Irriterande saker folk gör

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Anton Stjärnbrandt skrev:hahaha det är alltid lite humor när artisten försvinner och inte går hitta när gigget ska börja.
Mjo, eller ännu roligare, dom finns till men släpps inte fram till scenen av publiken.

Några bekanta (3 killar + en tjej som sjunger) spelade på en liten klubb, enda vägen upp på scen är genom publiken och nu snackar vi storbokning för klubben så det är fullt fastän inträdet var högre än vanligt, killarna i bandet får folk att flytta på sig, springer upp på scen och drar igång introt, publiken börjar hoppa och dansa, då ska sångerskan upp, men alla tittar ju på scenen, så hon får peta folk på axeln, titta upp (hon är ganska kort) och säga försiktigt "ursäkta, jag ska spela nu" introt blev lite längre än vanligt den gången :)

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

I princip alla de problem ni FUJar beskriver beror ju på att the so called talent inte är riktigt van vid situationen och försöker göra det han eller hon tror är bäst och riktigt. Hjälp dem tillrätta eller se till att lämna fritidsgårdsnivån.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Per Johanson skrev:I princip alla de problem ni FUJar beskriver beror ju på att the so called talent inte är riktigt van vid situationen och försöker göra det han eller hon tror är bäst och riktigt. Hjälp dem tillrätta eller se till att lämna fritidsgårdsnivån.
Det är inte bara på fritidsgårdsgig sånt händer, det kan vara med ganska kända artister också, "jag är artist, jag gör som jag vill, det är ju jag som drar publik och ser till så dom andra får lite lön för mödan".

På fritidsgårdsgig kan jag gå med på lite problem från bandets sida, bara dom lyssnar på mig vilket inte alla gör, jag har 1000 gånger mer erfarenhet än ungefär alla band som spelar på fritidsgårdar idag, dom som har mer erfarenhet är oftast äldre än mig och då är det inte fritidsgårdsband längre, men ändå ska småungarna som är kanske 15 år gamla mena att dom kan bäst, dom vet hur man ska göra för det låter ju så bra i replokalen där dom spelar med öronproppar för den höga volymen.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Replokals band gillar att gasa förstärkare till oendlighet *dubbel 18 bastryck*

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Man kan ju råka ta The Alledged Talent för en stagediver som förvirrat sig upp på scenen och resolut stopptackla honom när han ska upp på scenen i flygande fläng. Har jag hört.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Martin Persson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 28 aug 2007, 12:19

Inlägg av Martin Persson »

Jakob Carlsson skrev:Artister som under soundcheck kör på för fullt när man pysslar med andra bandmedlemmarnas ljud men när man kommer till deras så tystnar dom och hör inte när man säger åt dom att fortsätta spela, hänt alldeles för många gånger.
talkbackmic kanske?

mer irriterande är det med band som inte tycks behöva nån direkt soundcheck och man senare efter gig får höra: det var lite dåligt scenljud...

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Martin Persson skrev:
Jakob Carlsson skrev:Artister som under soundcheck kör på för fullt när man pysslar med andra bandmedlemmarnas ljud men när man kommer till deras så tystnar dom och hör inte när man säger åt dom att fortsätta spela, hänt alldeles för många gånger.
talkbackmic kanske?

mer irriterande är det med band som inte tycks behöva nån direkt soundcheck och man senare efter gig får höra: det var lite dåligt scenljud...
Det är så litet bord så det finns inga kanaler över för det mesta nu när dom börjat plocka in lite rockband också (bordet köptes med trubadurer i tanken) och det är rockbanden som inte fattar, sen är det så liten lokal också så talkback är lite onödigt plus att det inte finns några monitorer där att lägga ut den i, men det är lite tråkigt att behöva springa fram till scenen hela tiden.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Det är väl bara att harkla sig och med myndig stämma förklara hur soundcheck går till? Man måste ju ha en arbetsordning, anarki är en kul teori som fungerar dåligt i praktiken.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Per Johanson skrev:Det är väl bara att harkla sig och med myndig stämma förklara hur soundcheck går till? Man måste ju ha en arbetsordning, anarki är en kul teori som fungerar dåligt i praktiken.
Lite tråkigt dock att behöva dra det varje gång. Det är därför jag och en annan fritidsledare som tröttnat lite på dagens demoband kommit fram till att vi ska erbjuda en kurs i hur man har en livespelning som band, innehållande:
* vad fasen är soundcheck egentligen, banden säger alltid att dom ska ha det men när man kommer dit så kan man knappt ha det med dom
* hur man sjunger i en mikrofon, hur viktigt det är att mikrofonen pekar mot gitarren om jag riktar den mot den och att dom inte kan lyfta upp gitarren högre sen
* ...


Värsta grejen jag varit med om:
En kille med ackustisk gitarr som jag mickade. Han sitter och snurrar runt med huvudet när han sjunger, vid sidan av micken, 0,5m från micken, överallt förutom på vettigt avstånd från micken. Vi riktade en mick mot gitarren, när han började spela la han benen i kors så gitarrmicken inte alls var riktad mot gitarren längre utan under den :-)

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Och hur ska varje nytt band (som dessutom verkar vara nybörjare) kunna veta hur du vill göra soundcheck om du inte berättar det? Om du inte orkar/vill/kan kommunicera hur du vill göra soundcheck kan du väl knappast vara irriterad heller?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Mitt förslag
Gör en :

"soundcheck - check lista"

Lagar och regler vid soundcheck

§1.1 Ljud teknikerns ord är lag
1.2 Önskemål kan lämnas in innan och under soundcheck dock ej medan inställning sker Och inte efter färdig soundcheck på vist instrument.

§2.1 Gällande monitor Om inget sägs om monitor under soundcheck (från artist) så skall det inte gnällas efteråt (justeringar är under gigg är inget problem om man säger till på lämpligt sätt)


Typ det är bara att fylla på
Det är en guide för gröngölingar på scen

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Per Johanson skrev:Och hur ska varje nytt band (som dessutom verkar vara nybörjare) kunna veta hur du vill göra soundcheck om du inte berättar det? Om du inte orkar/vill/kan kommunicera hur du vill göra soundcheck kan du väl knappast vara irriterad heller?
Det handlar mest om att dom "vet" vad soundcheck är och hävdar bestämt att det måste dom ha så jag ser till att allt låter som det ska göra enligt dom, men sen när vi väl kommer dit så funkar det inte längre, dom tröttnar, springer runt i hela huset och gör andra saker och så vidare, en del tror säkert att jag vet exakt hur deras bas låter och vad jag ska göra för att få den att låta som dom vill.

Jag har upptäckt många "fel" och brister i när band spelar live så jag tänkte vara snäll och erbjuda en kurs helt gratis i hur man spelar live, hur man bemöter en ljudtekniker, vad soundcheck egentligen är, hur man sjunger, kanske ringa in någon kompis som har lite mer vana av att stå på scen. Förklara det faktum att om man inte kan ge publiken något på en liten scen så har man inte minsta lilla chans på en stor utan man kommer bara försvinna på den stora ytan.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Men Niklas, finns vi för musikerna eller musikerna för oss? Det blir inte mycket till gigg med ett PA utan artister, då blir det disco istället. Ni verkar ha glömt att det är ett serviceyrke i första hand!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Jag vet att det är en dröm som förmodligen inte kommet att slå in.
Men man kan alltid önska att det var så!

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Vissa artister behöver faktiskt tas i hampan. Giggar man på en fritidsgård som en del i dess egen verksamhet, med de på gården förefintliga ynglorna och ynglingarna i artistroll så är det nog frågan om Upplysning, om det ska bli något alls. Just eftersom det är frågan om att växa in i artistrollen, inte att prestera resultatet av långt musikaliskt värv.

I en mer "marknadstillvänd" kontext (där Per är, för det mesta) så måste det ju fungera som ett samarbete, där man kommer med förslag från olika håll om hur arbetet ska genomföras, och så gör man så sen. Det funkar ju för det mesta så också. Om man har en bra dag på jobbet.

Serviceyrke, absolut. Men en del av servicen är att komma fram till hur den ska erbjudas. Och det gör man förstås inte genom att domdera, men man behöver hur som presentera sin insatsförmåga. Och är det punkbandets första spelning ser jag inget problem i att ljudteknikerns så här gör vi det här-presentation är något mer handfast, så länge den görs på ett respektfullt sätt. Inte sant?
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

stämer väl
Har Råkat ut för Kids som inte har en aning men tror att dom har det

Oftast kör jag typ Nu vill jag ha det instrumentet "och hur vill du låta"
Och de flesta vet hur dom vill låta!!!

Alla måste ju i nån mån kompromissa.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ja alltså, det är väl det jag säger? Om talangerna inte har en aning så måste man ju berätta hur det går till. Det är väl inget konstigt med det? Jobbar man med hiphop så får man ju fortsätta även om artisten hållit på i 20 år. Typ. Det var mer inställningen ljudteknikerns ord är lag jag vänder mig emot. Du kommer säkert betydligt längre med att vara ödmjuk och proffsig.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag vet inte om detta iritations varning eller bara suck.

det va ett band som kom till mej och sa.
"Jag vill att det ska låta precis som på skivan."
Jag som inte har hört skivan och framförallt inte viste av att de hadde släpt en skiva svarade dom. "Tyvär jag har inte hört den"
svaret blev. "Nä den är nog inte släpt än."
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Joel Lundgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 22 maj 2006, 20:13
Presentation: Ljudtekniker, production manager, monitor - London UK
Ort: London UK

Inlägg av Joel Lundgren »

Marcus Sandberg skrev:Jag vet inte om detta iritations varning eller bara suck.

det va ett band som kom till mej och sa.
"Jag vill att det ska låta precis som på skivan."
Jag som inte har hört skivan och framförallt inte viste av att de hadde släpt en skiva svarade dom. "Tyvär jag har inte hört den"
svaret blev. "Nä den är nog inte släpt än."
AAAAAA HAHAHHA!!!! Det dar gjorde min kvall hel!
Och jag kan verkligen se mig detta senario framfor mig! UNDERBART!!
Joel Lundgren

Tomas Nordström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 19 jan 2004, 01:00
Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.
Ort: Helsingborg

Inlägg av Tomas Nordström »

Då ska jag göra ett litet inlägg.
Jag var bokad som tekniker på ett evenemang och hade fått information om vad bandet, som skulle spela i anslutning till avslutningen, skulle ha för grejer.
Inget speciellt men ändå lite mickar, mixplats etc...
Tiden gick och vi var redo för soundcheck och inte sjutton kom där något band. Nähe skit i det då. Tiden gick lite till och jag och min kollega satt och åt mjukglass i solskenet.
Plötsligt blev det ett tal och en mik användes i typ 30 sekunder. Sedan var allting slut.
Jag frågade arrangören var bandet tog vägen och fick en förvånad min som svar... "Ehh... Bandet...???"
De hade glömt att boka in bandet.

Kan kanske platsa i listan av "irriterande saker folk gör"?
Tomas Nordström

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster