Delad tråd: Utvecklingen i branschen/hur man började

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Nasty
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Ort: Sverige

Inlägg av Nasty »

det är lugnt Gustav. jag fattar nog att man inte kankomma med leksaker.
Det är ju på riktigt nu, och alla vill ha lite "power" och laser ljus, det är häftigt!!! det ska vara så.
I början på 90 talet så kom det en våg av dj:s som legat hemma och kläcktes nästan samtidigt. Som då kom och "sabbade" lite när de spelade för en varm korv och coca cola, krögarna såg mest pengar så de fick chansen, visst var det bra i vissa fall, ide fall som inte var bra självsanerades, men dj-statusen var inte som förr.

Sedan detta med musiken, DÅLIG musik finns inte, det exempel som var ovan kan jag inte hålla med om, fast jag vet att det är kontroversiellt det jag säger. Men det är inte musiken som är dålig, man kanske inte GILLAR just den musiken, men den som gjort musiken tycker säkerl,igen att det är bra, och då kan det väl inte vara dåligt, ( med viss återhållsamhet för "skämt"musik, men klassar man det som musik, hmm ja det kan ju bli en annan diskutition. Cyberpunk skerv mycket bra det sista inlägget. Men varför använda ordet dåligt, man TYCKER inte om just den musiken.

sedan tycker jag nog att vem so helst kan dj:a idag, lättare än förr iallafall men om det är seriöst och att dj:en tar det på allvar, hmm det finns nog både och, fast jag kallar kanske inte en oseriös då för dj, med seriositeten menar jag alltså om man är lyhörd och lyssnar på publiken än en gång, dj:en är till för publiken, fanns inte publiken finns inga dj:s.
Fanns och finns säkert nu med dj:s som skulle "lära" folk vad bra musik var/är och dem kallar jag inte dj:s
Nu säger jag inte att ni här på forumet är i den kategorin, men om ni sätter er ner och tänker och tittar lite på distans på det jag och andra här har sagt, så verkar (så stavas det) det nog att vi har en lika uppfattning. Men är man j-vligt enkelspårig kan det vara svårt att se detta.

Jag har tittat lite på era profiler och de hemsidor som finns här, jag är i många fall stolt och glad över att ni har den synen som ni har, jag är bara 34 men ibland kan jag vara skeptiskt över saker som händer och sker i branchen, i några fall spelar jag iallafall inte i samma liga som dem, varför? bristande intresse, andra intressen m.m.
Jag har respekt till er som ser seriöst på detta, vissa kör med ljud andra med ljus några gör musik, när några kör dj, ni satsar på olika saker och det behöver fotfolket i framtiden.
Som kungens motto "För Sverige i framtiden". I denna branch är det:
"För danshakens, publiken, musiken etc i Framtiden" det är ni, jag är bara med. Men var inte enkelspåriga, den som är bred (inte nu över magen) kommer att alltid ha det bra, den som satsar på en viss grej och hamnar rätt i tiden kommer att tjäna pengen men tänk på att det kan ta slut rätt fort. Sedan att jag nämde Ingo 6 ggr kanske beror på att jag gillar honom hmmmm vad vet jag. :P

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag håller med dig på de flesta punkter men jag hävdar fortfarande att vem som helst kan inte bli dj. Vem som helst kan köpa en dubbel cd och ett mixerbord och kalla sig dj, men det är inte att vara dj för mig. Som du säger en dj måste kunna spela en dansband om det är vad publiken vill ha eller spela rosa helikopter om det nu är så (hur mycket det än tar emot:D) Sen ska en dj oxå kunna mixa ihop detta på ett snyggt sätt. Vissa har inget taktsinne och sånna kan alldrig bli dj''s, vissa spelar bara vad dom själva tycker är bra musik och skiter i om det är tomt på dansgolvet, såna blir heller alldrig dj''s enligt min mening.

Ang. vågen på 90talet så är det en likadan våg på väg nu med, små skitungar som spelar gratis och snor spelningar från oss seriösa, javisst arrangörerna blir ju glada för det är ju billigt men publiken blir ju knappast glada. Men har man disco på en ex skola 3-4gånger per år så kommer det besökare iaf eftersom att det är bättre än att inte göra nånting alls. Så det är jävligt tråkigt att mestadels arrangörerna inte tänker ett steg längre. Synd är det.

Men nu har jag babblat på om mina egna problem lite väl mycket:P men jag tror många känner igen det här även i PA branchen!

Jag har gjort lite musik i skolan när jag haft tråkigt på mina ljudlektioner och är inte det dålig musik ja då ger jag upp!

Nasty
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Ort: Sverige

Inlägg av Nasty »

Gurra Gustav
OK jag menar ju inte att de är dj:s på riktigt!!!!
Vi gör ju detta på riktigt eller hur Gustav? Det gör inte siktungen som du beskriver och självklart är inte han någon riktig dj, jag vet inte vad man ska kalla dem, dj:s eller ja jag vet inte.
Men alla köpte inte dj saker förr som man kan eller det kanske görs idag.

Det kunde var aroligt att få reda på varför började ni, inget svar nu som att jag har alltid gillat musik och så hur kom ni in på det.

"Gillar man bara musik, köper man inte en blockflöjt då? istället för cd spelare för 20.000 och en mixer för 10.000 eller vinylspelare eller en synth eller ett par Dr. Martin kängor och lim i håret och vrålar i mikrofonen."

Nä nu ska vi åka och lira lite.
tjena

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 47 och 0 gäster