Kul event med ljud i tåg

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Kul event med ljud i tåg

Inlägg av Michael Christiansen »

Tuut-tuut!

För 8 året på raken körde vi soundsystem i en Köpenhamskt Metro (tunnelbane tåg)

Eventet heter Trans Metro Express och här är lite inspiration till dem som vill försöka sig på samma koncept i Sverige - skitkul, högt och rent ljudtryck.

8 x Funktion-One F81, 2 Funktion-One F-88, allt med XTA och MC2 steg, 2 d&b VG subs med D-80, 2 Genelec 8030 och 5040 sub, mixer var Funktion-One/Formula sound FF-6000. Vi körde 12 blybatterin med 24V UPS/inverter, eftersom det inte finns 230V i Metro'n.

Digga, dela och gilla gärna på https://www.facebook.com/Teaterlys/" onclick="window.open(this.href);return false;

Trevlig helg och pm:a gärna om du har frågor eller funderingar, vi har ändå kört tåg i 8 år och lärt oss en massa om säkerhet och what-not-to-do... :0)

Mvh

Micke och Teaterlys
maximum bass - on all frequencies

Användarvisningsbild
Johan Tofftén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 22:02
Presentation: Egen företagare inom eventteknik, Jobbat med tekniska lösninar för event m.m. på ps-communication sen 1993
Ort: Sätra/Stockholm

Re: Kul event med ljud i tåg

Inlägg av Johan Tofftén »

Försökte göra något liknande i Stockholm för flera år sedan.
Men SL ( Stockholms Lokaltrafik) sa nej av följande anledningar.

Inga blybatterier i vagnarna.
Inga högtalare/elektronik som inte är godkända av vagntillverkare får användas.
Ingen utrustning får skymma befintliga skyltar.
Får inte blockera några gångar eller dörrar.

Eller också är det bara så att dom inte vill.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Kul event med ljud i tåg

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag pysslar lite med tåg och jag tänkte att det borde det gå att lösa med 400V 3-fas med tanke på att kompressor, ventilation, kylfläktar mm drivs av 3-fas 400V. Nu vet jag inte exakt hur den typen av fordon håller sig på de punkterna men övriga järnvägs typer har det.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kul event med ljud i tåg

Inlägg av Thomas Nilsson »

Hej.
Jag har gjort ett liknande arrangemang för kanske 15 år sedan i Tunnelbanan i Stockholm (i de gröna gamla vagnarna). 220 V ström fanns i vagnarna så de var inga problem, däremot var vårat problem när folk började hoppa. Vi fick vagnarna i gungning och risk fanns att de skulle spåra ur. Så efter 2 lyckade fester, (ca 1 års mellanrum mellan festerna) blev det nej.
För en tid sedan så gick det en discovagn på en del tåg till Norrland eller om de var på konferenser (sj körde tåg där vagnarna var inredda för konferens).. De byttes sedan ut mot Biovagn, antagligen av samma anledning.

/Thomas

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Kul event med ljud i tåg

Inlägg av Michael Christiansen »

Yo!

Metrotåget går på någon obskyr spänning, så det finns ej 220V i tåget. T.om städpersonal drar in särskild ström på yarden under nattetid. Så batteri, it is. Nästa år kör vi järn-Lithium, skulle då bli hel-galet mycket kräm!

Kolla på filmen

https://www.facebook.com/Teaterlys/vide ... =1&theater" onclick="window.open(this.href);return false;

Den ger ett litet hum om hur det hoppade i tåget, dock var det värst när tåget gick i hög fart i kurvorna - den ultimata IKEA låda-stress-testen :)

Roligt var det i alla fall :0)

Mvh Teaterlys-Micke
maximum bass - on all frequencies

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster