Delad tråd: Utvecklingen i branschen/hur man började

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

Ingo skrev:Det är väl fortfarande en mixer?
resonerar man så har det ju knappt hänt något inom nått område..

medicinerna är fortfarande mediciner..
ljud är fortfarande ljud..
bilar är fortfarande bilar..

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ingo skrev:Det är väl fortfarande en mixer?
Ja. Fast, det är ju en helt ny typ av mixerbord, iom att det man behandlar är en digital signal och inte en analog.

Men visst, det är fortfarande en mixer.

Du tycker alltså att det är segt att det inte hittas på nya grejor? :? :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nä jag tycker inte att det är segt. Jag kommenterade fortfarande bara Nastys inglägg där han säger att utvecklingen har varit enorm. Och jag påpekade i mitt första inlägg att digital signalbehandling är det enda som egentligen hänt på 20 år. Det finns i princip ingen ny funktionalitet i en mixer i dag jämfört med för 20 år sedan. Det är bara billigare att köpa samma funktioner.

Jämför med en PC så inser ni hur mycket som har hänt på andra områden eller för den delen stamcellsforskningen som på sikt kanske kommer att ge helt nya mediciner med andra sätt att lösa problemet.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ähh. En PC är ju fortfarande ettor och nollor... :roll: :lol:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad är det frågan om?! Är detta "alltIngosägerärfel-veckan" eller?

Funktionalitet är det jag hela tiden har pratat om. Det är rätt stor skillnad på vad en PC kan utföra idag och för tjugo år sedan även om ettorna och nollorna fanns där redan då....

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det sista var ett försök att vara rolig. Näst näst näst sista var en fråga om vad du tyckte att tillverkarna kommit ut med, och berodde på att jag fattat en del grejor i den här tråden fel.

Ber om ursäkt för att du det kan tolkas som att jag tycker det du skriver är fel, det gör jag nämligen inte.

Som sagt, ber om ursäkt.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag som är mer inne i dj världen tycker att det har hänt riktigt mycket innom mitt område. För 20år sedan visste man ju knappt vad en cd var.. nu kan man göra i stort sett allt på en cd spelare. Det är fränt och det har hänt massor!

men det kanske har stått mer stilla i PA världen.

All makt åt dig Per! Vår befriare:P

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

jag tycker det ligger en trygghet i att produkter konstruerade för 30 år sedan fortfarande idag håller måttet, t ex dbx 160, shure sm58 osv.

det är inte som med t ex mobiltelefoner som är bra tre månader, sen börjar dom strula med mjukvaran och efter 2 år så är den garanterat sönder..

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Fin liknelse gzede, det är inte så att dagens mobiltelefoner är lite mer avancerade än mikrofoner/kompressorer och används på andra sätt :wink:

Är 160a och sm58 verkligen så gamla förresten? :shock:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Nu spånar jag lite fritt här ni som vet får rätta mig.

Men kan det inte vara så att SM58:an har utvecklats ganska möe på den tiden innehållsmässigt menar jag. Men den har kvar samma form och namn. Bara en tanke!

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

dawen skrev:Fin liknelse gzede, det är inte så att dagens mobiltelefoner är lite mer avancerade än mikrofoner/kompressorer och används på andra sätt :wink:

Är 160a och sm58 verkligen så gamla förresten? :shock:
SM58an kom 1975, det är 29 år sedan..
dbx 160 kom i mitten av 70-talet den också. det var dock inte 160A, den har väl ett antal småjusteringar men är vad jag har förstått i grund och botten samma..

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

läste vidare och såg att beta58:an kom 89, det betyder att det är 15 år sen.. :shock:

Nasty
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Ort: Sverige

Inlägg av Nasty »

Ingo.
Ok, jag tror nog inte att du förstår vad jag menar.

Det jag menade.
cd fanns inte på 80, mitten av 80. eller visst fanns det cd, (cd versionen av technics 1200 bl.a) men det var absolut inte standard på ställena, ett som var tidig med cd (en singelspelare, se ovan) var Statt i Skara.
-92 jobbade jag mycket på Grand Hotel i Alingsås, där hade de satsat ungefär 1 miljon på resturang anläggning (där jag spelade) och säkerligen lika myckat på cluben (otroligt grym för att vara den tiden) hade de förutom 1200:or även cd som standard (tror det var vestax eller om det var denon, kommer inte ihåg) annars var det att släpa på 3 case:ar med lp/maxi samt en singelcase, det vägde ska ni veta fy f-n alltså. de flesta eller man kanske nästan säga att allt släpptes på vinyl, cd höll på att komma stark i början på 90-talet, men cd spelarna var krångliga och inte alls så lättarbetat som nu, jag slutade nästan att spela, eftersom cd kom så stark och jag tyckte inte det var kul med det. under flera år blev det mest privata tillställningar. Så kom inte och säg att inte utveckligen har gått framåt!!!!!! Jag har nu en cmx och cdj 3000 och de är ju helt otroliga för att inte tala om andra märken också om man nu jämför DÅ och NU.
Självklart fanns det saker som finns än idag och som inte har ändrat sig alls eller mycket lite MEN DÅ var sådana saker kostsamma.

Någon skrev att kommer man med några varningsljus blir man utskrattad? ehhhh det var nog det sämsta inlägg i denna tråd även om vi kanske inte har hållit oss till ursprunget. Det fattar väl vem som helst att idag GÅR DET INTE ATT KOMMA med sådasna saker, men DÅ var det grymmesaker för ett skoldisco.

Sanny-X byggde en triggerknapp för att skapa något nytt, det var nyskapande på den tiden. lyssna om ni får möjlighet och om det finns någon som har (vet inte var min kassett är) en inspelning av Battle of Gigants från Radio Luxemburg, inofficiella vm i dj-mix.
-85 när Tuuri representerade Sverige i London var det bara vinyl som gällde på ställena.

-88 när jag ordnade ett stort högskoledisco med modevisningar m.m. på fritidsgården åkte vi till Mariestad och där fanns det LP- nöjesservice eller vad det hette. Hyrde ljus m.m det var STOOOOORRRRT, fy vilken kille man var när man höll på med dessa saker, fast det kostade ju lite penga att hyra självklart, värdet var ju enormt.

Så än en gång kom inte och säg att utvecklingen inte har gått framåt.

bärbar dator och ett tillhörande program (nämner inget särskilt prg, vill inte diskutera bra/dåliga prg) fanns ju absolut inte DÅ. Dator fanns säkert men iallafall!!! Notera nu att jag inte diskuterar driftsäkerheten.
Ok för att få spelar känslan då, "signalskivor" på vinylspelarna kopplat till datorn???!!!! ehhh utveckling eller vad???!!! hmm

I Skövde fanns en tillverkare av ett ortoligt steg, som förresten slog stor i Japan bl.a, De steg som finns kvar idag kan mäta sig bland det som finns idag om man har ordning på de, men va f-n satte man tre sådana i ett rack orkade man ju inte rubba racket själv, idag kan du sätta tre lättviktssteg och en person orkar ta racket själv.
Kom än en gång och säg att utvecklingen inte har gått fram.

Avslutningsvis vill jag säga än en gång att givetvis finns det "trådar" som utvecklingen stått stilla eller rört sig långsamt. Men det är inte som det var DÅ, mycket lättare med allt idag. Ja kan ju vara strömmingen ibland då som fortfarande spökar runt om i världen.

Eftersom det finns ett antal roliga incidenter som ni skrivit om i denna tråd kan jag stoltsera eller man kan ju säga att man var ju rätt rubbad ibland, när man använde sig av svarvade mässingsproppar, det ni!

Underhållare det är vad ni (vi) är, och det mest elementära är att folket ska ha haft kul och varje gång ska de ha fått en upplevelse som gör dem glada och minns länge (tills nästa gång).

Keep on grabbar och tjejer, för det vet alla att kvinnsen måste beredas plats för jämlikheten ;-)

///

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nasty skrev:Ingo.
Ok, jag tror nog inte att du förstår vad jag menar.

Det jag menade.
cd fanns inte på 80, mitten av 80. eller visst fanns det cd, (cd versionen av technics 1200 bl.a) men det var absolut inte standard på ställena, ett som var tidig med cd (en singelspelare, se ovan) var Statt i Skara.
-92 jobbade jag mycket på Grand Hotel i Alingsås, där hade de satsat ungefär 1 miljon på resturang anläggning (där jag spelade) och säkerligen lika myckat på cluben (otroligt grym för att vara den tiden) hade de förutom 1200:or även cd som standard (tror det var vestax eller om det var denon, kommer inte ihåg) annars var det att släpa på 3 case:ar med lp/maxi samt en singelcase, det vägde ska ni veta fy f-n alltså. de flesta eller man kanske nästan säga att allt släpptes på vinyl, cd höll på att komma stark i början på 90-talet, men cd spelarna var krångliga och inte alls så lättarbetat som nu, jag slutade nästan att spela, eftersom cd kom så stark och jag tyckte inte det var kul med det. under flera år blev det mest privata tillställningar. Så kom inte och säg att inte utveckligen har gått framåt!!!!!! Jag har nu en cmx och cdj 3000 och de är ju helt otroliga för att inte tala om andra märken också om man nu jämför DÅ och NU.
Självklart fanns det saker som finns än idag och som inte har ändrat sig alls eller mycket lite MEN DÅ var sådana saker kostsamma.

Någon skrev att kommer man med några varningsljus blir man utskrattad? ehhhh det var nog det sämsta inlägg i denna tråd även om vi kanske inte har hållit oss till ursprunget. Det fattar väl vem som helst att idag GÅR DET INTE ATT KOMMA med sådasna saker, men DÅ var det grymmesaker för ett skoldisco.

Sanny-X byggde en triggerknapp för att skapa något nytt, det var nyskapande på den tiden. lyssna om ni får möjlighet och om det finns någon som har (vet inte var min kassett är) en inspelning av Battle of Gigants från Radio Luxemburg, inofficiella vm i dj-mix.
-85 när Tuuri representerade Sverige i London var det bara vinyl som gällde på ställena.

-88 när jag ordnade ett stort högskoledisco med modevisningar m.m. på fritidsgården åkte vi till Mariestad och där fanns det LP- nöjesservice eller vad det hette. Hyrde ljus m.m det var STOOOOORRRRT, fy vilken kille man var när man höll på med dessa saker, fast det kostade ju lite penga att hyra självklart, värdet var ju enormt.

Så än en gång kom inte och säg att utvecklingen inte har gått framåt.

bärbar dator och ett tillhörande program (nämner inget särskilt prg, vill inte diskutera bra/dåliga prg) fanns ju absolut inte DÅ. Dator fanns säkert men iallafall!!! Notera nu att jag inte diskuterar driftsäkerheten.
Ok för att få spelar känslan då, "signalskivor" på vinylspelarna kopplat till datorn???!!!! ehhh utveckling eller vad???!!! hmm

I Skövde fanns en tillverkare av ett ortoligt steg, som förresten slog stor i Japan bl.a, De steg som finns kvar idag kan mäta sig bland det som finns idag om man har ordning på de, men va f-n satte man tre sådana i ett rack orkade man ju inte rubba racket själv, idag kan du sätta tre lättviktssteg och en person orkar ta racket själv.
Kom än en gång och säg att utvecklingen inte har gått fram.

Avslutningsvis vill jag säga än en gång att givetvis finns det "trådar" som utvecklingen stått stilla eller rört sig långsamt. Men det är inte som det var DÅ, mycket lättare med allt idag. Ja kan ju vara strömmingen ibland då som fortfarande spökar runt om i världen.

Eftersom det finns ett antal roliga incidenter som ni skrivit om i denna tråd kan jag stoltsera eller man kan ju säga att man var ju rätt rubbad ibland, när man använde sig av svarvade mässingsproppar, det ni!

Underhållare det är vad ni (vi) är, och det mest elementära är att folket ska ha haft kul och varje gång ska de ha fått en upplevelse som gör dem glada och minns länge (tills nästa gång).

Keep on grabbar och tjejer, för det vet alla att kvinnsen måste beredas plats för jämlikheten ;-)

///
Vet inte ens om jag ska svara på detta inlägg. Men eftersom du riktar ditt svar direkt till mig så ska jag väl bemöta det antar jag. Jag förstår nog ganska mycket mer än vad du tror. Tror till och med att jag har större koll på branschen och tekniken totalt sett än vad du anar.

CD spelarna kom 1982 dvs för 22 år sedan. Sen har det hänt lite saker längs vägen, de har anpassats mer och mer för olika ändamål, till exempel att spela skivor för publik genom att pitch och olika effekter lagts till samt att man har möjlighet att kontrollera cd-skivan på ett sätt som liknar den teknik som används med vinylsvarvar. Det har dessutom kommit mp3-teknologi, en algoritm som komprimerar ljud för att rymma mer musik på mindre lagringsutrymme. Men någon enorm utveckling är det knappast...

Vad gäller ljus så har jag klara minnen från mitten av 80-talet från helt vanliga parkdiscon med scanners från clay paky och effekter från Studio Due t ex som inte skiljer sig nämvärt från dagens viftlampor förutom att dagens är billigare.

Jag var också med på den tiden som du pratar om. Tuuri, Micro, Daniel Hasselblad och andra duktiga svenska dj´s gjorde grejor som ingen utanför de initierade kretsarna förstod. Och alla spelade på vinyl, vilket dom alla grymmaste gör idag också tycker jag. Inget alls har hänt.

Du talar om gamla förstärkare som väger bly jämfört med dagens lätta lösningar. Den skillnaden sitter i nätdelen och den typen av nätdel har funnits i tv-apparater sen 70-talet minst. Enda som har hänt är att man har lyckats slipa till beteendet för att passa audiobruk. Revolution? Nä, möjligtvis evolution.

Vad gäller elsäkerhet så hoppas jag att du lärt dig ett och annat sedan dess. Mordbrand är inget kul att ha på sitt samvete.

Desstuom spelar majoriteten av svenska dj´s till stor del samma trötta låtar som för tjugo år sedan, så den utvecklingen är totalt icke-existerande. Det är några få som orkar stå på sig och göra det hela till en artistisk framställning med integritet och som har någon slags särskiljningsförmåga ifrån det brus av oa hela natten och sommartider hej hej som fullständigt förpestar en musikintresserads utekvällar på de ställen som inte har en uttalad policy att spela musik som betyder något.

Nasty
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Ort: Sverige

Inlägg av Nasty »

..
Senast redigerad av 1 Nasty, redigerad totalt 0 gånger.

Nasty
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Ort: Sverige

Inlägg av Nasty »

OBS OBS OBS
i mitt inlägg ovan, förekommer ordet "du" precis som jag riktar mig till Ingo eller någon annan speciell person. MEN så är inte fallt, ingen speciell person ska ta åt sig. Utan svenska blev bara så när jag skrev.
Kan vara lite lättare att skriva så kanske.
ok då vet ni

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Du nämnde Ingo sisådär en sex gånger i inlägget, var det också något som "bara blev"? :roll: :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Nasty:

Jag skrev det för att det värkade på dig som att allt hade blivit så mycket bättre nu men det jag ville få sagt var att kraven har blivit betydligt större. Även om discoeffekter har blivit billiga eller dina discokulor som 5åringar köper, så kvittar det för det är ingen som vill ha sån skit på ett disco, det spelar ingen roll om effekter har blivit billigare eller om alla skitungar har råd att köpa en dubbel-cd spelare, för kraven har höjts otroligt mycket.

På dig lät det som att "nu kan vem som helst bli discjockey för allt har blivit så billigt" No way in hell säger jag, visst många fler kan köpa sig en disco effekt och sitta på rummet och pilla på men det är fortfarande bara dom som har anlagen och viljan som blir något och precis så var det på den tiden då jag inte ens var född.

Det ända som har ändrats lite det är förutsättningarna, men ni värkade ju inte ha så svårt att få tag på billiga lampor back in the day''s heller. Så det kändes ju som det kvittade!

Ja alla fattar att man inte kan komma med ett gäng saftblandare på ett disco nu, men fattar värkligen du att man inte kan komma med ett gäng discobollar från en leksaks affär heller? Det var det jag ville ha sagt och gillade du inte min formulering så kan du klaga på den istället.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

MEN DET FINNS INGEN DÅLIG MUSIK!!!! och det med betoning på INGEN.
Du, min vän, har inte hört Turnébandet. Kort sagt, en samling med misslyckade auditioner och kastade tagningar som spexet alltid spelar i bussen på turné.
Bl a finns den här nissen med. Jag kan tyvärr inte exemplifiera mer än att det låter ILLA och man vill slippa. Som tur är finns den inte på MP3.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Nasty skrev:MEN DET FINNS INGEN DÅLIG MUSIK!!!! och det med betoning på INGEN.
Det kan jag verkligen inte hålla med om. Jag tycker det mesta som släpps numera, och särskilt det på listorna är ren skit :(

Vilken musik som är dålig beror ju däremot helt på vem man frågar :P
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 62 och 0 gäster