Kontrollrum

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
Patrik Lindström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 11:23
Presentation: Gör inte som jag säger, gör som jag menar.

Kontrollrum

Inlägg av Patrik Lindström »

Tjenare!
Har fått i uppdrag att bygga en studio. Nu ska budgeten läggas.
Har en idé på kontrollrum, se bifogad bild.

Rummet sak vara 4 x 4 meter. Det "vänstra" och "översta" väggen finns redan. Så det jag undrar är vad det på ett ungefär skulle kosta att bygga det där?
Den sneställda väggen ska vara en glasruta som är 1 x 1 meter samma sak på båda sidor av den rutan.

Fråga om det här vart otydligt.
Bilagor
Namnlös.jpg

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Kontrollrum

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det beror helt och hållet hur ljudisolerat man vill ha det. Vilken typ av studio är ni ute efter? Den första tanken jag fick ska ni värkeligen har parallella väggar där inne.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrik Lindström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 11:23
Presentation: Gör inte som jag säger, gör som jag menar.

Re: Kontrollrum

Inlägg av Patrik Lindström »

Marcus Sandberg skrev:Det beror helt och hållet hur ljudisolerat man vill ha det. Vilken typ av studio är ni ute efter? Den första tanken jag fick ska ni värkeligen har parallella väggar där inne.
Beror ju helt på kostnaden, helst ska det ju vara helt ljudisolerat.
En studio för det mesta, pop, punk, rock.

Parallella väggar?

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Kontrollrum

Inlägg av Jonas Jansson »

man ska EJ ha parallella väggar, skapar fluttereko. Det finns mängder med sidor om detta... Studio forumet är bättre att vända sig till i denna fråga. Titta på hur folk har byggt sina.. det finns ju nämligen en spec avdelning där för studiobygge.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Kontrollrum

Inlägg av Mikael Thieme »

Hej Patrik!
Patrik Lindström skrev:Rummet sak vara 4 x 4 meter. Det "vänstra" och "översta" väggen finns redan. Så det jag undrar är vad det på ett ungefär skulle kosta att bygga det där?
Den sneställda väggen ska vara en glasruta som är 1 x 1 meter samma sak på båda sidor av den rutan.
Rummet kommer att kosta precis så mycket pengar som du är beredd att lägga på det, varken mer eller mindre... Det är inte det svar du hoppades på, men det är det enda realistiska. Du kan förmodligen komma undan med ett par tusenlappar i material om du bygger själv, använder enkla konstruktionslösningar och har låga krav på finish. I andra ytterlighetsfallet kommer du inte att ha några problem att lägga hundra eller tvåhundra tusen på rummet heller. En namnkunnig akustiker, hantverkare, tyst ventilation, brumfritt ljus (vridtrafos), flytande väggar och golv, isolationsnättrafos, snygga ytskikt... det kan kosta att ligga på topp.
Om du håller dig i nedre änden av spektrat och bygger själv så tror jag att du kan göra ett kostnadseffektivt rum som både funkar bra och ser rimligt snyggt ut för under 10 000 i material.

Det är sant att det är bra att försöka undvika parallella väggar i ett kontrollrum (eller för den delen i ett inspelningsrum), men det är inget absolut och obändigt krav. I ett så litet rum som 4 x 4 m blir det inte mycket volym kvar om man framhärdar i att bygga bort alla parallella ytor. Om du, som glasrutans placering antyder, bygger en diagonal layout i rummet så kan du göra en del brutna vinklar på vänster och höger framvägg, både i sidled och mot tak. Bakhörnet kan du bryta av och bygga basabsorbent i, och med en lagom avvägd fördelning av diffusion och absorption på baksidoväggar och i tak så tror jag att du kan låta större delen av huvudväggarna vara som de är.

Om det är rummets begränsande ytterväggar du har ritat så behöver du tänka på att absorbenter - och för den delen isolation - i väggarna äter en del djup. För att slippa kompromissa för mycket behöver du antagligen räkna med en sammanlagd tjocklek på minst 20 cm i väggkonstruktionen och lika mycket eller mer i tak. Glöm inte bort ljudfällor för ventilationen, och försök hitta ventilationsdon med stor yta och låg lufthastighet.

För inspelningsrummet vill du lägga minst lika mycket krut på akustikreglering som för kontrollrummet. Dessutom är det där du behöver lägga störst vikt vid isolering, både från inkommande störljud till inspelningsrummet och för att undvika direktljud från inspelningsrummet till kontrollrummet.

Och innan du börjar - läs böcker om studio- och kontrollrumskonstruktion, det finns många.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Kontrollrum

Inlägg av Gustaf Gagge »

finns säkert många bra tipps här:

http://forum.studio.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Lars Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 06 dec 2007, 23:14
Presentation: Hustekniker och samlare av maskiner med vita och svarta tangenter
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Kontrollrum

Inlägg av Lars Magnus Johansson »

http://www.gearslutz.com/board/studio-b ... acoustics/" onclick="window.open(this.href);return false;

Här finns allt du behöver veta.

8O

L

Henning Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 16 sep 2010, 22:31
Presentation: Ex.hälsing och nuvarande Uppsalabo. Arbetar mest med inspelningar men även ibland med liveljud.

Re: Kontrollrum

Inlägg av Henning Andersson »

man ska EJ ha parallella väggar, skapar fluttereko.
Om man ska bygga ett kontrollrum med vinklade väggar gäller att man tar hjälp av en akustiker för att få allt rätt. Detta för att det då är betydligt krångligare att matematiskt räkna ut hur man skall bygga för att inte få större problem. Att bara bygga ett icke-kvadratiskt rum och räkna med att det automatiskt ska göra att man inte får några problemfrekvenser går inte.

Därför så brukar man ofta rekommendera folk som bygger helt själva att bygga med rätvinkliga hörn, räkna ut (och ev mäta upp) vilka frekvenser som man har problem med för att sedan akustikbehandla dessa för att få ett mer kontrollerat rum.

/H.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster