jobba på "Eurovision"

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

jobba på "Eurovision"

Inlägg av Niklas Elste »


Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: jobba på "Eurovision"

Inlägg av Jonas Larsson »

På en vanlig festival så jobbar ju många helt "gratis" mot boende, mat och biljett.

Jag vet inte vad som är standard när det gäller hump, men ibland används ju idrottsföreningar och liknande då klubben får en summa som sedan kommer medlemmarna till gagn, även där jobbar ju medlemmarna delvis gratis kan man säga.

Hur har det fungerat på alla tidigare mello stopp?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: jobba på "Eurovision"

Inlägg av Anders Plato »

Är verkligen lönen marknadsmässig för hump som Mikael Jakobsson säger? Sist jag jobbade som hump i Helsingborg så låg lönen bra mycket högre, den har dessutom höjts minst en gång sen dess. Det är även överlag samma lönenivå i Malmö har jag för mig.

Vad är normalt numera att få betalt om man humpar och inte kommer från det lokala fotbollslaget?


För övrigt hade jag tackat nej till att jobba om någon erbjudit mig den lönen för så många timmar. Då tjänar man bättre på att jobba på McDonalds...
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: jobba på "Eurovision"

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Tydligen så är AB's siffror n e t t o-lön.

Bruttolönen ska tydligen vara dryga hundringen per timme i snitt + fritt boende o fri lunch/middag.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: jobba på "Eurovision"

Inlägg av Anders Plato »

Nu finns det en Facebook-grupp för att stötta Malmöhumpets krav på vettiga arbetsvilkor.

http://www.facebook.com/pages/St%C3%B6d ... 5439980627" onclick="window.open(this.href);return false;
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: jobba på "Eurovision"

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Vad väntar sig folk när firman heter Stagefright ?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: jobba på "Eurovision"

Inlägg av Jonas Larsson »

http://stagefright.se/StagefrightsVision.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: jobba på "Eurovision"

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag förstår inte problemet. Om man tycker att lönen är dålig så har man ju fortfarande valet att avstå från att jobba. Vi lever i en marknadsekonomi, och det är ingen som tvingas att jobba mot sin vilja. Man behöver inte någon vidare erfarenhet, utbildning eller liknande, så möjligheterna att kunna ställa ett fett löneanspråk är ju ganska små...

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: jobba på "Eurovision"

Inlägg av Anders Plato »

Här är Malmöhumparnas kommentarer på Stagefrights text som Jonas postat här.
Det är alltid bra att ha båda sidornas syn på saken...

http://www.facebook.com/permalink.php?s ... 5439980627" onclick="window.open(this.href);return false;
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: jobba på "Eurovision"

Inlägg av Jonas Larsson »

Absolut bra att ha bådas syn på saken. Jag har inte hunnit läsa deras version ännu, men ska göra det.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: jobba på "Eurovision"

Inlägg av Marcus Sandberg »

Är det inte så att blir man inte nöjd med betalning och arbetsförhållanden så är man inte vingad till att jobba?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: jobba på "Eurovision"

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Marcus Sandberg skrev:Är det inte så att blir man inte nöjd med betalning och arbetsförhållanden så är man inte vingad till att jobba?
Precis, brukar kallas "strejk", eller "bojkott".
För att få bästa tryck bakom så går man ihop så många som möjligt
Har man nåt bakom pannan så inser man att det är enda vägen framåt mot såna här uppenbara svin

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: jobba på "Eurovision"

Inlägg av Marcus Sandberg »

Fredrik Gräslund skrev:
Marcus Sandberg skrev:Är det inte så att blir man inte nöjd med betalning och arbetsförhållanden så är man inte vingad till att jobba?
Precis, brukar kallas "strejk", eller "bojkott".
För att få bästa tryck bakom så går man ihop så många som möjligt
Har man nåt bakom pannan så inser man att det är enda vägen framåt mot såna här uppenbara svin
Jag kallar det inte för strejk eller bojkott utan inte nöjd med avtalen. Vi lever i ett ganska fritt Sverige. Är ni inte nöjda så säg nej då och välj ett som betalar sig bättre eller stå utan betalning. Det finns de personer som tackar ja till den betalningen som detta företag ger och några tycker att det blir roligt att få jobba där och blir glada att de får en slant i plånboken på köpet. Det finns festivaler runt om i Sverige där ungdomar jobbar häcken av sig utan betalt de får ett fripass till festivalen. Vad kostar ett fripass för arangören. Inget ting. I några fall får de som jobbar mat men de får inte några 11 timmars dygns vila. Jag fick frågan som tekniker till ett festival jobb när jag sa vad jag ville ha så skrattade arangören mej rakt i ansiktet och sa till mej vilken idiot jag va. Det priset jag krävde per dag det är vad dom inte ens betalar per vecka. En funderare här inne. Hur många kan tänka sig att jobba som ljud, ljus eller Scen tekniker för 750kr/dag svart på en festival från 12 på dagen fram till 3 på natten och de kommer ut med mat till scenen där du ska jobba. Med andra ord man får inte någon mat paus.

Det fanns många som valde att jobba där och det finns många som vill jobba och det finns många festivaler som måste ha folk som jobbar gratis. Själv så kommer jag att jobba med så att det finns tillräckligt med pågatåg i skåne för att transportera alla som vill dit och hem. Och det betalar mej mer än att jobba på festivalen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: jobba på "Eurovision"

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Själv så kommer jag att jobba med så att det finns tillräckligt med pågatåg i skåne för att transportera alla som vill dit och hem. Och det betalar mej mer än att jobba på festivalen.[/quote]

Bra val av dej
Det här handlar inte om att göra ett ryck för lokala klubben nån dag
Eloge till Malmöhumparna som gör en insats för alla andra i branschen med detta.
Alla berörda ska givetvis ansluta sig till dem och vrida om kulorna allt de kan o skicka problemet uppåt så SVT får svettas under tidspress
Förhandlingsläge ! (förhoppningsvis)

Användarvisningsbild
Robin Skarp
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 255
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 17:16
Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv.
Ort: Stockholm

Re: jobba på "Eurovision"

Inlägg av Robin Skarp »

Bra hump ska ha bra betalt,

nötter ska ha mindre betalt.
Det man inte kan ska man lära sig.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: jobba på "Eurovision"

Inlägg av Anton Gildebrand »

Blir lite fundersam över vad en del skriver här. Inställningen "om du inte gillar arbetsförhållandena kan du dra" känns inte som att den kommer gynna någon, förutom möjligen arbetsgivaren, i det långa loppet.
Flest inlägg när den dör vinner!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: jobba på "Eurovision"

Inlägg av Marcus Sandberg »

Anton Gildebrand skrev:Blir lite fundersam över vad en del skriver här. Inställningen "om du inte gillar arbetsförhållandena kan du dra" känns inte som att den kommer gynna någon, förutom möjligen arbetsgivaren, i det långa loppet.
Kommer att gynna arbetsgivaren? Om han inte får någon som vill jobba vad tvingas han till med då?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens Holmström
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 19 mar 2013, 02:16
Presentation: Arbetar som frilansande tekniker i Malmö/Skåne inom ljus/ljud/AV samt tekniktransporter.

Re: jobba på "Eurovision"

Inlägg av Jens Holmström »

Marcus Sandberg skrev:
Anton Gildebrand skrev:Blir lite fundersam över vad en del skriver här. Inställningen "om du inte gillar arbetsförhållandena kan du dra" känns inte som att den kommer gynna någon, förutom möjligen arbetsgivaren, i det långa loppet.
Kommer att gynna arbetsgivaren? Om han inte får någon som vill jobba vad tvingas han till med då?
I detta fall med Stagefright AB blev det något dyrare än vad de tänkte sig. Man tar in ganska mycket folk utanför Malmö som får bo i nått hyrboende där alla bor tillsammans.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster