KameraKran

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
Användarvisningsbild
Gustav Nyberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 28 jul 2009, 02:23
Presentation: Tekniker under utveckling som är intresserad av ljud och ljus mer info kolla

Gustav Nyberg
Ljud Ljus TV
http://www.newhillsounds.se
Kontakt:

KameraKran

Inlägg av Gustav Nyberg »

Vet inte om jag hör hemma här med den här diskussionen men jag har beslutat mig för bygga en kamerakran.

Jag har tänkt mig:

Två motorer joystick och styrchip från elfa för att styra kamerhuvudet

En rörs tross två meterssektioner som utgör själva kranen och en vajer för att stötta upp.

Sen har jag problemet, stativ, ett vanligt manfrotto klarar ju inte dom tyngderna, någon som har tips?

Vad tror ni?
Gustav Nyberg
Tekniker under utveckling som är intresserad av ljud och ljus mer info kolla
http://www.newhillsounds.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Re: KameraKran

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Jag ska inte säga ett ord om vare sig hållfasthet, godkännande eller att hänga saker över publik.
Spontant känner jag att jag hade velat ha tre motorer till kameran, både X, Y och Z. Sedan tre lägesgivare på bommen så kameran alltid står i samma position. Riktar du den framåt så ska den bli framåt hur du än snurrar eller höjer bommen. Borde vara mycket lättare att justera kameran efter detta än att styra helt och hållet vid stora bomrörelser.
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: KameraKran

Inlägg av Magnus Lindgren »

Själv skulle jag Googla och leta upp dom färdiga kit som finns att köpa, alternativt skita i det och hyra in från Mediatec eller Dagsljus (eller nån annan).
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Gustav Nyberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 28 jul 2009, 02:23
Presentation: Tekniker under utveckling som är intresserad av ljud och ljus mer info kolla

Gustav Nyberg
Ljud Ljus TV
http://www.newhillsounds.se
Kontakt:

Re: KameraKran

Inlägg av Gustav Nyberg »

Magnus S: Har en kusin som just jobbar med att beräkna hållfasthet och sånt, så han ska självklart konsulteras men vad menar du med y motor? och med dessa styrpunkter menar du som signalerar till styrchipet och säger ungefär hur den ska riktas?

Magnus J: ett det kostar en del, och då får man inte nöjet att bygga själv på samma sätt, plus att det kändes som en bra idé jag fick tipset när jag humpade på konserthuset i växjö och det användes en truss och så tipsade en om att det kanske skulle vara bra. Man kan ju förlänga och det finns ju adaptrar och liknande och var inte så dyrt

Förresten är det någon som vet vad man kan få tag på enrörstross?
Gustav Nyberg
Tekniker under utveckling som är intresserad av ljud och ljus mer info kolla
http://www.newhillsounds.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: KameraKran

Inlägg av Måns Nilsson »

Gustav Nyberg skrev: Förresten är det någon som vet vad man kan få tag på enrörstross?
Är du ett skämt?

"Enrörstross", ja, kanske det. Här kanske?
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Gustav Nyberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 28 jul 2009, 02:23
Presentation: Tekniker under utveckling som är intresserad av ljud och ljus mer info kolla

Gustav Nyberg
Ljud Ljus TV
http://www.newhillsounds.se
Kontakt:

Re: KameraKran

Inlägg av Gustav Nyberg »

Är du ett skämt?

"Enrörstross", ja, kanske det. Här kanske?[/quote]

Jadu, vad det hade med saken att göra vet jag inte, men självklart menar jag typ rårör fast med samma standard som tross när det gäller kopplingar och liknande inget annat!

Jag såg sådan när jag humpade på konserthuset i växjö förra veckan, så jag vet att den finns och han som hade den sa att han hade köpt den lokalt i osby men jag skulle vilja hitta den närmare växjö och jag hittade ingen när jag snabbt bläddrade igenom bella lites katalog, möjligt att den finns där men jag såg inte den

'EDIT' Såg inte länken du skickade också, ska kolla där :)
Gustav Nyberg
Tekniker under utveckling som är intresserad av ljud och ljus mer info kolla
http://www.newhillsounds.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mårten Sandin
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 00:11
Ort: Jönköping

Re: KameraKran

Inlägg av Mårten Sandin »

Ta och kolla denna länken också innan du bygger...
Många som bygger själva är med på denna sajten.
Finns för cranar/jibbar, Steadycams, dollies m.m.
klicka här

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Re: KameraKran

Inlägg av Daniel Hedman »

Thomann har en-rörs tross
/Daniel Hedman - DAH Sound

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Re: KameraKran

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Gustav Nyberg skrev:Magnus S: Har en kusin som just jobbar med att beräkna hållfasthet och sånt, så han ska självklart konsulteras men vad menar du med y motor? och med dessa styrpunkter menar du som signalerar till styrchipet och säger ungefär hur den ska riktas?
Se kameran bakifrån. Då hade jag hängt den i en motor (axeln lodrätt), en motor har axeln vågrätt tvärs igenom kameran och en har axeln vågrätt längs med kameran. Om du ska filma vinkelrätt mot bommen vill du kunna kompensera för vridningen som uppstår då bommen lyfts. Gör man detta med motor istället för mekaniskt med paralellföring kan man även hitta på andra saker som tex lägga kameran ner, alltså vrida bilden.
Två lägesgivare på bommen ger signaler till styrchippet var den står. Med rätt programmering kan kameran alltid vara riktad mot en punkt, hur du än vrider bommen.
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Användarvisningsbild
Gustav Nyberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 28 jul 2009, 02:23
Presentation: Tekniker under utveckling som är intresserad av ljud och ljus mer info kolla

Gustav Nyberg
Ljud Ljus TV
http://www.newhillsounds.se
Kontakt:

Re: KameraKran

Inlägg av Gustav Nyberg »

Magnus Stridsberg skrev:
Gustav Nyberg skrev:Magnus S: Har en kusin som just jobbar med att beräkna hållfasthet och sånt, så han ska självklart konsulteras men vad menar du med y motor? och med dessa styrpunkter menar du som signalerar till styrchipet och säger ungefär hur den ska riktas?
Se kameran bakifrån. Då hade jag hängt den i en motor (axeln lodrätt), en motor har axeln vågrätt tvärs igenom kameran och en har axeln vågrätt längs med kameran. Om du ska filma vinkelrätt mot bommen vill du kunna kompensera för vridningen som uppstår då bommen lyfts. Gör man detta med motor istället för mekaniskt med paralellföring kan man även hitta på andra saker som tex lägga kameran ner, alltså vrida bilden.
Två lägesgivare på bommen ger signaler till styrchippet var den står. Med rätt programmering kan kameran alltid vara riktad mot en punkt, hur du än vrider bommen.
Lite som en roll då? Lät ju väldigt smidigt, men det är ingen som har en lösning på stativ problemet? eller är det så att man måste svetsa ihop eget?
Gustav Nyberg
Tekniker under utveckling som är intresserad av ljud och ljus mer info kolla
http://www.newhillsounds.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Martin Spigel
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 aug 2010, 16:45
Presentation: Ljustekniker som sadlade om till lampkonstruktör (colibri) men bytte till video och projektionsteknik
Vilket jag jobbat med de senaste 10 åren, har företaget Abstract Teknisk design som framför allt jobbar med olika bildlösningar för show och teater.

Re: KameraKran

Inlägg av Martin Spigel »

Några tipps, jag har byggt en kran med liknande krav som du har. Jag tog och köpte en mickbom från svt, som jag moddade rejält, fördelen med detta var att jag fick ett rörligt huvud i vilket jag monterade en tilt och panmotor, du måste nog ha så, för det blir omöjligt att hantera kranen om kameran inte hänger i våg oavsätt vinkel på bommen, jag har en liten ccd kamera med fjärrstyrd zoom och focus, tänker du använda en stor kamera blir det mycket krångligare då motorer och motvikter blir stora, och då blir kravet på krankonstruktionen helt annat, det finns en hel massa sidor på nätet med folk som byggt sina egna kranar, kolla där, om du inte har kommit igång så kan du köpa min kran billigt, den ligger mest och tar plats.
Spec.
Kamerabom ca 3m.
Vajerstyrt niveleringshuvud.
Justerbart motviktspaket
Tillt och man huvud för en liten kamera ca 1kg
Joystick med hastighetskontroll, stryning av zoom och focus
Stadigt rullstativ, niethammer .

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: KameraKran

Inlägg av Tobbe Friberg »

http://jimmyjib.com/triangle.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det finns en anledning varför man köper/hyr kranar och jibbar från seriösa levrantörer och anledningen är olyckor och ansvar.
Jag var med när kranen på melodifestivalen välte och det hamnade en tekniker under och den kranen välte för att det var något på golvet som stoppade ett av hjulen medans kameramannen svingade runt den. Har för mig att den var 7 m och hade 200 kg motvikter.
Med tanke på att jag har jobbat i studiomiljö i ca 10 år runt olika kranar och jibbar så skulle jag aldrig gå i närheten av en hemmabyggd kran.
Livsfarligt i mitt tycke.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Användarvisningsbild
Gustav Nyberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 28 jul 2009, 02:23
Presentation: Tekniker under utveckling som är intresserad av ljud och ljus mer info kolla

Gustav Nyberg
Ljud Ljus TV
http://www.newhillsounds.se
Kontakt:

Re: KameraKran

Inlägg av Gustav Nyberg »

Jag ska fundera på det martin ;)

och Tobbe du har helt rätt, säkerhet först! och det och priset har fått mig att lägga detta projekt på is, men det är bra att få höra av proffsen för jag är som det står bara under utveckling ;) tar gärna emot mer kunskap :)

Och tack alla andra som skrivit :) man blir nedtagen på jorden när det behövs, för ingen är perfekt :D
Gustav Nyberg
Tekniker under utveckling som är intresserad av ljud och ljus mer info kolla
http://www.newhillsounds.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster