom finns i dag i Degerfors men kan även visas/säljas i Örebro eller Sthlm.

http://www.supersonic.se/dokument/18G400.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

//B.
Bilagor
18G400.pdf
(165.63 KiB) Nerladdad 182 gånger

Ronny Emanuelsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 13:38
Presentation: Är en kille från Närke med stort intresse av musik och ljudanläggningar. Har ett stort Pa som hemmastereo,där Dödsmetal manglas på hög volym...

Re: 18" bas

Inlägg av Ronny Emanuelsson »

Ungefär som jag trodde,4000 i nypris.. Är inte 2000/st lite dyrt när de är såpass gamla?

Jag har haft B&C 18TBX100,Eminence kilomax och 18sound 18Lw1400 förut,hur står sig dessa mot dom?
2000/st fick jag för mina TBX basar som var i absolut nyskick,inte ens inspelade och inte ett år gamla.

Börje Svenzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 12:32
Presentation: DJ sedan slutet av 60 talet och firma för uthyrning av ljud och ljus sedan dryg 20 år.

Re: 18" bas

Inlägg av Börje Svenzon »

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag kört med Beyma i mina lådor dom senaste 15 åren. Var och en blir lycklig på sin tro och jag kommer inte ändra på det vinnande kort som jag har haft på hand under alla dessa år. Är det billiga element du är ute efter så kan du ju alltid gå till Billebro och handla. Men räkna med att det är bara skit det han säljer. Jag själv har nu bytt alla mina 18 basar mot Beyma nya Nd 15" Enligt min uppfattning så spelár dom lika högt och bra som alla mina tidigare både 1 X 18 och 2 X 18. Är ju trots allt bara fråga om att flytta luft och räcker inte 2 st. 2 X 15 så lägger man bara till 2 st. till eller så många som behövs. ´Jag tycker fördelen med att köra 15" basar när man spelar inomhus att man "får tyngden på ljudet" där man vill ha det alltså på dansgolvet eller framför scenen och inte någon annan stans i huset på grund av 18" ofta låga resonansfrekvens. Dessutom lådor som är lättare att hantera och tar mindre plats vid transport. När jag läste att du skulle spela med dina "nya" basar hemma så vill jag bara förslå att du glömmer 18" och satsar på Beyma nya 15" i Nd serien i stället. Lycka till med ditt sökande.

http://www.supersonic.se/product.html/b ... gory_id=11" onclick="window.open(this.href);return false;

Let it Rock ! :)

//B.

Ronny Emanuelsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 13:38
Presentation: Är en kille från Närke med stort intresse av musik och ljudanläggningar. Har ett stort Pa som hemmastereo,där Dödsmetal manglas på hög volym...

Re: 18" bas

Inlägg av Ronny Emanuelsson »

Det är inte billiga basar jag söker..
Vill heller inte handla av billebro,för jag vet att det är skräp.
Det var ju därför jag satte ut min annons här från första början.
Vad jag menar med priset är att jag tycker det är lite dyrt för just dom basarna som är 8 år gamla
med 2000 kr/st. Men dom kanske ligger där i pris,jag har inte köpt så mkt såna här prylar begagnat.
Beträffande om det blir smidigt eller inte spelar ingen roll alls,då dom inte ska flyttas runt.
Men om du säger att 15" är ett bättre val,så kanske jag ska kika på det istället.
Det är dock tänkt att de ska spela så lågt det går,så nu blir jag fundersam hur jag ska göra.
Under 30 hz vill jag ju iaf om det är möjligt.

Börje Svenzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 12:32
Presentation: DJ sedan slutet av 60 talet och firma för uthyrning av ljud och ljus sedan dryg 20 år.

Re: 18" bas

Inlägg av Börje Svenzon »

Just dom här Beyma G-400 högtalarna kostar så här mycket. Du får gärna göra en undersökning här på forumet vad sådana ska kosta så kan jag ha det som underlag när jag någon gång säljer dom. Tittar man på inlägget i denna tråd med förslag från Uppsala på samma element så är ju priset exact det samma och det inlägget skrevs innan jag svarat. Då blev man ju genast nyfiken på vad du spelar och lyssnar på för ljud som har något runt 30 Hz eller lägre att erbjuda ? Kanske bättre att du gör som audifilen Stensson gjorde på 60 talet. Då kopplade man in ett ocilloskåp i stället för högtalare och satt sedan och tittade och "njöt" av hur snygga kurvor det kunde avbilda av den inmatade signalen från grammofon, för och effekt förstärkare. Friskt kopplat hälften brunnet ! *bomb*

//B.

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: 18" bas

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Jag har 8st B&C 15TBX-100 liggandes om du ändrar dig ang storlek på elementen.

Har även ett lådförslag för hemmabio uträknat specifikt till 15TBX-100.

/M
_________________
T b a

Börje Svenzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 12:32
Presentation: DJ sedan slutet av 60 talet och firma för uthyrning av ljud och ljus sedan dryg 20 år.

Re: 18" bas

Inlägg av Börje Svenzon »

Magnus Gustafsson skrev:Jag har 8st B&C 15TBX-100 liggandes om du ändrar dig ang storlek på elementen.

Har även ett lådförslag för hemmabio uträknat specifikt till 15TBX-100.

/M

Hur får man 8 st liggande på hyllan ? Bytt till något bättre ?

//B.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: 18" bas

Inlägg av Nicke Löfgren »

Om du är intresserad så finns det RCF 15" modell L801

Riktigt billigt :mrgreen:

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: 18" bas

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Börje Svenzon skrev:
Magnus Gustafsson skrev:Jag har 8st B&C 15TBX-100 liggandes om du ändrar dig ang storlek på elementen.

Har även ett lådförslag för hemmabio uträknat specifikt till 15TBX-100.

/M

Hur får man 8 st liggande på hyllan ? Bytt till något bättre ?

//B.
Inbyte från kund. Sitter monterade i dubbel-femton-lådor som hängt i en PA-installation.

Lådförslaget för hemmabio:
4st 15TBX-100 isobarikkopplade parvis.

Bruttovolym på xxx liter.
På kortsidan/gaveln av lådan monterar du 3 st 4" rör med rundade in/utlopp. Gör rören xxx mm långa. Se till att lämna ca 10 cm mellan rörets inre mynning och den andra sidoväggen för att inte reducera luftflödet.

Kläd sedan väggarna på lådan med 45 mm mineralull/gullfiber. Se till att det finns fri väg mellan elementens baksidor och rörens inre mynningar.

Du kommer med denna konstruktion få en karaktär kallad EBS (extended bass shelf). Den faller ca 6 dB mellan 100 och 50 Hz men är därefter rak ner till 22 Hz (-3 dB).

Fallet mellan 100 och 50 Hz måste du beroende på delningsfrekvens ev kompensera för i din EQ för att få rak frekvensgång
/M
_________________
T b a

Ronny Emanuelsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 13:38
Presentation: Är en kille från Närke med stort intresse av musik och ljudanläggningar. Har ett stort Pa som hemmastereo,där Dödsmetal manglas på hög volym...

Re: 18" bas

Inlägg av Ronny Emanuelsson »

Ok,jag har som sagt inte sån jättekoll på vad såna element kostar beggade.
Tyckte bara att det lät lite mkt för så gamla basar.
Men vissa grejer tappar ju inte så mkt i värde,tex JBL 2241H står sig ju rätt bra om jag inte minns fel.

Jag lyssnar på all musik,allt från Dansband till Extrem Dödsmetal,klassiskt,Techno..
Musik är en stor del av mitt liv om man säger så.
Infected mushroom har låtar som går ner till 5 hz,Mortician har i vissa låtar bas ner till ungefär 20.
Jag har sett mätningar på detta,där man körde låtarna genom nåt program så fick man fram var det låg mest energi osv. Minns dock inte vad det var för program killen använde. Även filmer har ofta riktigt djup bas.
Om anläggningen klarar återge det djupaste så blir det mera luft i ljudet på nåt vis,svårt o förklara.
Och även om man inte hör det djupaste,så känner man det. En explosion i film tex känns mkt mera verklig om all djupbasinformation finns med. Åska är ett annat exempel som går riktigt lågt,om det är gjort realistiskt.

Vad kostar 15TbX basarna? Bästa förslaget hittills om det går o få dom gå så djupt med den lådan.
Att dom faller mellan 100-50 hz gör inget,för där kommer de inte användas iaf så.
Det elementet går även ypperligt att använda i tappade horn vad jag förstått.
Så ett par 15TBX basar i den lådan avsedd för hemmabio är synnerligen intressant.

Ronny Emanuelsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 13:38
Presentation: Är en kille från Närke med stort intresse av musik och ljudanläggningar. Har ett stort Pa som hemmastereo,där Dödsmetal manglas på hög volym...

Re: 18" bas

Inlägg av Ronny Emanuelsson »

Vad kostar RCF basarna förresten?

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster