Ljudanläggning LugnetKyrkan Falun

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Ljudanläggning LugnetKyrkan Falun

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Hej!
Och Ett Gott Nytt År hälsar jag till er, ljud kollegor.
Här är en Ljud ide bank till vår kyrka och jag önskar få lite hjälp(tips å ideér) med utrustning som vi kommer att införskaffa till Lugnet kyrkan. Vi är nu ute i "Kolla runt vad som finns och vad det kostar" tagen
Vi styrs av en kombination av Pris, Kvalité, tanke att det ska fungera och utbyggnadsmöjlighet.
Grunden till ljudet är:
Mixer: Yamaha, Soundcraft, Midas, AH, Mackie, DiGiCo, Roland, Avid m.m. Det finns ju en hel uppsjö av utrustning.
Slutsteg, Förstärkare
Högtalare: Toppar/Basar, linearray,....
Kablage: digitalt.....
Kringutrustning: Upphängning, mikrofoner (sladd, wl), m.m...
Monitorer: Inear, typ AVIOM, Klassiska monitor lådor...
Inspelningsmöjligheter:
Infrastruktur: Tre av lokalerna bör ha en sorts ljud infrastruktur som likna varandra. lätt att sända ljudet emellan, man ska kunna känna sig hemma på vilken av anläggningarna som helst
Stora konsertlokalen minst 48ch, x antal monitorer, PA. Steg,
Möjlighet att distribuera ljudet till Café, kök, personalrum, wc... samt till angränsande lokaler som kommer att användas vid behov då stora konsertlokalen inte räcker till (Vi har en Yamaha dme24 till hjälp här). ljudet ska även skickas till ett studiorum som man ska känna sig hemma i när man kommer från stora scenen. Vi har även en Barn/Ungdoms scen som också ska bestyckas med ljud (Gamla stora TV-studion). Här ska Ungdomarna/Barnen kunna få en första skola i att mixa till deras samlingar. Och den behöver vara ganska snarlik den stora så dom känner sig hemma när dom kommer till den stora scenen.
Vi kommer att vilja prova oss fram med öron och känsel så det blir bäst.
Ska försöka göra en liknande för ljus/bild.
MVH Prolle

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Re: Ljudanläggning LugnetKyrkan Falun

Inlägg av Daniel Eriksson »

Hejsan!

Gott nytt år på dig själv!

Det var inget litet projekt du hade att bita i :)
Ett digitalt multisystem tycker jag du skall satsa på i första hand, t ex Ethersound, och vi leker med tanken att du använder Yamahabord i dina lokaler.
Alla dina bord behöver ju ett masterkort och x antal slavkort berorende på hur många kanaler bordet klarar av och hur många du behöver. Sedan skulle jag föreslå att du kör med lösa SB168'or som kan röra sig emellan de olika lokalerna, i en lokal kanske man behöver 48ch och i en annan 16ch. I den stora lokalen kanske man har ett M7CL och till de andra har man en eller två ambulerande LS916 el. 32. Dessa kan ju oxo användas till monitorbord på den stora scenen.
Till de andra lokalerna kan man ju dra Ethersound oxo och sätta en enkanals mottagare och en lite skvallerlåda.
När det gäller studion så får det väl bli en kombination, analogt I/O mellan kontrollrum och inspelningsrum, men, du har fortfarande möjlighet att plocka in Ethersoundnätverket från någon lokal för att göra en liveinspelning.
Alla lokaler (förutom studion då) måste ju ha kablage för att kunna göra ett eget nätverk, t ex en LS9 16 med en SB168 för något litet gig samtidigt som en annan lokal kör sitt eget nätverk.

När det gäller högtaleri så finns det ju vissa tillverkare (NEXO t ex) som har direktingångar för Ethersound om man vill slippa en DA-omvandlare före stegen. När det gäller monitor så kan man ju köra samma variant här, vet ju inte vilka behov Ni har, annars tar man t ex en 8ch DA-omvandlare (1HE) och sätter i ett stegrack och vips så har man 8ch monitor :D

Nu vet ju inte jag vad Ni har för budget alls, ett Ethersoundnätverk har 64ch/64ch begränsningen och det kanske räcker vad vet jag...
En begränsning som kan bli irriterande i vissa fall är ju, när man kopplar på monitorbord i slingan, att man delar preamp, dvs MON eller FOH blir gainchef.
Om man vill ha ännu större möjligheter (och har en mycket större plånbok) skall man ju titta på MIDAS lösningar där möjligheterna nästintill är obegränsade.

Vet inte om du blev något klokare, hör gärna av dig om du har frågor och funderingar.

MVH
Daniel

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Ljudanläggning LugnetKyrkan Falun

Inlägg av Jonas Jansson »

Det med att distrubera ut ljudet ut till cafér osv, kan ni ju iaf kontakta Standard Audio om.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster