För hög ljudnivå?

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Johan
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 03 feb 2004, 01:00

För hög ljudnivå?

Inlägg av Johan »

http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=72664

långt... men väldigt intressant...

en snubbe som blivit polisanmäld för att en 16 årig slyngel tyckte hans larm på bilen lät för mycket när han gjorde inbrott i den...
Nästan 50 timmars uptime, då är man inte riktigt i form helt enkelt... SO STFU

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Var hittar man de intressanta bitarna?

Jag läser hellre en sammanfattning av det intressanta än 33 (!) sidor.

Rent spontant är det trist att folk snor, men det blir inte bättre för att vi sabbar deras hörsel.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Är dom nu tvungna att sno så tycker jag att dom själva får ta ansvar för sin hörsel.
Kunde dom tänkt på lite tidigare..

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

dawen skrev:Var hittar man de intressanta bitarna?

Jag läser hellre en sammanfattning av det intressanta än 33 (!) sidor.

Rent spontant är det trist att folk snor, men det blir inte bättre för att vi sabbar deras hörsel.
Killen har monterat extra sirener i bilen och har blivit anmäld av inbrottstjuven för skador på dennes hörsel. Till saken hör att tjuvens far och bror sedan åkt till ägaren av bilen och hotat denne vilket ägarens dotter fångade på videofilm. Hela dealen bygger kring dessa faktum.

Johan
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 03 feb 2004, 01:00

Inlägg av Johan »

Det har dessutom blivit konstaterat att inbrottstjuvens hörselskador bara var temporära.
Nästan 50 timmars uptime, då är man inte riktigt i form helt enkelt... SO STFU

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Då är det ju inget att snacka om, om han inte har bestående hörselskador.
KISS. Keep It Simple Stupid.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

jag tycker inte det hade vart nått att snacka om ÄVEN om han hade fått väldiga bestående hörselskador! vad kommer nästa grej? att det blir förbjudet att ha vakthundar på sina ägor pga att inkräktare kan bli bitna eller skadade?!

fullständigt idiotiskt. gör man ett inbrott har man aktivt valt att kapa bort alla sina rättigheter!! den enda rätt man har är att bli rättvist dömd, för att inte oskyldiga ska kunna åka fast, eller för att man ska kunna åka dit för mer än man gjorde.

det finns ju INGEN risk att en oskyldig person gör inbrott i en bil?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Så att rigga en hagelbössa innanför sin ytterdörr är också okej DavidG? Inbrottstjuven får skylla sig själv?
KISS. Keep It Simple Stupid.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

dawen skrev:Så att rigga en hagelbössa innanför sin ytterdörr är också okej DavidG? Inbrottstjuven får skylla sig själv?
nej det är inte ok att ha ihjäl folk! det är det aldrig tycker jag. möjligen i självförsvar om det är oundvikligt!

men ska tjuvarna alltså ha ett rättsskydd så dom kan känna sig trygga i sitt utövande av brott menar du?

jag ser inget fel i att man blir av med alla sina rättigheter som medborgare så fort man träder över lagen så tydligt som vid ett inbrott.

Johan
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 03 feb 2004, 01:00

Inlägg av Johan »

Det är förbjudet att aktivt rigga en fälla som har för avsikt att skada någon. Försöker man däremot bara skrämma med t.ex. hög ljudnivå eller vakthundar kan det bli svårare att bedömma... Ingo kanske vet mer?
Grejen med snubbens larm var att det var uppdelat i 2 zoner. Först ett som startar när man gör någon åverkan på bilen som låter som vilket högljutt billarm som helst. Ifall man däremot sedan gick in i kupen så att rörelsesensorn löste ut var det en delay på 10 sekunder innan en väldigt högljud siren som satt monterad i nackstödet på förarstolen satte igång.
Nästan 50 timmars uptime, då är man inte riktigt i form helt enkelt... SO STFU

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jo, jag läste det. Vore det inte mycket enklare att bygga en startspärr än att montera in en siren med tidsfördröjning i nackstödet?

Det är ju uppenbart att killen har andra avsikter än att inte bli av med bilen.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johan
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 03 feb 2004, 01:00

Inlägg av Johan »

Den enda avsikten jag ser i det är att skrämma bort folk från bilen?
Startspärr gör bara att bilen blir totalt sönderslagen istället!
Nästan 50 timmars uptime, då är man inte riktigt i form helt enkelt... SO STFU

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Fint resonemang Johan. Vad spelar det för roll för ägaren? Han får ändå ut på försäkringen, eller hur?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johan
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 03 feb 2004, 01:00

Inlägg av Johan »

Det är bilfreaks det handlar om. Folk som har bilen som sin största hobby. Hur ska ett försäkringsbolag kunna ersätta allt jobb som man lagt ner på bilen?

Jag har INTE installerat ett larm med siren i örat, någonstans får man dra gränsen men jag kan förstå att han ville skydda sin bil.

Många männsikor är inte födda med silversked i munnen. Ifall så är fallet så finns det i princip 2 typer av affärer som är dyrare än alla andra. Hem och allt som har med att göra och så är det bilköp. Ska man jobba ***** av sig och låta någon annan komma och slå sönder det, få en polisanmälan på halsen och dessutom kanske inte ens få ekonomisk ersättning för det?

Alla som äger egen firma:
Hela livet har ni jobbat häcken av er för att köpa den nya högtalar- eller ljusriggen. Larmar inte ni era lagerlokaler på ett sätt som gör att man ångrar om man bryter sig in där?
Nästan 50 timmars uptime, då är man inte riktigt i form helt enkelt... SO STFU

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Johan skrev:Alla som äger egen firma:
Hela livet har ni jobbat häcken av er för att köpa den nya högtalar- eller ljusriggen. Larmar inte ni era lagerlokaler på ett sätt som gör att man ångrar om man bryter sig in där?
Det är faktiskt upp till försäkringsbolaget om dom kräver att man ska ha larm eller inte. Beror lite på vart lokalen ligger, hur väl den är skyltad etc.

Men visst, jag skulle inte dra mig för att installera ett larm. Helst med elstängsel och vakttorn. :lol:
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Johan: Om han nu är så väldigt rädd om sin bil, varför har han inte ett larmat garage istället? Med rejäla dörrar?

De firmor jag vet om som är rädda om sina grejor skyltar inte med var de håller till och har rejäla galler för fönstren, och larm som gör sitt jobb, inte förstör hörseln på folk.
KISS. Keep It Simple Stupid.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

just i det här fallet var nog inte tanken att ge hörselskador utan att göra det svårt/omöjligt att slutföra inbrottet..

det ska till rätt enorma ljudstyrkor för att hinna paja en hörsel innan man hinner hålla för öronen..

jag kan på ett vis hålla med om att det kan vara dumt med "fällor". kanske att man isåfall skulle få betala vissa böter till staten (absolut aldrig skadestånd till tjuven!) i det läget.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Johan skrev:Alla som äger egen firma:
Hela livet har ni jobbat häcken av er för att köpa den nya högtalar- eller ljusriggen. Larmar inte ni era lagerlokaler på ett sätt som gör att man ångrar om man bryter sig in där?
Damn right!

Klart jag har ett larm som skrämmer bort folk som inte har i min lokal att göra. Jag har en utomhussiren placerad precis innaför dörren in till firman. Jag har provat den, och det är ingen lek att vistas där. Lagligt? Don't know, don't care! Om någon är så dum att han försöker bryta sig in hos mig så får han skylla sig själv.

Självklart önskar jag ingen pemanenta hörselskador, men i det här fallet är det helt och hållet självvalt, och jag har inget som helst medlidande med en eventuell inbrottstjuv... försäkring eller ej.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Sen har man väl ofta nån form av dekal ellar skylt som varnar om larm eller lösgående vakthund osv.
Då har man väl gjort sin plikt?
Jag tycker visserligen att man ska hålla sig ifrån egenbyggda larm.
Ungefär som att det är få som bygger väldigt bra egna högtalare..

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

dawen skrev:Jo, jag läste det. Vore det inte mycket enklare att bygga en startspärr än att montera in en siren med tidsfördröjning i nackstödet?

Det är ju uppenbart att killen har andra avsikter än att inte bli av med bilen.
Min startspärr hjälpte inte när dom tog min cd :wink: Kanske hadde just en sådan siren hjälpt. Ersättning fick jag men det täckte inte hela beloppet på cd´n. Lustigt nog har jag kvar fronten hemma.

Vad är det som inte är solklart han ville inte bli av med grejer :roll:

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster