För hög ljudnivå?

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Om det hade varit jag som hade gjort inbrottet(vilket visserligen aldrig skulle hända) så hade jag blivit ändå mer förbannad om det visade sig att det funnits en sån siren inne i bilen. Då hade jag säkert gjort mer åverkan på bilen av bara det skälet.

Sen Milliway en undran?
Hade du larm överhuvudtaget?

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Newbee skrev:Om det hade varit jag som hade gjort inbrottet(vilket visserligen aldrig skulle hända) så hade jag blivit ändå mer förbannad om det visade sig att det funnits en sån siren inne i bilen. Då hade jag säkert gjort mer åverkan på bilen av bara det skälet.

Sen Milliway en undran?
Hade du larm överhuvudtaget?
Japp, och det är nu kopplat till både tuta och alla ljus på bilen (tillbehör). När inbrottet ägde rum vart det bara sirenen. Nu har dom vart på den en gång med dragit när larmet gick igång.

Vitsen med larmet är att skrämma tjuven till att inte gå på bilen, går dom på den endå ska den väcka uppmärksamhet samt på så vis skrämma iväg tjuvarna. Man ska göra det så svårt som möjligt för tjuven att ta något helt enkelt.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Larm är kanon om man håller sig till dom som är lagliga.
Det som är problemet är om man börjar trappa upp det.
Då slutar det ofta med att man riggar en hagelbössa innanför dörren.
Jag tycker också man ska skydda sina ägodelar, fast inte genom att skada andra människor. Även om dom gör intrång.
Det slutar bara genom upptrappning från båda "sidor".

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Newbee skrev:Larm är kanon om man håller sig till dom som är lagliga.
Det som är problemet är om man börjar trappa upp det.
Då slutar det ofta med att man riggar en hagelbössa innanför dörren.
Jag tycker också man ska skydda sina ägodelar, fast inte genom att skada andra människor. Även om dom gör intrång.
Det slutar bara genom upptrappning från båda "sidor".
Det är skillnad på larm och försåtsminering.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Fast det kan bli en hårfin gränsdragning när man kommer till diskussionen om skyddande av ägodelar.
Vilket också denna diskussion har visat.

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Newbee skrev:Fast det kan bli en hårfin gränsdragning när man kommer till diskussionen om skyddande av ägodelar.
Vilket också denna diskussion har visat.
hårfin? pratades det inte om hagel etc innan? Det är skillnad på högtljud och dödande våld :wink:

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

För att förklara menar jag alltså.
Det börjar med att installera en extra siren som i exemplet i början av tråden sedan om det inte funkar så provas det med ngt annat osv. till slut kan det (om det är fel personer) sluta med ett hagelgevär.
Det har väl historien visat allt för tydligt.
Det är väl därför det finns lagar för att reglera detta och för att följas.
Därför kan man väl få laga påföljd om man installerar skydd som inte är godkänt.
Och följdaktligen kan en inbrottstjuv anmäla den person som inbrottet har ägt rum hos.
Sen får väl den som utfört inbrottet, ofta i detta fall en anmälan emot sig också(för inbrottet som han då måste erkänna, eller?).

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Newbee skrev:För att förklara menar jag alltså.
Det börjar med att installera en extra siren som i exemplet i början av tråden sedan om det inte funkar så provas det med ngt annat osv. till slut kan det (om det är fel personer) sluta med ett hagelgevär.
Det har väl historien visat allt för tydligt.
Det är väl därför det finns lagar för att reglera detta och för att följas.
Därför kan man väl få laga påföljd om man installerar skydd som inte är godkänt.
Och följdaktligen kan en inbrottstjuv anmäla den person som inbrottet har ägt rum hos.
Sen får väl den som utfört inbrottet, ofta i detta fall en anmälan emot sig också(för inbrottet som han då måste erkänna, eller?).
Om larmet är godkännt har mer å göra med va försäkringsbolaget säger och vilka ersättningar du får.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Okej, det kanske inte är lagar utan regler och föreskrifter som avgör.
Men för att återgå till kärnpunkten(som jag säkert har bidragit till att gå från) så kan man bara läsa lite i länken som denna tråd började med.

Det pratas om att man kanske skulle ha cyanidväte på dörrhandtagen, pitbull i kupe'n. Och att "fight crime-shoot back" inte låter som en dum ide'.
Dom flesta skulle naturligtvis inte göra något av detta.
Det har ändå visat sig att det inte är lång väg dit.

Att ett inbrott i en bil kan väcka sådana känslor är beaktningsvärt.
Det gäller inte ens människor som blivit direkt drabbade.

Sen vill jag tillägga att jag har larm hemma och tycker det känns bra.
Men skulle någon göra inbrott ändå så skulle inte nästa steg för mig vara att trappa upp.

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Newbee skrev:Okej, det kanske inte är lagar utan regler och föreskrifter som avgör.
Men för att återgå till kärnpunkten(som jag säkert har bidragit till att gå från) så kan man bara läsa lite i länken som denna tråd började med.

Det pratas om att man kanske skulle ha cyanidväte på dörrhandtagen, pitbull i kupe'n. Och att "fight crime-shoot back" inte låter som en dum ide'.
Dom flesta skulle naturligtvis inte göra något av detta.
Det har ändå visat sig att det inte är lång väg dit.

Att ett inbrott i en bil kan väcka sådana känslor är beaktningsvärt.
Det gäller inte ens människor som blivit direkt drabbade.

Sen vill jag tillägga att jag har larm hemma och tycker det känns bra.
Men skulle någon göra inbrott ändå så skulle inte nästa steg för mig vara att trappa upp.
Klart man kan trappa upp. Me givetvis inom de gränser som faller inom ramen för sunt förnuft och är lagligt.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Då är det bara hoppas att alla har sunt förnuft då...

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Tycker det är konstigt att man inte får ha en fälla typ elektrifiera hela bilen eller en pistol under ratten. MINST

Hade inbrott i min bil idag dom snodde min cd stereo för 5loppor och förstörde låset på förarsidan.

Ska dom sno och förstöra andras saker så får dom fan ta dom konsekvenserna som det innebär. Man får ju överfalls larm som tjuter skit högt och man får ha spray som svider och färgar förövaren. Varför får man inte ha ett larm som ger tjuven hörselskador. Kan ha inte ge fan i annans egendom så får han fan skylla sig själv tycker jag!

Hade inte haft nått dåligt samvete av att ge en känga i huvet på den där pundaren som förstörde min bil! Hade han brutit benet när han halkade utanför bilen med stereo i handen så hade jag upriktigt sagt bara skrattat åt han! och hålt fast han i benet tills snuten kom. men så lyckligt lottad blev jag ju inte!

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Och där tog diskussionen slut för min del..

Johan
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 03 feb 2004, 01:00

Inlägg av Johan »

Oj oj oj.... kanske bäst att någon operatör låser den här tråden snart...

Kanske ska säga min inställning till det hela eftersom alla andra har gjort det!
Jag tycker en tjuv ska ångra sig, gör han det inte av samvete så ska han ha något som påminner honom om det! Med det menar jag inte några permanenta hörselskador. Alla kan komma snett i livet och borde ha iaf minst 1 chans att komma rätt i livet. Utan att behöva ha ett pipande ljud i örat resten av livet. Det finns faktiskt ett mellanting mellan standard billarm och saker som ger permanenta hörselskador efter bråkdelar av sekunder. Det ska kännas i öronen men gå över efter natten, där står jag! DVS. en ljudnivå i stil med många konserter om man står hyffsat nära scenen. Vid enstaka tillfällen bara onödig men vid regelbunden exponering farlig. Han ska ju trots allt aldrig göra om det!

Visst jag kanske är för snäll som är uppväxt i förorten där man kan ha bilen olåst på natten om man vill det! Inget larm har jag heller och har aldrig behövt det (peppar peppar)!
Nästan 50 timmars uptime, då är man inte riktigt i form helt enkelt... SO STFU

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster