kollinr från thomann?

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

kollinr från thomann?

Inlägg av Svante Gustafsson »

beställt en dröös med prylar från thomann men hittar inget kollinr jag kan följa frakten med :/

skcikar dom inte ut det?´

påsidan står nu bara:
Status: Ordern har expedierats komplett

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Räkna med 5 dagars frakt (posten), från det att du fått leveransbesked. Tyskarnas fraktnummer ändras till ett svenskt när det passerar gränsen. Jättekrångligt att få fram. Är godset tyngre än 20 kg/enhet (speditör) tar det 7-10 dagar.

Är du företagare kommer godset med postens företagspaket. Är du privatperson så vet jag inte.

Har du lämnat mobilnummer så får du SMS om att godset gått iväg.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Thomas Nilsson »

På mina sidor, längst ner där det står betalning m.m. kommer det upp hur långt Thomann kommit med ditt paket. När paketet skickats från Thomann kommer det upp trackingnummer och hur många paket det skickats. Sen är det bara att logga in på tyska DHL sidan, klicka på utrikespaket, fylla i numret från Thomann. Då får man reda på om de är i tyskland eller gått över gränsen. Har paketet passerat gränsen är det bara ringa svenska posten, uppge det tyska kollinumret så får man de svenska. Hur enkelt som helst.

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

Thomas Nilsson skrev:På mina sidor, längst ner där det står betalning m.m. kommer det upp hur långt Thomann kommit med ditt paket. När paketet skickats från Thomann kommer det upp trackingnummer och hur många paket det skickats. Sen är det bara att logga in på tyska DHL sidan, klicka på utrikespaket, fylla i numret från Thomann. Då får man reda på om de är i tyskland eller gått över gränsen. Har paketet passerat gränsen är det bara ringa svenska posten, uppge det tyska kollinumret så får man de svenska. Hur enkelt som helst.
hmmm varför skickar dom inte iväg en order som har expedierats komplett? legat på samma satus i 2 arbetsdagar.

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Thomas Nilsson »

De kan nog ingen här på forumet svara på.. Varför inte ringa Anton i tyskland och fråga.. Både kunnig och bra att ha och göra med..

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

fick mess från dom nu att paketet är skickat. ska bli kul att kolla om dom klara hålla 10 dagar.
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Är det någonstans det skiter sig, så är det hos svenska posten. Dom (miss)lyckas för det mesta att splitta sändningen. Ett paket ena dagen och ett annat paket någon annan gång, i bästa fall.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

nu har det gått 10 dagar och sakerna ligger långt nere i Schweinfurt :/

lite besviken faktiskt.

på thomann står följande "Leveranstid: 3-5 dagar" .. står inget att paket som är tyngre än 30kg ska ta längre tid.

ps allt är förskottsbetalat 02.03.2009 och allt fanns på lager, varit inne minst 5 ggr dagen för att följa leveransen och alla prylar har varit illgröna = på lager var gång.

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Det är väl bara att lugna ner sig, prylarna kommer. Har själv aldrig haft problem.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Svante, Ring Anton Larsson, 0049 9546 9223 642 och fråga vad som står på.

Beträffande vikten på paket. Alla "småsaker" packas i paket om max 20 kg och går via posten. Större saker som väger över 20 kilo går via speditör och tar några dagar till. Har du kollat med din lokala DHL speditör? Jag får mina "tunga" Thomann paket via dom.

Kan det vara så enkelt att Schweinfurt är någon avsändarort och att paketet sedan bytt identitet på resan mot sverige? Anton Larsson kan nog hjälpa dig med svaret. Samtalet kostar några kronor, kan det inte vara värt det?

EDIT: Den 9 mars skrev du att du fått mess om att de skickats. Idag är det den 12:e, det är 3 dagar det, inte 10! Messet går iväg när paketet går iväg så då måste du räkna tiden därifrån och inte räkna från ditt beställningsdatum.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Patrik Albin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30

Inlägg av Patrik Albin »

Om du förskottsinbetalat via banköverföring (inte med kreditkort) så tar det typ 3 arbetsdagar extra.

I gengäld kan man då få 2% rabatt om man frågar om det (de rabatterar kreditkortsavgifterna) - dock inte per automatik, utan man måste "ligga på" lite om det!

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

Patrik Albin skrev:Om du förskottsinbetalat via banköverföring (inte med kreditkort) så tar det typ 3 arbetsdagar extra.

I gengäld kan man då få 2% rabatt om man frågar om det (de rabatterar kreditkortsavgifterna) - dock inte per automatik, utan man måste "ligga på" lite om det!
för sent antar jag :P

Patrik Albin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30

Inlägg av Patrik Albin »

Ja har du redan betalat lär det vara försent -- annars vore det ju lite "Hawai" över det hela!

En Thomann-medarbetare erbjöd mig nämnda 2% en gång -- eftersom det var deras första större affär med mig ville de ha överfört till sitt bankkonto istf betalat med kreditkort, i gengäld kunne de ge mig 2% -- sedan har det alltid fungerat då jag frågat efter dessa 2% i samband med banköverföringar.

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Dom flesta brukar ha en "kassarabatt"
Jocke Hammar

Patrik Albin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30

Inlägg av Patrik Albin »

Jocke Hammar skrev:Dom flesta brukar ha en "kassarabatt"
Vad betyder detta mera preciserat?

Menar du "dom flesta" musikaffärer -- ja då är det ju så, och rabatten 2% löjligt liten i sammanhanget, en del slår ju av 10% utan att man ens ber om det -- eller menar du "dom flesta" köparna hos Thomann -- i så fall var det verkligen något nytt för mej och jag skulle gärna vilja veta mera ...

Mvh

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Jag menar att distributörer och pro audio återförsäljare brukar ha en kassarabatt när man betalar kontat eller i förskott istället för på faktura, ligger normalt på 2-5%.
Detta ligger normalt utöver den vanliga rabatten.
Men man kanske har slutat med den praxisen i sverige.
På en order på 1 miljon blir det lite mer än kaffepengar.
2% är ju bättre än inget, men om du får det så är det väl bara att tacka nej och betala fullt pris.
Musikaffärer ger ju rabatt pga att de har ju fantasipriser i butikerna och i en affär som normalt handlar över disk så kan man ju inte förvänta sig en kassarabatt.
Tror du att musikbörsen sålde sina saker på nattrean utan att tjäna pengar?
Jocke Hammar

Patrik Albin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30

Inlägg av Patrik Albin »

Tackar, då förstår jag bättre! Som privatperson är det nog lite annorlunda! Miljoner handlar jag ju inte för -- har nog handlat för drygt 1/4 miljon från Thomann, och då är ju 2% = 5000 spänn plus eller så.

På nattrean gav jag 1000 spänn för micarna, vilket är ned mot 1/3 av listpris, och då tror jag de tjänar högst korvören. Jag har faktsikt sett lite i en prisdator hos 4sound där det verkade som införskaffningspriset för grejer för affären var en knapp 1/3 av listpris plus transport och moms mm! Men att Musikbörsen är mest börs det är det nog ingen större tvekan om!

Mvh

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Svante: Nu borde du fått dina prylar från Thomann. Hur många dagar efter bekräftelsen om att godset gått iväg tog det. Vilken vikt var det på kollit och vilket fraktbolag kom det med? Jag är bara nyfiken... *hoppar*
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

Jag beställde och betalade lite prylar från Thomann i torsdags kväll och idag kom sakerna (levererade av DHL). Det tycker jag är snabba bud...

Förstår inte riktigt vad som är problemet med Svantes leverans. Det har alltid tagit max en vecka för mig att få prylar från Thomann, oavsett om det små paket eller riktigt stora och tunga.

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

jo da prylarna har kommit! allt helt och fungerande förutom ett par små saker.

Det var schenker som tog hand om leveransen. trisst nog kunde dom bara leverera på dagtid då man själv är på jobbet så jag åkte själv till terminalen på kvälls tid och hämtade allt.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster