Lista sommarens bästa konserter

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Lista sommarens bästa konserter

Inlägg av Henrik Hansson »

Tänkte det kunde vara dags att lista sommarens bästa konserter, sådana man jobbat på och/eller bara tittat på.

Efter ett svagt hultsfred med Pixies som höjdpunkt (missade dock i princip hela lördagen för jag låg förkyld i tältet) måste jag säga att Kraftwerk på Arvika sopade mattan med det mesta. FSOL presents Amorphous Androgynous på Arvika var inte heller dåliga på något sätt enligt mina öron och Melissa auf der Maur var rockig på ett bra sätt även om ljudet inte var det bästa.

En rolig grej på Hultan var iofs Puppet Mastaz vilka jag bara han se 2 minuter men ändå tyckte var strålande. Maken till rolig scenshowsidé får man leta efter länge och väl enligt min mening.

Nåja. Nog om mina tankar, låt höra era favoriter från sommarens evenemang.

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Infinite Mass gjorde som vanligt en kalasspelning på Kalas (fy fan vad fyndig jag är ibland...) :P Fan ett av Sveriges bästa och jämnaste liveband!
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

GT-25 i örebro på Eyravallen helt klart!

Vilken stämning!

Dock tyckte jag att ljuset var lite halvtråkigt, och lattinkings gjorde en värdelös spelning, och pugh stod mest och väste i mikrofonen tycker jag. Men GT var riktigt bra! Så jävla snyggt när dom visade konserter och gamla videos från 80talet samtidigt som dom sjöng live. Ni som sett det vet vad jag pratar om!

Annars var ju motörhead på Peace&Love kul att se men dom gjorde en tråkig spelning. Därimot gjorde monybrother en sjukt bra spelning på Peace&Love!

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Sonata Arctica på gates of metal...

lätt... :D
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Gustaf(KMD) skrev:GT-25 i örebro på Eyravallen helt klart!

Vilken stämning!

Dock tyckte jag att ljuset var lite halvtråkigt, och lattinkings gjorde en värdelös spelning, och pugh stod mest och väste i mikrofonen tycker jag. Men GT var riktigt bra! Så jävla snyggt när dom visade konserter och gamla videos från 80talet samtidigt som dom sjöng live. Ni som sett det vet vad jag pratar om!

Annars var ju motörhead på Peace&Love kul att se men dom gjorde en tråkig spelning. Därimot gjorde monybrother en sjukt bra spelning på Peace&Love!
det sägs juh att Mickey Dee är sparkad och motörhead existerar inte ängre, någon som vet om detta stämmer?

Användarvisningsbild
Mikael Ekström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 03 jul 2004, 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mikael Ekström »

Måste nog säga GT på Stadion i huvudstaden!
Det var den roligaste konsert jag besökt på år.

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

Jag har ju inte mycket festivaler att komma med då man mest hela
tiden är ute och kör disco på bröllops och andra privatfester.
Men lite har man ju sett av utomhusaktiviteter hittills.

Ekmastfestivalen (www.ekmast.tk) hann jag i alla fall se ett band på,
nämligen Confused (Skatepunk från omkring Uppsala). En mycket liten
festival med helt osignade band och artister (har jag för mig).
Det blir ju inte så mycket ljud från en scen som är 6meter bred och inte mycket djupare. Pa:t består där av enkel18subb och enkel15 topp
per sida. Inget mer. Nästan så att de två monitorerna överröstade
pa:t ibland. Jag är inte mycket för denna typen av musik, och tyckte
nog att instrumenten låg lite jobbigt mixade. Men man har ju sina
Ear musikerhörselskydd på sig, så det funkar att vara publik en stund
i alla fall.

För en knapp vecka fick jag gå på en riktig konsert i alla fall - Rhapsody
in Rock med Robert Wells med gästartister. Synd att jag inte var ute
i god tid och fick tag i en sittplatsbiljett, det var ju lite långt fram till
scenen från där jag satt. Men det var ju helt ok skärmar på sidan om scenen, så det gjorde inget att man knappt såg att det var Robert
där framme på scen. Vad skall man säga, proffs är dom ju. Antar att det
var en viss gul firma som stod för en stor del av det hela. Klart imponerad
var jag i alla fall. Konserten började 20 på fredagen. Vid 17-tiden på
torsdagen var jag där och kollade lite och då höll de precis på och lade
täckning på scentaket. Det hela slutade 23:55 på fredagen men
vid 12-tiden på lördagen då jag åkte förbi igen var det helt tomt, inget
som tydde på att där varit många tusen personer och en juste
scen där dagen innan. Klart imponerande.

Samma kväll gick Uppsala Reggaefestival (www.uppsalareggaefestival.se). Där
gick jag bara förbi och såg att det var Wibban (www.wibban.se) som körde allt.
Jag fick det även bekräftat av den andra större ljudoljus-firman här i Uppsala - Scenteknik.
De lät nästan lite irriterade av att de inte fick något jobb på denna festival.
På lördagen åkte jag förbi på andra sidan området och såg in som hastigast vad de
höll på med. Men jag vet inte ja. Reggae är nog inget för mig. Ett gäng personer
på scen som mest verkade pårökta lallade runt och sjöng lite... ;-)

Nästa helg blir det skoj. Då är det Fyrisfestivalen här i Uppsala (www.fyrisfestivalen.se).
Mycket skojiga artister att kolla på. Vet inte hur många av dom som gör sig så bra live,
men det är alltid nåt att kolla på i alla fall. Det jag vet att jag vill se är:
E-type, Da Buzz, Lisa Miskovsky, och Nina & Kim
Men av någon dum j...la anledning har de förlagt Nrj in the Park på annan plats i
Uppsala första kvällen och med ungefär samma starttid. En del av artisterna verkar dessutom
vara inbokade på båda ställena. Så vilket smartskaft det är som planerat det på detta
viset vet jag inte. Helt klart är nog att de flesta ungdommar kommer vara nere
i city för att se Nrj in the Park-konserten, den är ju dessutom gratis. Sedan får
väl resten av Uppsalas fåtal med intresse av denna musik betala för att hålla sig
inne på festivalområdet (som är ca 3km bort från centrum)

Johan Danielsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 18 mar 2004, 01:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Johan Danielsson »

det som imponerat mig i sommar är helt klart bildproduktionen på Rhapsody in rock och Gyllne tider. riktigt häftigt sync''at.. ljuset har oxå varit enkelt o stilrent.. snyggt.. syncrolights rockar ju!!

ljudet kunde dock varit ett snäpp bättre på Rhapsody, var en meyer rigg.. jag vet inte men jag är inte alls imponerad av detta system de gånger jag hört det.

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

maclite skrev:det som imponerat mig i sommar är helt klart bildproduktionen på Rhapsody in rock och Gyllne tider. riktigt häftigt sync''at.. ljuset har oxå varit enkelt o stilrent.. snyggt.. syncrolights rockar ju!!
Jag håller inte med dig där. Såg Rhapsody in Rock 2 ggr (fråga inte), och den ena gången, i falsterbo var bildproduktionen värdelös, massa missar, ibland ena skärmen, ibland ingen, ibland fel bild, genom hela konserten.

Ljudet var ju inte helt 100 heller, missade att sätta igång Jills och Charlottes mickar ett par ggr. Men misstag kan hända...

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

maclite skrev:ljudet kunde dock varit ett snäpp bättre på Rhapsody, var en meyer rigg.. jag vet inte men jag är inte alls imponerad av detta system de gånger jag hört det.
Jag hörde M3D''t för första gången nu på Kalas, och jag tyckte det var en klar klasskillnad mellan det och Alphat på lilla scenen. Kan iofs ha varit teknikerna också, men med så många akter och olika tekniker så kändes Meyersystemet som det generellt lirade i en högre division.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johan Danielsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 18 mar 2004, 01:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Johan Danielsson »

jasså, ja jo alla kan ju ha en dålig dag.. då jag kolla funka bildprod. helt ok, förutom innan gig.. var nog minst en person som stressade runt för att få igång den ena sidans bild..

kan mkt väl varit så att de inte riktigt fått till de med vinklar o kanske maxat lite väl mkt på volymen då jag hörde meyer rigg, lät lite som att de pressades lite väl mkt imellanåt..

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Rikhard skrev:det sägs juh att Mickey Dee är sparkad och motörhead existerar inte ängre, någon som vet om detta stämmer?
Det stämmer inte.

Gäst

Inlägg av Gäst »

maclite:

Att bedöma en riggs kvalitéer som åskådare tycker jag är grymt svårt, du vet inte vad för parametrar som har varit viktiga vid riggningen. Din uppfattning om var riggen ska spela kanske inte stämmer med arrangörens t ex. Teknikern kanske dessutom har helt andra preferenser än du. Han kanske är en klant som överstyr någon del av systemet, eller någon kanal (tro mig sådana finns). Det finns massor av skäl till att jag egentligen tycker att man bara kan bedöma hur en rigg låter om man får mixa ett band man känner väl till på den. Det finns helt enkelt för många okända faktorer.

Som en av de få som jobbar med M3D på forumet så undrar jag vad du tycker är problemet lite mer i detalj. Det skulle vara mycket intressant om du ville förklara lite mer vad du menar, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig nästa gång du hör riggen.

Att vinklarna inte stämmer håller jag för grymt osannolikt med tanke på vem som riggat den riggen. Att de "maxat lite väl mkt på volymen" låter som ett påstående taget helt ur luften, jag vet hur starkt en M3D rigg kan spela, (har haft en identisk rigg med mig i sommar, förutom att jag fick basarna från 80 talet...) och kan inte tänka mig att dom ens varit i närheten av vad som går att prestera på Rhapsody med tanke på publikmängd och musikstil.

Skulle du vilja förklara hur du upplever riggen lite närmare så vore jag jättetacksam!

Helt klart är att M3D liksom alla andra högtalare har brister och är en samling kompromisser, men att säga att man inte är imponerad räcker inte på ett forum där man diskuterar professionell ljudteknik bland annat.

Johan Danielsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 18 mar 2004, 01:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Johan Danielsson »

förlåt mig!! var inte alls meningen att trampa nån på tårna..
håller helt med ditt resonemang att det är svårt att döma ut en specefik rigg bara genom att ställa sig o lyssna en solig eftermiddag utomhus :)
är hela kedjan som spelar roll från musiker till tekniker.. fysiska lagar, mkt psykologi, plus ett tjog andra faktorer som du säger..

jag upplevde ljudet som att det dista lite smått imellanåt helt enkelt, lite instängd.. saknade lite klarhet.. men skit samma igentligen det var väll mest för att jag har hört att de ska komma så jättebäst ljud ur dessa burkar som man blev lite petig helt enkelt. återigen var inte meningen som personlig destruktiv kritik.. förlåt mig!! var mitt personliga intryck som gäst under den kvällen och då står jag fortfarande fast vid att bild prod. och ljuset var rackarns snyggt och ljudet lite sissådär.

tror säkerligen att meyer låter bra annars skulle det ju inte säljas, eller!?
jag formulerade mig fel skulle sagt att ljudet var sådär helt enkelt och stannat där. kan man skylla på att man är förkyld och riktigt mossig i huvet?? :roll:

från det ena till de andra.. har dock för mig att 2003 var ett mörkt år för meyer på hultsfredfestivalen (jag var inte själv där men har hört från andra, och sånt ska man ju lite på) :D

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

maclite, jag är övertygad att Ingo inte såg det som ett personligt påhopp heller. Han ville nog bara ha lite detaljer, och det gav du honom.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Cyber har helt rätt, det handlar absolut inte om att jag skulle känna mig påhoppad och det tror jag syns i mitt förra inlägg. Det jag efterfrågade var lite mer i detalj vad du tyckte var problemet och det har du svarat på. Instängt, smådistat och saknade klarhet preciserade du i ditt förra inlägg och det var det jag sökte. Att detta skulle vara sisådär är väl ändå lite att ta i i underkant. Om man har högtatalare som kostar en dryg hundring styck så tycker jag faktiskt att man ska kunna kräva att dom låter öppet, odistorerat och klart och inget annat.

Det är i och för sig min absoluta uppfattning att dom gör också, jag anser M3D vara en av de mera komptetenta Line Array systemen på marknaden i sin klass så att du uppfattat systemet på detta sätt är beklagligt. Jag måste få fråga, var det något speciellt instrument som du uppfattade på detta sätt, lät det likadant på alla publikplatser eller var det så på något specifikt ställe, var det på samma sätt under hela gigget eller bara i början? Det finns massor av saker som skulle underlätta att förstå vad det eventuella problemet egentligen består i.

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Ingo: Är det alltså du som skruvat ljudet på rhapsody in rock alltså? eller är det jag som fattat fel av inläggen du skrivit i denna fråga?
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ingo skrev:maclite:



Som en av de få som jobbar med M3D på forumet så undrar jag vad du tycker är problemet lite mer i detalj. Det skulle vara mycket intressant om du ville förklara lite mer vad du menar, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig nästa gång du hör riggen.

Att vinklarna inte stämmer håller jag för grymt osannolikt med tanke på vem som riggat den riggen. Att de "maxat lite väl mkt på volymen" låter som ett påstående taget helt ur luften, jag vet hur starkt en M3D rigg kan spela, (har haft en identisk rigg med mig i sommar, förutom att jag fick basarna från 80 talet...) och kan inte tänka mig att dom ens varit i närheten av vad som går att prestera på Rhapsody med tanke på publikmängd och musikstil.
Tycker det framgår rätt tydligt att jag inte jobbat med Rhapsody i sommar. En hyfsat komplett running order ser ut så här för min del i sommar:

SNOW PATROL, PHOENIX, MESHUGGAH, SCISSOR SISTER, DIZZEE RASCAL, AQUASKY & RAGGA TWINS, 2 MANY DJ''S, PHUNKY DRAKES & GROOVER ALLSTARS, SVENSKA AKADEMIEN, PUPPETMASTAZ, PESHI, JONZI D & DJ POGO presents LYRIKAL FEARTA, FORM ONE, RICO WONDAMAN & DJ DAINJA, EYEDEA & ABILITIES, BROTHER ALI, PEACHES, ANTHONY ROTHER, INFUSION, STONEBRIDGE, ATMOS, ORGANISM 12, ASTA KASK, PETTER, NICOLAI DUNGER, GLUECIFER, FREESTYLERS, S.U.M.O. MUTINY, GUSGUS DJ-SET, BKO, THE RASMUS, IGGY AND THE STOOGES, LISA MISKOVKSY, PATRIK ISAKSSON, E-TYPE, RYDELL & QUICK, MELODIFESTIVALEN PÅ TURNÉ, PATRIK ISAKSSON, THE REFRESHMENTS, LISA MISKOVSKY, P!NK!, ERIC GADD-TITIYO-REBECKA TÖRNQVIST-CHRISTIAN WALZ, SOMMARTOPPEN, MARKOOLIO, BKO, E-TYPE, LENINGRAD COWBOYS, ALICE IN VIDEOLAND, PROMOE, JENS LEKMAN, WOLFSHEIM, FSOL presents AMORPHOUS ANDROGYNOUS, SVENSKA AKADEMIN, JONAS KULLHAMMAR QUARTET, MAGNET, ECHO AND THE BUNNYMEN, KEANE, FIXMER/MCCARTHY, OLLE LJUNGSTRÖM, DAMN!, KINGSTON AIRFORCE, MESHUGGAH, MY DYING BRIDE, VIVE LA FETE, LISA MISKOVSKY, MIKAEL WIEHE, THE DARKNESS, WEEPING WILLOWS, BKO, CLARENCE CLEMMONS, PRESIDENT TALET, PET SHOP BOYS, ARVINGARNA, TOMAS ANDERSSON WIJ, NICOLAI DUNGER, ÅDAHL, SWINGING BLUE JEANS, THE ANIMALS, MARY SLIM, RIX FM FESTIVAL (Fredrik Kempe, Brolle, Niclas Wahlgren, Anders Johanson och Marmeladorkestern), LIONDUB

Jag har tagit bort alla lokala inslag i form av band och talangjakter och prisutdelningar...

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Ingo skrev:THE DARKNESS
Respect.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Fan, större delen av lista - respekt.. :D

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster