About Funktion One

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

About Funktion One

Inlägg av Svante Gustafsson »

Hej!

Vet att det inte är så mycket Funktion-One snack här på forumet då det knappt finns några riggar/intresse i Sverige!
Denna intervju kom precis ut på nätet, hoppas den kan vara av intresse för någon mer här på forumet.
Kanske t.o.m kommer igång en lite diskussion om F1 system?

PS. hela intervju startar med att dissa Line Array! ;)

About Funktion One
Senast redigerad av 1 Svante Gustafsson, redigerad totalt 0 gånger.
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: About Funktion One

Inlägg av Svante Gustafsson »

Drar in en länk till från världens största nattklubb Privilege på Ibiza som valt just F1 system
Privilege Ibiza is the "world's largest nightclub" according to the Guinness Book of Records, with a capacity of 10,000 people.

Privilege Funktion-One
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: About Funktion One

Inlägg av Johan Fälth »

Allt tänk kommer ju från Turbosound och Tony Andrews, Killen som skapade Tms, Flood och Flashlight.
Så vad kan bli fel :twisted:
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: About Funktion One

Inlägg av Mikael Thieme »

Funktion One, och för den delen Turbosound, gör tillräckligt bra system för att John Newsham inte skulle behöva nedlåta sig till sådant grundlöst svammel som i inledningen och vid 6:35, IMHO. :roll:

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Sv: About Funktion One

Inlägg av Per Johanson »

Tack Thieme, letade efter just de orden...

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: About Funktion One

Inlägg av Michael Christiansen »

@Johan

Är du inte nöjd med dina gamla Turbo's?

Från din egen hemsida:

"Turbosound TMS -Arena System
Äldre modell av konsertrigg med mycket kraftfull elementbestyckningar i större typ av lådor. Turbosounds klassiska sound med djup bas och mycket energi återfinns i detta system. Under åren ett populärt system för rock-konserter, utomhusarrangemang och stora event."

:wink:


Michael Christiansen
Teater & Lysteknik
http://www.teaterlys.se" onclick="window.open(this.href);return false;
maximum bass - on all frequencies

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: About Funktion One

Inlägg av Svante Gustafsson »

Mikael Thieme skrev:Funktion One, och för den delen Turbosound, gör tillräckligt bra system för att John Newsham inte skulle behöva nedlåta sig till sådant grundlöst svammel som i inledningen och vid 6:35, IMHO. :roll:
Får hålla med om just detta.. om systemet är linjärt, eq:at eller ej eq:at borde ej ha betydelse på sound/klang etc, eller ligger det något i det?

En annan sak ni ska få förklara för mig.. om du A & B testat ett LA som har en linjär kurva och ett FOH F1 som har en linjär kurva så borde väl dessa låta precis lika.. men "jag" (bäst att säga jag ;)) anser att det inte gör detta, jag upplever att man får mycket mer tryck i tex kickbasen från F1 systemet, beror det på att de större elementen i F1 systemet flyttar mer luft och därav "känns mer" fast det inte "spelar" högre?
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: About Funktion One

Inlägg av Niklas Elste »

elementets storlek har inverkan på frekvensgången inte mängden luft utan vågens storlek (fråga mig inte om teorierna bakom detta då det var många år sen jag läste på just i den frågan)

men det jag tror det handlar om är mer fasriktigheten i en källa jämfört med 16 som akustiskt kopplar till en på grund av närheten

och det är nog där deras stora faspluggar spelar in oxo

nu har jag inte testat och klämt på deras grejer än så jag mest teoriserar just nu

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Sv: About Funktion One

Inlägg av Per Johanson »

Och varför fungerar då hörlurar?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: About Funktion One

Inlägg av Niklas Elste »

gröna små älvor

där vår du nog se det mer som en pnematiksylinder som koppar nästan direkt till trumhinnan (där av att det är så lätt att förstöra hörseln med ett par hörlurar

ingen större akustik att tala om

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Sv: About Funktion One

Inlägg av Per Johanson »

Vågutbredning är en sak rumsakustik en annan. Det är fortfarande luft som sätts i rörelse av en elektroaukustisk omformare.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: About Funktion One

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Hur är prisbilden på F1 ungefär?

Som Turbosound eller över/under?

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: About Funktion One

Inlägg av Anton Gildebrand »

<varning-ljustekniker-snackar-ljud>

Jag är inte rätt man att bedöma det som de snackar om i videon, men de har ju uppenbarligen koll på vad de håller på med för fy s*tan vad deras lådor låter bra. Har nog aldrig varit med om att ett par lådor förut har fått mig att börja le okontrollerat av lycka 8)

</varning-ljustekniker-snackar-ljud>
Flest inlägg när den dör vinner!

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: About Funktion One

Inlägg av Johan Fälth »

Michael Christiansen skrev:@Johan

Är du inte nöjd med dina gamla Turbo's?

Från din egen hemsida:

"Turbosound TMS -Arena System
Äldre modell av konsertrigg med mycket kraftfull elementbestyckningar i större typ av lådor. Turbosounds klassiska sound med djup bas och mycket energi återfinns i detta system. Under åren ett populärt system för rock-konserter, utomhusarrangemang och stora event."

:wink:


Michael Christiansen

Teater & Lysteknik
http://www.teaterlys.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Jorrå, men det har hänt en del sedan tms-serien var på tapeten. Men dom är helt klart roliga...
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster