Irriterande saker folk gör

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

"Äh, den där ridern, den har jag aldrig sett. Här är den nya"
"Hissen är sönder"
"Aha, går dieselbilen sönder om man tankar den med 95 blyfritt?" (sann historia)
"Vi har några blåsare med oss också"
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

HAha...det där med radier känner jag igen. Har varit med om MÅNGA raidrs som man har fått som inte stämmer " typ det där är vår stora raider för festivaler" Sedan är det helt annat i verkliga livet när artisten kommer.

Sedan dessa gästande ljudtekniker man har träffat....dom ska ha ALLT men kan inte ens ställa in en compressor

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Nicke: Det fattar inte jag, det är ju bara att ringa ett samtal så är problemet ur världen!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Hans Ekdahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 16 maj 2007, 12:54
Ort: Göteborg

Inlägg av Hans Ekdahl »

...Trummisar som spelar för kung och fosterland när man ska micka upp dem... *dubbel 15 bastryck*

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Per Johanson skrev:Nicke: Det fattar inte jag, det är ju bara att ringa ett samtal så är problemet ur världen!
Du tänker man ringer turneansvarig eller tekniker??? Ja just det. Nordman har 3st olika raders på denna turne å ingen stämde så jag fick göra hur jag ville typ...

Allvarligt så är det mycke "joller" med teknik specarna

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Per Johanson skrev:Nicke: Det fattar inte jag, det är ju bara att ringa ett samtal så är problemet ur världen!
Jag har varit med att man har ringt för att höra om allt stämmer mm vilket man får svar på att de gör och när bandet kommer så har Hamonden utgått 6ch sång har blivit 4st 3acc gitarer blev 2. Vilket gjorde att de 32ch mixern som man hadde med sig hadde räkt med en 24ch.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Fel åt rätt håll, räknas inte.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Mmm... det är då det är skönt att äga en RAMSA. "Va? Är ni en kör på 16 pers och alla ska ha varsin mic? Jamen titta, här har vi 2st strippar med 8 micpreamps var" och så häller man in kören på två reglar. Och om de inte används så tar de inte så mycket extra plats jämfört med 16 extra vanliga reglar.
"This is the updated input list"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jag tycker det finns två lägen, dels när någon i produktionsledningen ska ha haft kontakt med någon i turnén och att man dessutom har en sk festivalspec som alla har accepterat. Då är det ju bara att vänta på bandet och se vad som dyker upp.

Det andra läget är när man har ett one-off med en akt. Det kan ju inte vara svårt att få numret till en turnéledare eller PM eller ljudtekniker och stämma av vad som gäller? Har man gjort det så har man också skjutit ifrån sig i alla fall vissa delar av ansvaret.

Jag brukar själv ringa till spelstället och kolla läget några dagar innan om jag är ute och åker med något och inte spec har skickats. Då får man i alla fall en känsla för om det kommer bli en lätt eller svår dag på jobbet och vissa grundläggande problem kan förebyggas.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Keebordister som kommer med alla sina grejer fyller halva scen och sen snor ström
från ljus matningen vilket resulterar i en hal massa brum och en hel massa irritation.
Varför inte fråga lite snällt vart kan jag koppla in min kabel?

Eller band som vill använda sin mic och en miljonadaptrar som glappar
och inte funkar och i slutändan så får man en xlr hona att ansluta till multin :evil:

Gittarister med 250 pedaler och ingen fördelnings dosa som täcker alla 20 trafos, (man kan vara förberedd men inte hur mycket som hellst)

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Finns det inte redan ström framdraget till scen avsett för backline och keyboard?
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Precis, jag drar alltid fram efter stageplot och var man tror det kommer att ställa sig. Vi har dessutom gjort backline-strömdosor som innehåller 8 IP44-uttag så att de är någorlunda mer ölsäkra.
"This is the updated input list"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Kort och gott, antingen tycker man att band är jobbiga som ska ha saker med sig som de ska spela på eller också inser man att det ingår i jobbet och förbereder för lite lagom med eventualiteter så att allt går så smidigt som möjligt. Ärligt talat, hur många helt jättekonstiga saker dyker upp som man inte har en aaaaning om innan? Och som dessutom inte har med sig saker för att lösa specialhaborvinklarna?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Jonathan Olsson skrev:Finns det inte redan ström framdraget till scen avsett för backline och keyboard?
Jo men dom agerar på eget bevåg och tar ström där dom skälva vill
Och till gittarister räcker aldrig uttagen till hur mycke dom en får!! :(

Alla i orkestern utom just den här keebordisten hade lyckats koppla in sig riktigt men han tyckte det var bättre att ta under scen. :x

Brukar alltid se till att det finns Ström på scen. 8) :idea: :idea: :idea:

Men det är några av de få exemplen som jag har
De flesta artister flyter det bra med (dom lyder snällt) :D

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Artister som under soundcheck kör på för fullt när man pysslar med andra bandmedlemmarnas ljud men när man kommer till deras så tystnar dom och hör inte när man säger åt dom att fortsätta spela, hänt alldeles för många gånger.

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Varför jobbar ni i denna branch om ni har så mycket problem med allt???
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

tobbe du behöver inte utgå från att ingenting är konstruktivt menat. det är ju bara lite humor att kalla det för saker man blir irriterad över.

det kan va en fördel att känna till vanliga fel så att man kan instruera aktuellt crew i förväg.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Jakob Carlsson skrev:Artister som under soundcheck kör på för fullt när man pysslar med andra bandmedlemmarnas ljud men när man kommer till deras så tystnar dom och hör inte när man säger åt dom att fortsätta spela, hänt alldeles för många gånger.
Eller dom som gömmer sig i "lorschen"(stavnig???) precis lagom till sin soundchek
"And so the hunt begins" :twisted:

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

hahaha det är alltid lite humor när artisten försvinner och inte går hitta när gigget ska börja.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Ja och där jag ofta kör är det drog fritt så dom kan inte direkt "supa bort sig" :wink:

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster