Kyrkbygge

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Niklas Elste »

ser riktigt bra ut

men jag undrar ju då skällvklart vart kommer alla pengar i från

jag jobbar mycket med kyrkor och där värkar det i bland som att en billig högtalarlangning är för dyr
och ni bygger nytt med massa teknik *full*

Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Hej igen!
Jag är lite dålig på att svara på frågor men ska försöka.
Niklas Elste skrev:ser riktigt bra ut

men jag undrar ju då skällvklart vart kommer alla pengar i från

jag jobbar mycket med kyrkor och där värkar det i bland som att en billig högtalarlangning är för dyr
och ni bygger nytt med massa teknik *full*
Vi är ca 400 medlemmar som har gjort detta möjligt tillsammans i vår tro. En av våra visioner har under många år varit att vi ska vara en naturlig del av samhället/Falun/Dalarna.... VI har skänkt både tid och pengar för att kunna göra detta möjligt. Det har gått åt massor av frivillig timmar tillsammans med våra byggare.
Vi har tex rivit väggar med hjälp av en liten fin uppfinning som heter "screwfinder", och i och med det har vi kunnat återanvända väldigt många kvadrat med gipsskivor. Vi har kunnat återanvända armaturer. Flera 100 meter kabel, multikabel, cat 6 kabel, sdi kabel. Även återanvänt möbler, dörrar. Vi har spacklat, målat, lagt golv och städat. Detta bygge skulle definitivt ha kostat minst det dubbla om vi inte själva skulle ha hjälpt till.
Vi har även sålt vår tidigare kyrka.
Det finns på vår hemsida en del info om hur fösamlingen bekostas av frivilliga gåvor.
http://www.lugnetkyrkan.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi har även startat ett konferens bolag som ägs av församlingen till 100%. Lugnetkyrkan konferens AB ska kunna hyra ut delar av våra fantastiska lokaler, utifrån vår uthyrningspolicy som kyrka, vid de tillfällen då vi själva inte använder dom. Vi hyr även ut en del av våra kontors lokaler till Dalarnas Idrottsförbunds kontor.
Vi kan erbjuda lokaler för konferens, möten, kongress, konserter mm.
Lokaler håller hög standard i komfort och design. Vår stora sal rymmer ca 550 sittande personer i normal möbleringen men kan utökas till minst 800 personer med öppna vikväggar som delar av kyrksal och servering. Vi använder stolar som går att plocka bort om man vill. Och då kan man möblera som man vill. När vår påbörjade läktare är klar kan vi få in ytterligare ca 200 personer. Vi är då, med 1000 sittplatser, en av de största konsert lokalerna i Falun/Borlänge.
Lugnetkyrkan ligger på Lugnetområdet ligger mitt ibland idrottsarenor, Dalarnas universitet/högskolan, Riks skidstadion och Scandic hotell. Kyrkan ligger precis vid VM-arenan Lugnet. Falun kommer 2015 att arrangera skid VM.

Ring eller maila mig gärna om ni vill ha en visning.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Niklas Elste »

funderin ugefär vad landar det på CA?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Nicke Löfgren »

Fick ni inte ta över SVTs lokaler?

Därifrån kom mycket teknik kan jag tänka mig!

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Anton Gildebrand »

Niklas Elste skrev:Jag funderar på ungefär hur mycket bygget landade på. Någon som vet?
Enligt SR gick bygget på ungefär 30 miljoner. Länk till artikeln: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=5415960" onclick="window.open(this.href);return false;.

Och ja, SVT's gamla lokaler är en del av det hela.
Flest inlägg när den dör vinner!

Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Hej!

Vi köpte SVT´s gamla lokaler då dom skulle flytta till nya lokaler.
Totala kostnaden för bygget, hittils är ca32 milj. Vi har en del projekt som vi bygger vidare på när vi anser att det är möjligt, behovet blir större, och ekonomin tilllåter.
Ang tekniken så har vi kunnat återanvända en del av det som svt lämnade och som dom inte behövde i nya studion. Vi har kunnat, som jag tidigare sagt, återanvända en stor mängd kabel och armaturer. En del saker har vi sålt för att kunna köpa in nyare utrustning. Vi har även en teknik budget som vi jobbar efter.

Nu har vi börjat komma igång med att använda lokalerna som vi tänkt. Och under tiden så märker vi vad som behövs kompleteras, och vad som behöver förbättras.
Vi har även startat med konfrens och lokal uthyrningar som i början har känts lite panik artat innan vi hittat in i hur vi ska jobba och vad vi behövar för kompleterande utrustning. Men vi lär oss mycket av att leta olika lösningar som av andra säker är självklarheter, men som vi inte lärt oss riktigt än. Under de två första konferenserna som vi hade så var lösningen med en massa datorer på scen till vårt bild/projektor system inte riktigt användbart då det blev för tung jobbat. Bildmixer jobbar med upplösningen 720p 50Hz. Och då blev det en himla massa inställningar i datorerna. :? Men nu, till den gångna veckans uthyrning med ca 15-20 föreläsare på två dagar och ca 250 gäster, hade vi lånat, för att troligtvis köpa, en scaler (Kramer VP-730). En stor del av dator hanteringen löste sig alldeles galant. Ställde in den på att leverera 720p 50Hz oavsett vad man skickade in, visst kunde det bli lite grynigt om datorn inte var riktigt inställd eller att bilden blev utdragen här föreläsaren hade en gammal xp dator med 4:3 skärm. Det finns nog inställningar att göra, men i det stora hela så löste det sig väldigt bra. Och kunden blev mer än väl nöjd med allt vi levererade, allt från möblering, mat, teknik och all organisation vi levererade. Största problemet, som dock löste sig, var att vi från början byggt entre hallen till att användas en stor mat/fika/ ente hall. Men när vi gjorde om för konferensen och det kom ca25-30 företag som hade utsällningar och montrar på den ytan så märkte vi snabbt att vi inte planerat att sätta dit uttag för ström på alla tänkbara och otänkbara ställen. Så det blev en bilfärd till Claes Olsson och en massa skarvsladdar införskaffades. Men till nästa större evenemang ska det problemet vara borta och löst. Men det kommer säkert nya problem, och då lär vi oss nått nytt den gången också.
Nu tillbaka till tekniken. Jag använde MixPad programet till ilive systemet och kunde då ta med mig "Mixer" till scenen när man hjälpte till med Myggor och datorer. Myggan på föreläsaren sen muta (av eller på???) på "MixPadan" så dom kunde börja tala medans jag såg till att PowerPoint Presentationen kom ut från datorn till projektorn. Det var en del snabba byten mellan de olika föreläsarna. Vi hade även en fast dator på scenen som man kunde sätta i sitt usb med sin pressentation också. Har även en app i paddan som "enkelt" kan styra vår bild mixer. Jag kunde då, där jag var, byta bild på projektorn innan eller efter det att föreläsaren var klar. Vi ska i veckan jobba med att få appen till ljusbordet att funka också. Då har man, som det känns nu, bra möjligheter att vara konferens tekniker. Finns även en app som styr ventilationen i lokalen. Kan vara bra ibland, kanske!?
Nu håller vi på att prova 6st beg Studio color som vi troligtvis ska ha till stora scenen.
Vi har även beställt en Blackmagic sdi router med 40in/40utbild då vår bild mixer har 16 ingångar och vi har nu dragit ut minst 24 matningar till olika ställen och vi ska dra till några till. Vi kan köra en bild produktion med en hel massa kameror, som vi hyr in vid behov, på stora scenen. I lilla scenen planerar vi att kunna köra en 4 kamera sättning om det behövs. Vi fixar i alla fall all kabeldragning nu så det är klart. Vi planerar även att dra ut några sdi matningar till 2 mindre föreläsningssalar. Vi kan, när det är klart, kunna leverera streamade sändningar från först 2 salar samtidigt men utöka det till 4. Men tidsperspektivet på det projektet vet jag inte.
Men till ett problem har jag som jag hoppas få ett förslag till lösning på: Hur kopplar man "Bäst" ljudet från en bärbar dator till den fasta anläggningen utan att få en massa brum/surr? Nu använder vi DI boxar och använder jord lyften. Men det blir inte riktigt bra ändå.

Planerar även ett besök till LL-mässan för att hitta delar som vi fortfarande inte har löst än, eller som vi inte visste att vi hade.

Hej och GodNatt!
Prolle

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Marcus Sandberg »

Hej Prolle


Kul att höra ifrån dej hur det går där uppe. Även kul att höra att ni satsar på tekniken vilket inte är vanligt i frikyrkor som man lätt hittar som gärna har kom hjälp mej och dö hitte på lösningar med teknik från 80talet. Min gamla församling som jag va med i va det mycket sådana lösningar. Viseligen så bytte de ut det mesta när jag flytta där ifrån men det e fortfarande lite halv hitte på lösningar kvar.

Men det är roligt och jag hade gärna kommit och hälsat på men tyvärr så är det lite långt att åka bara för den saken.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Niklas Elste »

vi brukar alltid använda diboxar

men det ska finnas nån dedikerad box men jag ser inte behovet då en dibox fungerar utmärkt

det låtger som att ett studiebesök skulle vara intressant

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Marcus Sandberg »

Prolle

En sådan funkar utmärkt ljud ut från datorn till en mixer.

http://www.visono.se/main.php?prodid=16 ... om=art.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Markus Hammerin »

Marcus Sandberg skrev:Prolle

En sådan funkar utmärkt ljud ut från datorn till en mixer.

http://www.visono.se/main.php?prodid=16 ... om=art.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Känns lite overkill IMO...

Hur gick det förresten med den där teleslingan som en del av oss var lite bekymrade över placeringen av?
Det var inte mitt fel!

Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Hej igen!
Slingan fungerar bra tror jag :? har varit lite dålig att kolla upp den. Vi har fått igång den och lyssnat av i lokalen och då verkar den fungera bra. Även några personer med hörsel nersättning har fått varit test personer. Det är en jämn ljudstyrka över hela ytan med den enkla testen vi hittills gjort. Vi ska ta dit en testare(Bengt Park) och mäta upp den enligt konstens alla regler så vi kan sätta upp skylten bara. Slingan ligger med en Master och en slav Slinga så kallad Super Loop System. Den drivs av en Univox SLS-700. Vi hoppas nu bara att det kommer att ge bra värden även i den proffesionella mätningen.

Prolle

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Niklas Elste »

det är ju verkliga ressultatet som räknas

men se upp med standard testet från univox / boedin då det testet inte tar hänsyn till limmitern som är inbyggd (i alla fall sist jag gorde mätning enligt den)

Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Lite bilder från Lugnetkyrkan. Jag vill även tacka för många goa ideér.

Prolle

http://www.facebook.com/#!/pages/Lugnet ... 2892088512" onclick="window.open(this.href);return false;
(Hoppas länken funkat)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Jonas Larsson »

Imponerande arbete, verkar vara mycket frivilliga som hjälpt till med allt möjligt, kul att det fortfarande finns så mycket folk som kan tänka sig jobba ideellt.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster