Kyrkbygge

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Den 1 sep får vi nyckeln och då går vårt startskott med bygget. Vi börjar med grunden och ut städning av SVT/Huset. Vi måste även göra en inventering av vad vi har och vad vi behöver.
Har skaffat in en Yamaha DME24N begagnad(9.500 med aes/ebu kort), men en intressant liten apparat som är tänkt till att vara navet i distributionen av ljudet runt om i kyrkan. Utbyggt med kort så kan den nog bidraga en hel del.
Har en del saker i nuvarande kyrkan som behöver gå i pension:
DDA-32 mixerbord, AH GL2000 24ch, LAB1000 + 1300 lite brusiga, DBX260, Sennheiser EW100 system, AKG 535 utan färg, + en massa annat smått och gott. Det kommer en riktig säljes lista vad tiden ger sig. *bomb*
Tack för idag.
Prolle

Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Dag tre! har börjat gå igenom gammal teknik. Släng, Spara, Sälj...
Ett gäng Par-kannor, små spottar, udda armaturer totalt 10 st 1200W profiler
Ska fota lite idag och lägga till.
Har bland annat hittat lampor av märket QuartzColor och pol opererade ;)
Det finns en del till som jag ska kolla efter nu idag. Fresneller och profiler ska vi behålla.
Prolle

38 Polaris Fresneller 1kW
POLARIS 1kW.png
POLARIS 1kW.png (191.38 KiB) Visad 18067 gånger
10st IRIS ´3´ Fondbel,
6st IRIS ´1´ Fondbel.
IRIS 1.png
IRIS 1.png (23.65 KiB) Visad 18067 gånger
8st ARTURO mjukljus 2.5kW.
ARTURO.jpg
ARTURO.jpg (79.74 KiB) Visad 18067 gånger
12 st strand profiler
optique1542.jpg
optique1542.jpg (4.51 KiB) Visad 18067 gånger
'
Senast redigerad av 1 Prolle Fröderberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Anton Gildebrand »

Äh, det är väl inget att spara! Kan hjälpa dig att bli av med dem :D
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Hej.
Vill bara nämna att man i programmet EASE kan få rummet uppritat och virtualiserat på samma sätt som i Bose Modeler och att man på så sätt inte är bunden till ett märke utan kan välja fritt bland högtalarmärken.

Kan du lyssna på högtalardesignen i EASE nu så som du kan göra i BOSE Modeler?
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Några bilder på rivning och plock. Mycket kablar blir det. :?
Vilken ska jag börja med?
Vilken ska jag börja med?
Fler kablar...
Fler kablar...
En död mus!
En död mus!
Ännu mer kablar...  Tar det aldrig slut!
Ännu mer kablar... Tar det aldrig slut!
Studio taket ska också fixas om några månader.
Studio taket ska också fixas om några månader.
Lite plock från förråden...
Lite plock från förråden...
Några fler rackskåp ett demontera...
Några fler rackskåp ett demontera...
Dimmer skåp...
Dimmer skåp...
Två dimmer skåp var det visst...
Två dimmer skåp var det visst...

Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Hej Igen!
Vi håller på med grunden till konsertlokalen. Under och över armering är på plats och allt riktigt jordat. Gjutning börjar på Måndag. Rör dragningen har tagit ca en vecka. Då är det en större brunn vi mixplats där Ljud/Bild förmedlas ifrån.
Några mindre brunnar som är tänkta till ev mixplatser ifall man måste flytta den mot någon vägg eller så.
Ett antal brunnar vid tilltänkta kamera platser. Och några utsläpp vid ytter vägg då vi har tanken att ha en anläggning stå på café ytan utanför. Samt vid tolkbås och Delayade system utanför stora scenen. Sen ska ju allt sys ihop till det tänkta teknik rummet bredvid scenen.
Runt själva lokalen drar vi en så kallad Dali slinga. Slang med 7ledare Jord, Nolla, 3GFas + två till styrsignalen. Den kan vi använda till belysning eller vad vi vill, man kan ju adressera vad man vill att olika saker ska göra. Var 6meter sitter en liten låda för Dali slingan. Den går även att styra med Dmx tänk va man kan blinka då ;) Alla belysningar och uttag, utanför scen området, styrs via Dali Även brandlarm och data kabel ska ner + alt annat som ska styras ex vent.
På lördag ska vi lägga nästan 1KM hörselslinga ritad av EDIN för att försöka få in platserna som behöver slinga. De gamla studio rummen är nu genom gådda. En del fynd blev det. Mycket skit också. Va sägs om 38 Polopererade Fresneller ;) 12st 1.2kW Strand Profiler. EN Av rariteterna var en stor låda innehållandes en sennheiser mikrofon modell lång, med cigarr överdrag och alla tillbehör. Den har nog används till många intervjuer och inspelningar. Prolle Fröderberg :D

Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Dax för ännu en solig höstdag. Upp å jobba/Hoppa. :D
Idag tar jag min dotter med mig och skruvar lite på Lugnet.
Vi ska demontera några rackskåp och en massa kabel idag.
Igår var det grunden som fick sig en slut putsning innan gjutning som börjar på måndag.
Har några bilder. Som jag bifogar
Blivande teknikrum
Blivande teknikrum
Box vid mixplats. Här kommer en del att passera och placeras.
Box vid mixplats. Här kommer en del att passera och placeras.
Några 100m Hörselslinga samt boxar till kamera uttag.
Några 100m Hörselslinga samt boxar till kamera uttag.
Vy över kopplings box, Mixplats, Hörslinga
Vy över kopplings box, Mixplats, Hörslinga
Lite kabel till hörselslingan.
Lite kabel till hörselslingan.
Har 2-3 st rackskåp i plåt som jag vill sälja. Tror att dom är 48 he, Bruna, Plåt Finns fasta hyllor och kontakt panel. Kan med fördel stå på någon firma där ute i Sverige och förvara mycket teknik. Finns på en bild i tidigare inlägg med texten "Vilken ska jag börja med?" Ge gärna ett bud. Men dom får hämtas på plats.

Höst soliga hälsningar från
Prolle Fröderberg

Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Bygget går framåt. Inte så mycket teknik än...
Bilagor
Lugnet.jpg
Lugnet 2.jpg
Lugnet3.jpg

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Nicke Löfgren »

Kyrkbygge!!!! Ser mer ut som en lagerhall

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Mikael Thieme »

Är kablarna på bilderna bara matarledningar till slingor eller till distribuerade slingförstärkare (och alltså inte själva slingan)?

Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Mikael Thieme skrev:Är kablarna på bilderna bara matarledningar till slingor eller till distribuerade slingförstärkare (och alltså inte själva slingan)?
Det är själva slingan. Dom är utlagda i ett antal åttor och är uppdelade i 3 system. Efter en vägg samlas dom ihop och går till ett teknikrum. Den är utlagd efter konsultation av en av Edin´s installatörer. Och ingen slinga under scen och minst 1,5m från scen kant.
Nicke Löfgren skrev:Kyrkbygge!!!! Ser mer ut som en lagerhall
Kyrkor byggs ju väldigt olika idag. Men det känns mer praktiskt att ha en "lagerhall". Googlar man på bilder av kyrkor får man upp den klassiska bilden av en kyrka med torn och allt. Dom är inte så speciellt akustik anpassade för en stor variation av framträdande "enligt mig". Samt att det är billigare att bygga en hall en än Klassisk modell av en kyrka. Oftast byggs ju våra kyrkor av ideellt insamlade pengar, och då kanske man hellre använder pengarna till bättre innehåll än en fin utsida... Även om man vill ha så fint man kan.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Mikael Thieme »

Prolle Fröderberg skrev:Det är själva slingan.
Ok, om en installatör har föreskrivit/förespråkat/rekommenderat en sådan förläggning så är det säkert i sin ordning. Med min begränsade erfarenhet av just hörslingor (men större av andra typer av elektromagnetiska strålare) hade jag varit rätt främmande för att lägga slingkabel dikt an mot ett stort och relativt finmaskigt armeringsnät, som rimligen jordar slingan induktivt ganska effektivt. Visst, gott om förstärkareffekt kan kompensera för mycket, men jag skulle ha gissat att verkningsgraden hade stigit en bra bit om man lade slingorna direkt under golvets ytskikt några dm upp istället för kloss an mot jord.

Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Mikael Thieme skrev:
Prolle Fröderberg skrev:Det är själva slingan.
Ok, om en installatör har föreskrivit/förespråkat/rekommenderat en sådan förläggning så är det säkert i sin ordning. Med min begränsade erfarenhet av just hörslingor (men större av andra typer av elektromagnetiska strålare) hade jag varit rätt främmande för att lägga slingkabel dikt an mot ett stort och relativt finmaskigt armeringsnät, som rimligen jordar slingan induktivt ganska effektivt. Visst, gott om förstärkareffekt kan kompensera för mycket, men jag skulle ha gissat att verkningsgraden hade stigit en bra bit om man lade slingorna direkt under golvets ytskikt några dm upp istället för kloss an mot jord.
Vi får hoppas det fungerar. Själv har jag ingen kompetens när det gäller sling förläggning. Vi får se vad som händer när vi slår på. Men det är ju som du säger lämpligare att lägga den en bit ifrån.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Jag bumpar tråden lite - hur gick det för er?
Vad blev resultatet?
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Niklas Elste »

närheten till armering kan vara som natt och dag

Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Hej!
Har varit lite frånvarande från detta forum på ett tag, men nu hoppas jag på att vi kan uppdatera lite igen.
Bygger fortskrider med en himla fart och vi hoppas vara klara tills Januari, om allt klaffar. Men vi har fortfarande mycket att göra.
Det blir en stor och bra konsertlokal i våra mått mätt. Vi är ju vana vid en mindre kyrka med plats för ca 250 personer. Vår nya lokal kommer att rymma ca 550 på ytan framför scen och och ca 200 på läktare + att det går att öppna skjut-väggar och få in några hundra till när det behövs ;)
Ska kolla efter lite bilder att lägga in, så det kommer inom kort.
Lokalen känns i detta skede som om det kommer att bli lagom dämpad och inte ge för mycket oönskade reflektioner av ljudet. Men vi får se vad som händer när vi hänger upp lite högtalare och spelar på lite.
Vi har satt upp en landgång uppe vid rå´t för front ljus, så nu behöver man inte klättra så mycket för att rikta armaturerna. En enkel trapp upp. Det finns även en landgång över framkanten på scenen. smidigt och bra. Vi ska även skaffa tross till bakkant på scen som bör höjas å sänkas med ett par motorer.
Vi kopplar även in ett ETC Sensor(Äldre) dimmerskåp på 96 kanaler.
2 lite "enklare" Ljusbord måste införskaffas, Båda måste klara av rörligt på sikt, ett antal LED armaturer, samt ca 100 dimmer kanaler. I ungdoms lokalen sitter redan en dimmer på 96 kanaler.
Många och bra förrådsutrymmen har vi också fått till.

Vi ska om ca 1-2 veckor testa att hänga in några olika system och lyssna lite.
De system vi tittat på hittills är L-Acoustic´s Dv-dosc och, Meyer´s M2d och M1d (tror dock att M1d blir lite i minsta laget) men vi får vara öppna för fler förslag till en rimlig peng. Med dessa system är det dock begagnat vi tittar på.

Vi har bestämt oss för att köra med AH´s ILive system, en T112 med en iDR-64. Den kommer all komplettera vår nuvarande T80 och iDR-32. Vi kommer även att skaffa några "Remote controllers", vad man nu säger på svenska, för att ha till bla konferens delen av anläggningen. Vi kommer även att använda "Dante" till distribution till video och inspelningsstudio. Och en Ipad(leksak/hjälpmedel till mixern) + en inspelningsdator.

Till monitorer på scen och yttre högtalare( runt om i kyrkan) har vi kollat på Yamahas DXR serie.

Även ett gäng mikrofoner kommer att införskaffas.

En kort uppdatering från Falun och Lugnetkyrkan.
Prolle

Lugnetkyrkan finns på facebook med en del bilder.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Marcus Sandberg »

Ta en titt på Nexo GEO S12 eller GEO S8 en riktigt bra låda.

http://nexo-sa.com/en/systems/geos8/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nexo-sa.com/en/systems/geos12/" onclick="window.open(this.href);return false;

På ljusbord så avolites antingen vanliga tiger eller tiger touch

http://support.avolites.com/avo/products/tigertouch.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://support.avolites.com/avo/products/pearltiger.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Bengt Norling »

Jag har både GeoS12 och Meyer M1d i Leksand
Om ni vill testa.

Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Hej!
Nu är det mycket som händer. Ska försöka fixa lite bilder.
Det löds patchpanneler, tillverkas multikablar, fixas fästen i tak för tross, el dras, ljus kopplas in, gamla kyrkan töms (som ska bli ett mindre tryckeri), m.m
Vi har fått nya mixplatsen, Ilive T112 med 64kanaler.
Hittade på en app som vi ska prova, och om det funkar så är det verkligen intressant för oss.
http://www.allen-heath.com/UK/Products/ ... neiPadApps" onclick="window.open(this.href);return false;
Använda en Ipad som personlig monitor mixer. Det går att använda ca 10 Ipads om nätverket är stabilt, "skrivs det".
12st Mejer M2d och några basar är på väg från Tyskland
Ett gäng Yamaha Dxr12 ska också komma.
Håller på att leta efter prisvärda ledarmaturer, ljusord/pc, lite tross och 3 motorspel(500kg)
Men nu tar jag och hälsar God Jul och ett Gott Nytt År
Prolle

Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Lite bilder!
Nu har invignings helgen passerat och vi har ändå massor kvar att göra. Då vi gör mycket ideellt så tar det lite längre tid.
Video produktions delen har en massa fler SDI kablar att dra. Det ska gå SDI till projektorer, kameror, Kamera uttag och bildskärmar. Det känns som det blir en bra och genomtänkt anläggning Med tanke på pris, kvalité och att det är användarvänligt.
På ljus sidan letar vi efter mixer och armaturer (rörligt och fast). Vi testade en MA onPC vinge i helgen och några Chauvet LED armaturer till bak ljus som ett komplement till våra fresneller och profiler.
Till ljudet så väntar vi på monitorer och en del mickar. Vi provar även lite olika trådlösa mick system. VI löder och kopplar.
Om någon skulle vilja få en visning av bygget och våra lokaler så går det utmärkt. skicka ett mail så styr vi ihop det.
Prolle
Bilagor
Vy över scen
Vy över scen
Meyer M2D i fint skick från Tyskland
Meyer M2D i fint skick från Tyskland
Gångbrygga med en massa uttag och rör för belysning
Gångbrygga med en massa uttag och rör för belysning
Brygga i en annan vy. Va skönt att kunna rikta belysningen här ifrån än att stå på backen.
Brygga i en annan vy. Va skönt att kunna rikta belysningen här ifrån än att stå på backen.
Ljuskraft (ETC) innan den blev ihop monterad å in kopplad. 96x3kW
Ljuskraft (ETC) innan den blev ihop monterad å in kopplad. 96x3kW
En pach panel.
En pach panel.
Bild mixern
Bild mixern
Under scenen finns gott om plats. Här ligger M2D basarna och vilar och är urkopplade. Det ligger däremot 2st Meyer 700-HP som är inkopplade och flyttar lite luft.
Under scenen finns gott om plats. Här ligger M2D basarna och vilar och är urkopplade. Det ligger däremot 2st Meyer 700-HP som är inkopplade och flyttar lite luft.
Lite sladdar i IDR boxen.
Lite sladdar i IDR boxen.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster