Ny bil

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny bil

Inlägg av Jocke Hammar »

Bilens registrering gäller totalvikt, dvs. inkl. Förare, passagerare, bränsle och last.
Om du blir stoppad av VV för en vägning är det totalvikt som gäller.
Jocke Hammar

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Ny bil

Inlägg av Niklas Elste »

vilka straff är det om man ibland "host" råkar köra LITE överlastad?

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ny bil

Inlägg av Rikard Åberg »

Niklas Elste skrev:vilka straff är det om man ibland "host" råkar köra LITE överlastad?
50 % överlast kostar 4000 kr plus att du måste lasta av på stället.

överstiger du det så går det till åklagare - kan bli dagsböter och indraget körkort.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ny bil

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

:cry: kul att lämna en massa dyrgripar vid vägkanten :cry:
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Re: Ny bil

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ang vikter:

Tjänstevikten står på regbeviset och den anger bilens vikt med all utrustning och full tank, inkl förare på 70kg.
Så i maxlasten skall du räkna med det du packar i skåpet och dina passagerares vikt och din egna vikt som överstiger 70kg.

Räkneexempel:
Du har en 17kubikare med en maxlast på 650kg ni åker 3st ljustekniker i den (genomsnittsljusteknikern väger förmodligen över 100kg men vi tar det för enkelhetens skull)
Det betyder alltså att du i din maxlast ska räkna med 230kg ljustekniker. Då har du vips bara 420kg kvar att lasta.
Till sin fördel har man dock beninen, kör man med väldigt lite i tanken så har man dessa kilon till godo, kanske inte märks så mycket på en 17kubikare men på större lastbilar med några kubik diesel så blir det iaf märkbart.

Och det är inte vägverket som kontrollerar vikten på ditt fordon som någon sa tidigare utan det är trafikpolisen.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Ny bil

Inlägg av Nicke Löfgren »

Bättre med olovlig körning än för tung last på mindre bil

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Ny bil

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag blev lite osäker på mitt förra inlägg, jag återkommer med rätt fakta

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Ny bil

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Här i stan var det en som blev stoppad en bit ifrån återvinningsstationen med för tungt släp bakom
sin personbil. Snubben hade bara B-körkort och fick lämna släpet vid vägkanten, dessutom fick han
dagsböter har jag för mig.

...och det är många ovetandes husvagnsägare i landet som riskerar samma sak varje sommar.

/M
_________________
T b a

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Ny bil

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Någon som kanske kan svara på någon av mina frågor istället för att diskutera överlast...? 8)

/M
Magnus Gustafsson skrev:Ni som är ensamföretagare, eller har få anställda: Hur gör ni med Skatteverket och ev förmånsbeskatting?

Har diskuterat en firmabil med SKV men de menar på att jag som ensamföretagare mer eller mindre åker
på förmånsbeskattning oavsett hur jag gör... 8O

Körjournal, egen personbil som används flitigt och lite andra faktorer gör att jag kan få förmånen jämkad,
men inte helt och hållet tydligen...? Detta då jag har dispositionsrätt över fordonet.

Inte ens om jag skaffar en personbil som förmånsbil och en skåpbil att använda i tjänsten så slipper jag
förmånsbeskattningen av skåpbilen...

Tips på argument eller upplägg? Driver idag verksamheten som enskild firma, men ska flytta över allt
till ett AB

Alternativ till VW Caddy (Maxi), någon? Vill ha en liten och smidig bil med sidoskjutdörr och som får dra
ett stort släp. Då jag pysslar med installationer behöver jag inte lika mycket utrymmen som uthyrings-
firmorna.

I o f s kan en MB Vito eller VW Transporter kanske vara ett alternativ, skulle kunna vara bra med tre
sittplatser och lite mer utrymme ibland.

/M
_________________
T b a

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Ny bil

Inlägg av Per Johanson »

Nicke Löfgren skrev:Bättre med olovlig körning än för tung last på mindre bil
Där har du fel. Olovlig körning är generellt sett värre. Överlast får du ha upp till 50% över med böter som påföljd, kör du utan rätt behörighet är risken rätt stor att du blir av med lappen på första föreseelsen.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Ny bil

Inlägg av Nicke Löfgren »

Nicke Löfgren skrev:Bättre med olovlig körning än för tung last på mindre bil
Nuså..... Bättre att köra med övervikt än olovlig körning, tex man typar ner släpvagnen till 750kg å kör med överlast. Förutsatt att man har en vagn på 1500-1800kg

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Ny bil

Inlägg av Per Johanson »

Magnus Gustafsson skrev:Här i stan var det en som blev stoppad en bit ifrån återvinningsstationen med för tungt släp bakom
sin personbil. Snubben hade bara B-körkort och fick lämna släpet vid vägkanten, dessutom fick han
dagsböter har jag för mig.

...och det är många ovetandes husvagnsägare i landet som riskerar samma sak varje sommar.

/M
För tungt för att totalvikten på släpet överskred bilens totalvikt eller tågvikten överskred 3500 kg (som ska bli 4250 kg) eller för att bruttovikten på släpet var högre än tillåtet?

Nyfiken fråga; är det du som finansierar ljudanläggningar eller erbjuder du finansieringar som någon annan står bakom?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Re: Ny bil

Inlägg av Gustaf Tydén »

Per Johanson skrev:
Magnus Gustafsson skrev:Här i stan var det en som blev stoppad en bit ifrån återvinningsstationen med för tungt släp bakom
sin personbil. Snubben hade bara B-körkort och fick lämna släpet vid vägkanten, dessutom fick han
dagsböter har jag för mig.

...och det är många ovetandes husvagnsägare i landet som riskerar samma sak varje sommar.

/M
För tungt för att totalvikten på släpet överskred bilens totalvikt eller tågvikten överskred 3500 kg (som ska bli 4250 kg) eller för att bruttovikten på släpet var högre än tillåtet?

Nyfiken fråga; är det du som finansierar ljudanläggningar eller erbjuder du finansieringar som någon annan står bakom?
Bilens tjänstevikt tror jag att du menar.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Ny bil

Inlägg av Jonas Larsson »

Citroën Jumpy och Peugeot Expert är väl de i storleken över Caddy som har 3 sittplatser, men som ändå inte är så stora som en Vito tex (som för övrigt rostar rejält). Det kommer nog bli någon av dessa för min del, man får in förvänansvärt mycket i ett sådant skåp!

-04 och frammåt har lite annan front och lite mer häst under huven än tidigare 1.9 och 2.0 modeller.


Sedan vad det gäller firmabil så ska man väl köra ganska mycket i firman om det ska löna sig, en variant är ju att köpa den privat och sedan plocka ut de skattefria 18:50 per mil man kör åt företaget, det blir en del pengar i längden!

Å andra sidan så kan man ju betala med företagets pengar på reservdelar, service, tvätt, bränsle, inköp etc om den står på firman.

Förmånsvärdet är ju ganska krånligt, många kör ju mycket privat med sina firmabilar utan att ta upp det som en förmån, och det fungerar väl tills man åker dit på en kontroll. Har man dock en egen privat bil som man kan visa att man kör med och en körjournal på firmabilen så förstår jag inte varför man skulle bli förmånsbeskattad för firmabilen?

En skåpbil har väl dessutom ett mindre förmånsvärde då det räknas som att man har mindre nytta av den som privatperson än om det hade varit en "vanlig bil", ungefär, "det är inte så roligt att åka i en sådan bil privat".
//Jonas - ljudoljus.net crew

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Ny bil

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Per Johanson skrev:
Magnus Gustafsson skrev:Här i stan var det en som blev stoppad en bit ifrån återvinningsstationen med för tungt släp bakom
sin personbil. Snubben hade bara B-körkort och fick lämna släpet vid vägkanten, dessutom fick han
dagsböter har jag för mig.

...och det är många ovetandes husvagnsägare i landet som riskerar samma sak varje sommar.

/M
För tungt för att totalvikten på släpet överskred bilens totalvikt eller tågvikten överskred 3500 kg (som ska bli 4250 kg) eller för att bruttovikten på släpet var högre än tillåtet?

Nyfiken fråga; är det du som finansierar ljudanläggningar eller erbjuder du finansieringar som någon annan står bakom?
1: Tågvikt över 3500kg (ev någon av de andra alternativen också, det ena utesluter inte det andra), föraren hade bara B-körkort och fick därför inte framföra ekipaget. Jag hade kunnat vara tydligare med det om jag läst inlägget innan jag postade det....

2: Både och, hurså? - Är jag otydlig, eller tycker du att jag har formulerat något galet i signaturen?

/M
_________________
T b a

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Ny bil

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Jonas Larsson skrev:Citroën Jumpy och Peugeot Expert är väl de i storleken över Caddy som har 3 sittplatser, men som ändå inte är så stora som en Vito tex (som för övrigt rostar rejält). Det kommer nog bli någon av dessa för min del, man får in förvänansvärt mycket i ett sådant skåp!
Tack för tipsen, ska kolla närmare på de kärrorna.

Körjournal, typ av firmabil och mätarställning på den egna personbilen gör att förmånen kan jämkas (sättas ned) enligt SKV. Jag vill
helst ha klara papper på sånt i förväg för att slippa tjafs i framtiden.

En hantverkare jag pratade med berättade att han köpt bilen privat och finansierade den med svartjobb -"Det var enklast så..." Men
det är inte aktuellt i mitt fall...

/M
_________________
T b a

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Ny bil

Inlägg av Per Johanson »

Gustaf Tydén skrev:
Per Johanson skrev:
Magnus Gustafsson skrev:Här i stan var det en som blev stoppad en bit ifrån återvinningsstationen med för tungt släp bakom
sin personbil. Snubben hade bara B-körkort och fick lämna släpet vid vägkanten, dessutom fick han
dagsböter har jag för mig.

...och det är många ovetandes husvagnsägare i landet som riskerar samma sak varje sommar.

/M
För tungt för att totalvikten på släpet överskred bilens totalvikt eller tågvikten överskred 3500 kg (som ska bli 4250 kg) eller för att bruttovikten på släpet var högre än tillåtet?

Nyfiken fråga; är det du som finansierar ljudanläggningar eller erbjuder du finansieringar som någon annan står bakom?
Bilens tjänstevikt tror jag att du menar.
Självfallet, tack för korrigeringen! Jag kunde också varit tydligare och skrivit att i de två första fallen saknar man körkort för kombinationen = olovlig körning och i det tredje fallet så är det fråga om för mycket lass på kärran.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Ny bil

Inlägg av Per Johanson »

Magnus Gustafsson skrev:
Per Johanson skrev:
Magnus Gustafsson skrev: /M

2: Både och, hurså? - Är jag otydlig, eller tycker du att jag har formulerat något galet i signaturen?

/M
Nä, inte otydlig, det är lite ovanligt att en enskild firma bedriver bank eller finansbolagsverksamhet bara! Eller du kanske menar att dina kunder är så dåliga betalare så att du får agera bank allt som oftast?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster