Ljud och Ljus/Discorigg

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
David Hugoson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 18:03
Presentation: Bedriva Danza med inriktning Ljud, Ljud, Dans och Event.
Ort: Halmstad
Kontakt:

Ljud och Ljus/Discorigg

Inlägg av David Hugoson »

Hej på er.

Studentkåren där jag är med har planer på att införskaffan en ny discorigg till en av lokalerna där vi tidigare enbart använt en portabel ljud och ljusrigg.

Vi ska ge tre förslag: en budget, en mellan och en värsting
Det jag nu undrar är: Vad tycker ni passar i lokalen i de tre olika förslagen?
Mixer/CD skall ej köpas in.

På ritningen är det den orange delen som skall ljud/ljussättas.
Under dagtid används restaurangen som restaurang.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

Vad innehåller de olika paketen, och hur har ni tänkt rigga?

/Billow

David Hugoson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 18:03
Presentation: Bedriva Danza med inriktning Ljud, Ljud, Dans och Event.
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av David Hugoson »

Ljud skall innehålla: Slutsteg/högtalare
Ljud skall innehålla: lampor + styrning

Hur riggningen skall ske är intebestämt, beror väl på vad för typ av högtalare/ljus det blir.

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Jag är lite nyfiken (eftersom jag själv nyss varit student), vilket kårhus/univ. är det vi pratar om?
Birdstreet Production

David Hugoson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 18:03
Presentation: Bedriva Danza med inriktning Ljud, Ljud, Dans och Event.
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av David Hugoson »

Halmstad Kårhus, Café-delen närmare bestämt

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Dynacord och Ev

Inlägg av Johannes Nordgren »

Tjena!

För att inte anklagas för att göra smygreklam för mig själv så JA, jag är återförsäljare av Dynacord och Electrovoice, men detta är ändå en opartisk åsikt och inte ett försäljningsförsök.

Faktum är att man kan vinna många fördelar med dessa märken. Dels att båda är mycket väl-ljudande även vid höga ljudtryck, dels att märkena i samma system samverkar väldigt bra om man väljer att kombinera. (samma fabrik som tillverkar båda så de kan prylarna) samtidigt som båda har bra ljudtryck i förhållande till kabinettets storlek.

Dynacord har dessutom en slutstegsserie i CL som är ypperliga för installation och som tuffar på även vid hård belastning.

Jag tycker nog att dessa skulle passa bra i alla tre versionerna. Det finns mycket att välja på.

Ljus ska jag inte ens försöka mig på :lol:

Nej, men skämt å sido. Köp hellre lite vettiga effekter med hyfsad kvalitet istället för att gå i budgetfällan. Behöver inte nödvändigtvis vara det stora och spektakulära men köp med ljusstyrka. Det är ju rätt högt till tak.

Lycka till!!

Johannes

David Hugoson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 18:03
Presentation: Bedriva Danza med inriktning Ljud, Ljud, Dans och Event.
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av David Hugoson »

Tack för tipset, tar gärna emot fler tips.
Anledningen till att vi skall ha olika förslag är att huset antagligen skall byta ägare och att de nya ägarna antagligen skall gå in och sponsra ljud och ljus, med hur mycket vet vi inte, därav de olika förslagen.

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

Mitt disco ljus tips landar på Martin!! köp en bunt scx 600 en mycket prisvärd scanner!! och kanske den snyggaste disco burken som gjort Wizard Extrem!! släng med en hazer och styr sen detta med Light jockey o en pek skärm o du e hemma!!!

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

Och om det finns budget så släng med en Atomic 3000 oxå klart bästa strobben på marknaden!!!

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag håller också med om Martin på ljussidan. Det finns ljuseffekter i varierande prisklasser utan att för den skull ge efter på kvaliteten.

Vad gäller ljudsidan är det svårare. Jag tycker att det är alldeles för enkelt att spela sönder högtalare, så jag försöker leta efter bra limiters och då helst färdiga system med garanti om det skulle gå sönder. Vi har till och med varit med om att spela sönder D&B lådor, men vi har inte behövt ta några kostnader för detta då det täckts av den 5 åriga garantin.
Nya högtalare är ganska dyrt, men det går att göra fynd begagnat. Försök kolla om du kan hitta något begagnat av bättre kvalitet är mitt tips. Ett par Turbosound eller kanske L-Acoustics. Typ MTD115 eller liknande. Då har du ett system som troligtvis sitter uppe i 10 år utan större problem. Om du måste köpa nytt så kanske RCF aktiva plastbaljor är ett bra budgetalternativ, EV eller Turbosound ett bra mellanalternativ och D&B det lyxigaste alternativet. Tänk på att ju dyrare låda du köper desto starkare spelar den och desto färre lådor behöver du.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Innan man spelar sönder en rigg, säger inte öronen ifrån långt tidigare?
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Det hade ju varit lättare att veta om det var jag som spelade. Men nu finns det ju tyvärr sköna DJs som tycker att det är skitfräckt att spela högt.

Andreas Högberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 17:28
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Andreas Högberg »

Alltför sant, dessutom hör de knappt när en limiter börjar arbeta, utan tycker det är konstigt att det inte går att spela högre, fastän man höjer.. skumt..

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Tjena, Smartmac eller Mac 250 entour eller så kör du på Mania seriens scanners på ljussidan med MLJ som styrning (enkelt för klubb men suger för live). Ljudet tycker jag att du ska spana begagnat på www.uasl.se det verkar som om de har en del att välja mellan till budgetpris, lagom till studenter. Men vettefan hur mycket stryk det tagit.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

JOhannes: Är det inte lite att kasta pärlor för svin att skicka ut D&B:t på discojobb? ;-)
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Disco blir ju alltid bättre på finare PA. Fast skulle jag bygga dans-PA skulle jag nog kika på Funktion One först.
"This is the updated input list"

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Kabinett-storlek

Inlägg av Johannes Nordgren »

Jag tycker inte att man ska hänga upp stora fula wedgar med 15tummare i.

Ta å kolla på mindre högtalare med t.ex. 2st 8-tummare + diskant och överväg att ha fler högtalare istället.

Då vinner du två saker. 1. Det ser betydligt snyggare ut. 2. Du får en jämnare ljudvolym över lokalen.

Enligt de foto du skickade med så känns det som att fler högtalare skulle göra jobbet bättre. Sen undrar jag om du funderat på nåt bra ställe att "gömma subbarna" någonstans. Eftersom det ska fungera som stilren lokal under dagtid.

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Ta kontakt med folk på det sprillans nya Kårhuset Origo i Umeå. De gjorde en schysst lösning med massor av småhögtalare rakt över dansgolvet...vilket skapar en behaglig ljudnivå runtom.
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Eller som vi gjorde på Kårhuset Nymble: vi byggde 8st 10"+2":are som såg ut som biosurroundhögtalare, fast lite större, och såg till att klä dem i fanér så att de smälte in i ekväggen. Resultatet är ett Mycket Kompetent Diskoanläggning som är väldigt diskret och ger hyfsat jämn täckning.
"This is the updated input list"

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Mats: Det var på en fast installation där dom har haft problem med att grejerna har spelats sönder, då satte jag in ett par Ci80 som spelar på bra! Men limitern i Epac har tydligen haft sina brister.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster