Stavnings kontroll? ;)

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Gustav Hedelund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 04 sep 2010, 16:41
Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Stavnings kontroll? ;)

Inlägg av Gustav Hedelund »

Hej alla!

Har funderat på en liten sak, nämligen stavning. Menar absolut inte att hacka ner på någon eller några som skriver i detta forum, och jag har absolut inget emot personer som lider av dyslexi. Problem med skriftspråk och läsning förstår jag är ett ibland jobbigt handikapp.

Nu har jag råkat notera att det är extremt mycket särskrivning, stavfel och i övrigt skumt språk på just ljudforum.
Eftersom det många gånger rör problemlösning kan det ibland bli lite svårt att tolka vissa frågor. Hur fördomsfri man än tycker sig vara, så tror jag ändå att grova felstavningar hos även den mest kompetente tekniker eller fackman får denne att faktiskt framstå som rätt inkompetent i sammanhanget.

Nu kan det ju vara så att många på just den här typen av forum vigt sitt liv åt sitt tekniska intresse och struntat i svensk-lektionerna under skoltid. Det har jag all respekt för. Men vet man med sig att man stavar lite illa kan man väl använda ett stavningsprogram?

Bara ett litet tips. Tex så tror jag att en dyr men väl formulerad offert lätt vinner över en som är billig, men sämre skriven. Likvärdig utrustning och genomförande till trots.

"Igenkligen" en ganska onödig tråd ;) - jag kanske bara retar upp folk och verkar besserwissrig. :P MEN, det finns faktiskt en automatisk stavningskontroll i forumet: En liten röd bucklig linje som stryker under de ord som verkar skumma.

PS: Jag har en bit glasfiber i ögat idag så det är kanske därför jag irriterar mig. Men det kan lika gärna vara en bjälke. ;)
Senast redigerad av 1 Gustav Hedelund, redigerad totalt 0 gånger.
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Stavnings kontroll? ;)

Inlägg av Anton Gildebrand »

Den där röda linjen som stryker under skumma ord är inte forumets funktion, det är webbläsarens.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Gustav Hedelund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 04 sep 2010, 16:41
Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Stavnings kontroll? ;)

Inlägg av Gustav Hedelund »

Anton Gildebrand skrev:Den där röda linjen som stryker under skumma ord är inte forumets funktion, det är webbläsarens.
Google Chrome is the shit then. ^^
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Stavnings kontroll? ;)

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Gustav Hedelund skrev:
Nu har jag råkat notera att det är extremt mycket särskrivning
Har du sett din egen rubrik på tråden... :wink: ...eller är det sånt som kallas för ironi? :idea: :mrgreen:

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Gustav Hedelund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 04 sep 2010, 16:41
Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Stavnings kontroll? ;)

Inlägg av Gustav Hedelund »

Magnus Gustafsson skrev:
eller är det sånt som kallas för ironi? :idea: :mrgreen:

/M
Förlåt, kunde helt enkelt inte låta bli.. Är ju från västkusten. ;)
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Stavnings kontroll? ;)

Inlägg av Niklas Elste »

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

kan det vara så att min webb läsare inte kan stava till reed
+ att jag knappt ser vad jag skriver 32" på 2m avstånd
+ dåligt med ljus så jag ser knapp tangenterna
+ Sket i stora delarna av svenskan när jag gick i skolan (blev aldrig klok på alla former och liknande)

jag har vigt mitt liv till teknik
7-16 bygger och lagar inbrottslarm, brandlarm, överfallslarm, trygghetslarm lås och bygger andra speciallösningar åt kunder
16-18 jobbar oftast med ljud relaterade ting
18-22 forum av olika slag avslutar ibland med böcker om ljud och akustik
helger jobbar med ljud och ljus eller kör bil i skogen eller pysslar med båtarna

PS. FF har oxo stavning

Idag har jag monterat in en plywood skiva bakom en ljudabsorberande vägg av glasfiber och det kliar fantastiskt mycket men vänta bara till du har fått glasfiber under naglarna :twisted:

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Stavnings kontroll? ;)

Inlägg av Marcus Sandberg »

Är man ninte så haj på att stava så kan man stava så illa så att tekniken inte vet vad man ska skriva. Så det är inte alltid så lätt. Men där emot så kan jag tycka att det i vissa fall används för mycket förkortningar, och det är inte bara på detta forumet. En förkortning kan lätt misstolkas och ge fel.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster