Hur lyssnar ni på musik?

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Hur lyssnar ni på musik?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Som topic lyder, hur lyssnar ni på musik?

Jag kan börja. Förut lyssnade jag mycket i in-ear lurar när jag var ute och traskade. Men allt efter åren gått har jag gått och blivit väldigt kräsen med ljudet, och att lyssna via telefonen är ju ingen hit. Bara en jävla massa distortion och elände. De gånger jag bestämt vill lyssna på musik mobilt så brukar jag slänga ner iPaden i ryggsäcken och lyssna via den istället. Den låter ändå helt ok.

Men huvudsakligen framför datorn när jag sitter och jobbar, självklart med noggrant utvalda högtalare och ljudkort. Inget som katten släpat hem här inte :mrgreen:

Lite så här brukar det se ut http://www.youtube.com/watch?v=-39YNLSeD-g" onclick="window.open(this.href);return false; :D

Sen så är det ju inget som är så trevligt som att dra på en gammal LP-skiva, tyvärr så saknar jag i dagsläget spelare men det är på gång :)
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Hur lyssnar ni på musik?

Inlägg av Michael Christiansen »

Höj

På kontoret: JBL control 5 flugna med gammalt SONY analogt steg - perfekt för referens lyssnande

Hemma: Beyerdynamic DT-770 32Ω's + "HORNY" = en gammal boomblaster

Hemmabio (när jag orkar sätta upp det): Genelec 6010A + 5040A med ARX USB DI

I bilen: Folk tutar ständigt åt mig - så jag hör knappast stereon spelar Miles Davis på en sunkig Clarion stereo

På jobbet: Funktion-One Resolution 5 Touring system med F-221 subwoofers :D

Inga MP3:or, telefoner, I-pads, skräck- eller megafoner här, nej, nej...

2000 vinyler, 2500 CD skivor, kassettband och gamla 1/2" finns som program utbud.

...och sen är jag en jävel på human beat box när jag står i duschen - kan dom flesta Kraftwerk låtarna...
maximum bass - on all frequencies

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Hur lyssnar ni på musik?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag har faktiskt dragit ner på bakgrundslyssnandet.

När man till vardags mixar konserter, sitter på konferenser och pratar i telefon hela dagarna så kan tystnad kännas skönt när man sitter på kontoret eller är ledig. Jag är också lite rädd för att bli alltför avtrubbad, det är ju ändå kärlek till musik som är upphovet till att man är där man är idag.

Jag är skrämmande obrydd när det kommer till ljud för privat bruk. Det står ett par studiomonitorer i vardagsrummet, men de använder jag bara för att mixa min egen musik då jag har tid. Annars är det ett par Clas Ohlson-system och diverse loppis-fynd som gäller för lyssning i hemmet och på firman. Jag lägger helt enkelt hellre pengarna på roliga saker som kan användas i verksamheten.

För de tillfällen när jag verkligen vill lyssna på musik har jag ett par Sennheiser HD280 hemma som jag gillar skarpt.

På arbetstid avnjuts diverse bruna högtalare (115XT, ARCS, dV-DOSC m fl)
Senast redigerad av 2 Anton Stjärnbrandt, redigerad totalt 0 gång.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Hur lyssnar ni på musik?

Inlägg av Niklas Elste »

ja jag kan ju skriva lite

lurar sennheiser hd 515
tidigare AKG K55

hemma studion fostex pm5 (tror jag)

hemmabion just nu yamaha förstärkare
sub spesialbyggda ultimate lådor 2 st 12" driver med nå gammalt inbyggnadsteg jag fan när ingenting när ludvigsmusik skulle flytta
frontar nå engelskt som jag fick då tidigare ägare var ägaren till en katt som hade vält en av lådorna för en ennu tidigare ägare och hadde haft sönder en kontakt platta på baksidan skulle tydligen vara svindyrt att laga jag köte likadan platta på biltema för typ 70 spänn styck och utbytet tog typ max en haltimma
center ohm 10" topp
övriga 6 högtalare är jb k80 men har dom inte uppe just nu då man inte får skruva upp högtalare och liknande i det huset jag bor

sommarstugan tecknics (eller hur dom nu stavar) 8 " med tillhörande hemma steg av samma märke (underbart ljud)

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Hur lyssnar ni på musik?

Inlägg av Johan Fälth »

Hemma: Harman kardon hkts 11 med sony stärkare (hemmabio), logitech s715i i köket.

Kontoret: nått creative tjafs

På jobbet: Jbl vertec

Bilen: det som erbjuds, oftast original

Cykeln: akg k518
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Hur lyssnar ni på musik?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Michael Christiansen skrev:På kontoret: JBL control 5 flugna med gammalt SONY analogt steg - perfekt för referens lyssnande
JBL = de där lådorna du har hängande på lagret? Där saknar du ju delay på lådan som hänger i andra lagret, mycket irriterande och helt klart något som måste ses över 8)
Michael Christiansen skrev:På jobbet: Funktion-One Resolution 5 Touring system med F-221 subwoofers :D
Du har banne mig den bästa arbetsmiljön någon kan önska *full* Å de där Ax-88orna går ju inte av för hackor heller, börjar ju dra okontrollerat i smilbanden när man hör dem :)
Michael Christiansen skrev:...och sen är jag en jävel på human beat box när jag står i duschen - kan dom flesta Kraftwerk låtarna...
Yet to hear...
Anton Stjärnbrandt skrev:Jag har faktiskt dragit ner på bakgrundslyssnandet.
Tystnad är underskattat, har jag insett.
Fast när man lyssnar då ska det ju låta bra, inte några hängmatte-Logitechburkar.

Själv sitter jag på ett par Reveal 601A, låter väldigt mysigt och är förbaskat prisvärda (även fast polarna tycker man är tokig som blåser 4kkr på "datorhögtalare"). Externt ljudkort gör halva jobbet, usch o blä för de inbyggda i datorn.

Tyvärr så låter ju inte våra mobila enheter något vidare, folk spenderar "tusentals" kronor på hörlurar men det låter ändå piss med en lur som har chip som klarar av att spela morsekod. Vill minnas att mr. Swallow tog upp det på Plasa, det fakto att allt eftersom att iPhone har utvecklats så har ljudkvaliten i hörlursuttaget bara blivit sämre och sämre :(
Flest inlägg när den dör vinner!

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Hur lyssnar ni på musik?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Kul tråd :D

Såhär gör jag!

På jobbet: RCF TT+ alt. Philips ministereo, beroende på arbetsplats :P

Hemma: Dynaudio Contour S 3.4 drivna av Plinius slutsteg samt Classic försteg. Signalkälla blir oftast CD-spelare från Original eller via Airport Express alt. Apple TV.

På kontoret: Dynaudio Audience 42 drivna av en liten Trends class-T förstärkare.

Musiklyssning på diverse platser: Genelec 8020A

I bilen: Audi original alt. VW original.

Hörlurar: Audio Technica alt. Sony, dock endast som förlyssning vid DJ'ing. Jag gillar inte direkt att lyssna på musik genom hörlurar, jag vill gärna höra musiken "i rummet".

Jag tycker det är lite smått störande när musik spelas upp direkt via högtalaren i telefonen, eller när det låter illa. Idag översvämmas ju marknaden av en massa skräpanläggningar för hemmabio m.m. som är både digitala, har sk. HD och annat trams, men ändå låter de skit.

Vi borde kämpa för att få tillbaka HiFi till folkhemmen! :D

/Kristian

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Hur lyssnar ni på musik?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Kristian Nilsson skrev:Kul tråd :D

Jag tycker det är lite smått störande när musik spelas upp direkt via högtalaren i telefonen, eller när det låter illa. Idag översvämmas ju marknaden av en massa skräpanläggningar för hemmabio m.m. som är både digitala, har sk. HD och annat trams, men ändå låter de skit.
Det var tanken :D

Det är smått irriterande att lyssna via hörlursutgången på telefonen också. Dyker upp diverse skit hela tiden - "Beats, by dre", jävla lurendrejeri det är. Har lyssnat på det där som ska låta så fantastiskt... Ungdomar nu för tiden (låter som att jag själv är en miljard år gammal) tycker ju att det låter bra sålänge som det är mycket bas.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Hur lyssnar ni på musik?

Inlägg av Markus Hammerin »

Har tänkt skriva sen jag såg denna tråd första gången, men det har inte blivit av.

Jag är tydligen kärringen mot strömmen för jag lyssnar nästan uteslutande på musik via Spotify, en sisådär 6-8 timmar om dagen, vanligen.

Hårdvaran är iaf ett M-Audio Profire 2626 som är kopplat till ett Sony STR-313L* (konsumentförstärkare från slutet av 70-talet, tror jag). Det i sin tur driver ett par Capella Rauna. Har även en liten Canton C-sub som får ork att röra sig av ett Zachry D 250. ("Men aaah, det steget har ju inte aaaalls någon linjär frekvensgång på filtret som kopplas in när man kör den i Sub-läge, ju!")

Jag är ganska nöjd med ljudet, med tanke på de ekonomiska och fysiska förutsättningarna jag har just nu. Det har sina begränsningar att bo i hyreslägenhet.
Det fungerar helt okej även att mixa i denna setup. Använder då ett par AKG K271 ibland också, som omväxling.


*I ärlighetens namn så är ljudkortet anslutet till D 250 som länkar vidare till STR-313L.
Det var inte mitt fel!

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Hur lyssnar ni på musik?

Inlägg av Mikael Thieme »

De senaste 6-8 åren har jag nästan bara lyssnat aktivt på musik under flighter och ibland tågresor. Källan är oftast iPod, filerna är rippade CD-skivor till >256 kbps mp3. Jag har faktiskt aldrig köpt musik på nätet, utan bara som CD-skivor. Streamad musik från nätet har absolut sina fördelar, men... När CD kom, tyckte många att vinylskivorna var ett mer "äkta" sätt att hantera älskad musik. När alla började byta rippade CD med varandra tyckte många att själva CD-skivan var ett mer äkta och beständigt format. Nu i streamingens tidevarv gillar jag att åtminstone ha och förfoga över filerna lokalt, när och hur jag vill. :)
Lurarna de senaste 4-5 åren är ett par Audio-Technica ATH-ANC7 aktiva noise cancelling, när jag köpte dem var det efter idogt marknadsundersökande och provlyssnande - de näst bästa efter Bose QC3, men ett snäpp billigare. Innan dess mest Koss Porta Pro.
När jag lyssnar aktivt på musik hemma gör jag det antingen i vardagsrummet - med Alesis Monitor One som L-C-R och JBL Control 1 som bakhögtalare, drivna av en Harman Kardon AVR 4000 - eller i ett par Sennheiser HD560 halvöppna lurar. Vid datorn står också ett par Control-1, och i gymmet sitter ytterligare ett par samt en passiv JBL SB-1 bas. Basic och kostnadseffektivt över hela linjen. :)

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Hur lyssnar ni på musik?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Drog precis på Learning to fly från Pulse här hemma, bästa möjliga ljudkvalitet såklart. Kändes som att jag var där, vilket jag önskar att jag hade varit (var ju dock bara ett ynka år vid tidpunkten...) :)
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Hur lyssnar ni på musik?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Markus Hammerin skrev:Jag är tydligen kärringen mot strömmen för jag lyssnar nästan uteslutande på musik via Spotify, en sisådär 6-8 timmar om dagen, vanligen.
Inget ont om Spotify, fantastisk tjänst. Dock ska man vara medveten om att de har inte all musik i den bästa ljudkvalitén, men har aldrig hört något på Spotify som låtit dåligt (aldrig i klass med sunkiga MP3or).
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur lyssnar ni på musik?

Inlägg av Eric Hising »

När jag vill lyssna på musik hemma brukar oftast min fru och lilla son sova.
Trycker då i mina Ultimate Ears UE18 och brukar få en rätt trevlig upplevelse för mig själv.

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Hur lyssnar ni på musik?

Inlägg av Markus Hammerin »

Anton Gildebrand skrev:
Markus Hammerin skrev:Jag är tydligen kärringen mot strömmen för jag lyssnar nästan uteslutande på musik via Spotify, en sisådär 6-8 timmar om dagen, vanligen.
Inget ont om Spotify, fantastisk tjänst. Dock ska man vara medveten om att de har inte all musik i den bästa ljudkvalitén, men har aldrig hört något på Spotify som låtit dåligt (aldrig i klass med sunkiga MP3or).
Men det har jag, hört musik på Spotify som låter dåligt, alltså. Jag har nån gång testat att växla mellan flac och Spotify, men just den låten* var det svårt att höra någon större skillnad.

*RATM - Killing In The Name Of (inte ett band jag brukar lyssna på, men det är en lite cool låt)
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Hur lyssnar ni på musik?

Inlägg av Leif Baltazars »

Jag lyssnar på musik i min "verkstads stereo". En Yamaha cassivier (inbyggt kassettdäck) från slutet av 70 - eller början av 80-talet. Det blir mest P4. Är :evil: :twisted: på reklamradion :lol: . Den står på dygnet runt för verkstadstrollen hotar annars med att göra rackartyg. Hade den även i min gamla verkstad. Flyttade till min nuvarande verkstad 1989 och sedan har den varit på dygnet runt, året runt! Driver 4 st D.A.S. DS-50 HiFi högtalare från 1983!
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster