Dumma komentarer

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Daniel S
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Presentation: Systemutvecklare till vardags men DJ och lite ljudfixare på valda helger.
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Daniel S »

Jag spelade skivor på ett ställe en gång när det kom upp en tjej som sa "Den här låten är skitdålig, spela en annan". Ja, sa jag, snart kommer jag att spela en annan. Efter att jag bytt låt så kom samma tjej upp och sa "Nu får du lov att byta, den här jävla låten suger." Jag förklarade konfunderat att jag hade bytt låt. Hon svarade något surt och gick iväg. Då kom en av de ansvariga upp och sa att jag var tvungen att stänga av musiken för att brandlarmet hade gått. När jag hade stängt av musiken hördes brandlarmet väldigt tydligt. Mitt i detta oväsen kommer den griniga tjejen tillbaka och säger nåt i stil med "Nu får du ge dig med den där jävla låten!" "Låten" hon inte gillade visade sig vara brandlarmet. Det tog en stund för henne att förklara att det inte var någon låt...

Användarvisningsbild
Christoffer Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: borås
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Jansson »

körde ett gig här hemma i borås. då det kommer fram en kille och trycker sin i vid mixerbordet under soundcheck och säger att det är för mycket diskant.

-okej, lös problemet då... säger jag
-okej...

han sätter sig ner, tittar på fx racket och vrider lite på reverbet (kommer inte ihåg vilken modell, sak samma) och sen på blodigt allvar säger han att det låter skitbra... och går därifrån...

hade inte lagt på något reverb överhuvudtaget, tror inte ens att jag hade satt på skiten...

den sista idioten är inte född än...

Användarvisningsbild
Jan-Olof Carlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 jul 2003, 01:00
Ort: Degerfors
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olof Carlsson »

cyberpunk skrev: Klassikern "vet du verkligen vad alla de där rattarna är till för" blir ju aldrig inaktuell.

Jag har haft folk som försökt önska låtar av mig när jag mixat band (öhhh... det är faktiskt ett band på scenen nu... :shock: )
Orden "Fy vad många rattar, vet du verkligen vad alla är till för" har man ju hört ett antal gånger. även när man bara haft en liten 16 kanalare :)

Och sen det där med att önska låtar har jag varit med om en gång, sa till personen i fråga att du kanske ska vända dig om och kolla på bandet som spelar på scenen istället.

Vissa har lite svårt för att se skillnad på ett ljusbord och ett mixerbord. har hänt flera gånger att folk kommit fram till mig när jag kört ljus och haft åsikter om ljudet :roll:

En kollega till mig brukar svara "Jag vet inte, jag kör bara lastbilen." :lol: när någon tycker att det låter illa eller frågar om han verkligen kan mixa
// Jan-Olof @ JKC Ljud & Ljus Teknik "Det enda vi ser är ljus!"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag brukar springa fram till de som är ljudtekniker och skrika "ÄR DET DU SOM ÄR DJ ELLER!?". Det är alltid lika roligt *solglasögon*

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

Johan skrev:Med den frisyren du hade på bilderna som cyber la upp borde ljudteknikern kunna fråga dig om inte du är micen och ISF borde vara uppe på scen :lol:
hahaha!! den ska jag dra vid tillfälle!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Konstiga mikrofoner ni måste ha i Skåne, med tanke på att jag är 184cm lång och väger 80 pannor *solglasögon*

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Johan skrev:Man kanske ska börja ha med sig en extra effektrack med Behringerprylar som lyser häftigt för att låta folk som tycker det låter illa pilla på :lol:
Fiins ju en klassiker för att ta hand om gitarristens flickvän/morsa/whatever....

Skriv nåt oläsligt på skrivtejpen under en oanvänd kanal, och när det klagas så fipplar du lite på den kanalen tills de ser nöjda ut....
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Dawen: Jäla tjockis... :P *flina* *skratta elakt* Glad midsommar förrästen!
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Hey, ni borde också börja spara upp lite inför vintern *solglasögon*

Daniel Noise Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:07

Inlägg av Daniel Noise Johansson »

Har fått höra "Vad ska man trycka på för att förstöra mest?" när jag jobbar med ett M7CL på en revy..
och det är ENBART äldre herrar som frågat...
Brukar bara svara att det kvittar.
Fan av 3Fas feat Nollan!

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Hmm, huvudströmbrytarn är väl ett säkert kort om man är ute efter att förstöra. Har dock vart med om en gång att nån satt sig vid showdatorn och tänkte kolla på ett klipp på Youtube, den personens bristande kunskap i hog2 gjorde att jag stod utan programmering 1 dag innan premiär
Flest inlägg när den dör vinner!

Daniel Noise Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:07

Inlägg av Daniel Noise Johansson »

Anton Gildebrand skrev:Hmm, huvudströmbrytarn är väl ett säkert kort om man är ute efter att förstöra. Har dock vart med om en gång att nån satt sig vid showdatorn och tänkte kolla på ett klipp på Youtube, den personens bristande kunskap i hog2 gjorde att jag stod utan programmering 1 dag innan premiär

Kvittar med M7CL, allt var ju sparat så bara att starta det...
Händer nått finns ju alltid "Recall" :wink:
Fan av 3Fas feat Nollan!

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Fast kanske inte så kul under gig!?
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Samma blondin kommer fram flera ggr när man kör ljus åt ett live band (kan du inte sätta på lite bättre musik).
Står på en schlager bar och spelar Charlotte Nilsson Tusen och en nat då en person kommer fram kan du inte spela lite schlagers :P

Leverar en 25L dunk med rökvätska till ett ställe..(är det nu spriten kommer)

Frågan ??Har du en dimmer kanal över..svaret ja men den är död :P
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Daniel Noise Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:07

Inlägg av Daniel Noise Johansson »

Anton Gildebrand skrev:Fast kanske inte så kul under gig!?

Sant!
Men hade strömavbrott för 2-3 år sen...
vart svart och tyst hehe
Fan av 3Fas feat Nollan!

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Carl Breander skrev:Leverar en 25L dunk med rökvätska till ett ställe..(är det nu spriten kommer)
Hörde om ett visst faluband som gjorde en spelning uppe i sälen, dom kom dit på kvällen och började kröka, dagen efter då själva gigget skulle äga rum så kunde dom inte hitta rökvätskan, dock så hittade de en dunk sprit.

Men rökvätska innehåller livsmedelsglykoler, är det nån sorts sprit eller är jag helt ute och cyklar?
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Bidrar med en som är självupplevd...

Gästen frågar mig om jag spelar på begäran. Jag svarar att det gör jag. Den sketfulla gästen tittar gravallvarligt på mig och säger -Kan du inte spela kort ute i köket med personalen i stället!
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Haha! Kanske en av de bästa kommentarerna på länge. Vad gör man i en sån situation? Skrattar eller gråter?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

det låter som nått min bror skulle kunna säga till nån för att driva med dom/den

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Fick ett mail när jag basade över tekniken på kommunens demobandsfestival, det var från ett band som vi trodde var glada för att dom fick spela, dom var runt 13 år gamla: "vi vill att våra ljuskillar kör ljuset om det går bra" mitt och min ljusteknikers svar var som vi ville skicka men inte fick var: "ska vi stryka er från spelschemat?". Ska jag sätta ett gäng småungar bakom ljusbordet på ett av banden och få höra att ljuset var bra förutom på det bandet? Tror inte det.

Samma festival, annat band (som spelade näst sist): "vi har en backdrop beställd som vi vill ha med om den kommer i tid" och sen en lista på exakt hur ljuset ska vara för varje låt, hur det ska ligga på backdropen och så vidare, mitt svar blev bara: "nej, jag tänker inte hissa ner baktrossen och fördröja bandbytet på en demofestival" och min ljustekniker la även till en del om hans artistiska frihet men att han skulle fundera på deras önskemål.

Det är jättekul att jobba med demoband, men ibland blir det för mycket när dom tror att dom ligger på samma nivå som The Sounds eller The Ark.

Angående ölglas och mixplats: jobbade på en nation här i stan som har ett mixerbordscase som är lite större än bordet så det förvaras lite mickar i det, min kollega för kvällen placerar ett glas vatten där under soundcheck som sen glöms bort, jag kommer inte ihåg det förrän jag lägger ner handen i caset för att vila den och känner att det är en stor pöl där, då har någon full student vällt glaset. Jag sprang iväg efter en trasa, precis när jag hittat en kommer kvällsansvarig och säger: "du, dom behöver den där micken nu" dom hade kört instrumentalt fram tills då men skulle tacka publiken precis när jag hämtar en trasa.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster