Saxlift + bakgavellyft

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Saxlift + bakgavellyft

Inlägg av Toiva Savolainen »

Jag har en tanke som slår mej till och från..

Om man tar en saxlift på 800kg, och försöker lyfta in den i en lastbil på en bakgavellyft med etiketten "max 750kg" på..

Är det en dum ide? eller kan det funka?
Alla försäkringar försvinner säkert, men det skulle vara praktiskt om man kunde få med sig en saxlift i bilen.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Saxlift + bakgavellyft

Inlägg av Nicke Löfgren »

Lite headroom finns ju, men du behöver ju inte göra det flera gånger per dag
Men det kan ju gå lite segt¨

Andvänd sunt förnuft.

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Saxlift + bakgavellyft

Inlägg av Christopher Berg »

Märks nog på ljudet kan jag tänka mig! :)
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Saxlift + bakgavellyft

Inlägg av Niklas Elste »

fillma och lägg ut på youtube det här kan bli spännande

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Saxlift + bakgavellyft

Inlägg av Toiva Savolainen »

Lyften håller för att köra in en bil i lastbilen iaf.. men då var lyften statisk och hade stöd både under och längst ut.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Saxlift + bakgavellyft

Inlägg av Niklas Elste »

det beror ju mycket på vart lasten är på lyften oxå

Andreas Hårsmar
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 19:38
Presentation: Jobbar på Nöjesbyrån i karlskoga som ljudtekniker.
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Saxlift + bakgavellyft

Inlägg av Andreas Hårsmar »

Vi kör in våran saxlift i bilen med hjälp av bakgavel lyft. har aldrig varit några problem.
Vet ioförsig inte vad den får lyfta som max
070 321 08 92

Användarvisningsbild
Daniel Aronsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 20:55

Re: Saxlift + bakgavellyft

Inlägg av Daniel Aronsson »

skulle avråda till att göra de. men om ni ska göra de håll kroppsdelar borta från lyften.

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Saxlift + bakgavellyft

Inlägg av Toiva Savolainen »

Någon sa till mej att slangarna kunde brista om det var för mycket vikt. Om något ska gå sönder först så borde det väl vara slangarna, innan själva upphängningen av liften?
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Saxlift + bakgavellyft

Inlägg av Mikael Thieme »

Lägg några minuter på att ringa lifttillverkaren och fråga...?

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Saxlift + bakgavellyft

Inlägg av Johan Fälth »

Jag har prövat på våran lyft (750kg) med en lift som väger ca 710kg. Det går segt som faan, men det går.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Saxlift + bakgavellyft

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag vet inte hur det är på de små bakgavellyftarna, men på de lite större sitter det ju oftast ett diagram över hur liften kan belastas på olika avstånd från liftens bakkant.

Tex en 1500 kg lyft klarar 1500 kg last 0-75 cm från lyftens bakkant och samma sak för en 2000 kg lyft, kommer du längre ut än 75 cm på lyften så minskar lastförmågan ganska rejält, det gäller alltså att få in lasten så långt in som möjligt. Kanske gäller samma för en 750 kg lyft? Att den är godkänd för 750 kg last 0-75 cm från bakkant.

Sedan gäller det ju också att lyften klarar att lyfta lasten, väger utrustningen/godset för mycket sitter det överströmningsventiler som helt enkelt inte tillåter lyften att lyfta eller att tilta upp.

Bästa är ju om du kan komma åt en lastbrygga vid lastning och lossning, då skonar du lyften en del! Eller om du kan få den av/pålyft med truck direkt.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Saxlift + bakgavellyft

Inlägg av Jonas Hagelin »

Mitt minne av tiden då jag körde lastbil verkar stämma rätt bra med det som JonasL nämner.
Det är vanligt med 750kg lyft på lätta lastbilar. Medan 1500 eller 2000kg är vanligare på tunga lastbilar.
2000kg är nog vanligast på det jag kallar för bryggarbilar, dvs såna som har en längre bakgavellyft för att kunna köra ut
en el-hand-truck och en hel pall med backar med öl på längden.

Det är hydraulik som styr och då är det ett förhållande mellan tryck och hydraulkolvens diameter som bestämmer hur mycket
som går att lyfta. Förutsatt att materialet håller i övrigt.

Maxvikten går vanligen inte att lyfta längst ut, därmot strax utanför innerkanten (75cm låter rimligt). Visas oftast med ett diagram hur belastningskurvan ser ut. Jag kan tänka mig flera problem om man belastar lyften fel.
- vinklings-hydraul-kolven orkar inte hålla lyften rakt så man får kompensera med lite extra vinkel efterhand som man lyfter.
- lyft-hydraul-kolven orkar inte lyfta ända upp vilket gör att du kan få en bit kvar, och inte kommer i höjd med golvet på bilen.

Många gånger brukar man väl inte få lasta så mycket mer än 700-1000kg totalt i en lätt lastbil med bakgavellyft? Ibland ännu mindre. Statiska belastningen på lyften om den skulle vara lagd mot en lastbrygga eller liknade, är förstås en annan sak. Men
i kanten mellan lyft och lastgolv på bilen så har du ungefär samma problem ändå.

Sen kan jag väl bara nämna, av egen erfarenhet, hur viktigt det är att se över lasten i övrigt när man är i närheten av
gränsen. Det är inte bara en siffra i ett papper som anger dessa begränsningar, även om det är vissa säkerhetsmarginaler.
Det är ändå tekniska begränsningar vi pratar om, går man utanför dom får man problem.
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Saxlift + bakgavellyft

Inlägg av Christer Löfgren »

Lika dumt som att INTE göra som en gästande tekniker instruerar dig att göra och sen gå därifrån.

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Re: Saxlift + bakgavellyft

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Rackarns dumt att överbelasta liften. Det finns en överströmningsventil som ska skydda systemet mot för högt hydraultryck, dvs för stor last på liften. Om du har liften högst upp och ställer på något för tungt med en truck så ska liften sjunka. Fungerar inte ventilen så ökar trycket med haveri som följd, troligen slangsprängning.

Två sedesamma historier:
1. På mitt förra arbete skulle vi skicka iväg en maskin på renovering. Liften höll när den lastades på (kan ha legat på lastkajen), men när maskinen skulle lastas av så vek sig liften och maskinen föll i marken. Tack och lov blev ingen skadad, men man fick bygga en helt ny maskin till väsentligt högre kostnad och med mycket lägre leveranstid än vad det var tänkt med renoveringen.

2. Under min truckutbildning berättades det att det har hänt många gånger att folk har kört med åkstaplare (”elektrisk handtruck” där du står och åker på en platta bakom trucken) från lastkaj över liften och in på bilen. Problemet är att en åkstaplare väger ganska mycket, och om liften är för klen så viker den sig i bakkant när trucken kommer på, den glider baklänges och klämmer av benen på föraren mellan trucken och lastkajen.

Sensmoral: Försök att inte överbelasta och när (inte om) du gör det tänk en extra gång!
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster