Ficklampor, vad använder ni?

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jag tror säkert den fungerar. Men fungerar den verkligen kanon eller är du nöjd för att du inte har så mycket att jämföra med? Om den funkar kanon det är det ett veritabelt klipp!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Själv kör jag med en Mini MagLite och Led Lenser... Båda fungerar bra, dock är Led Lenser'n ljus starkare, nackdelen är att man inte kan ställa ljus bredden som man kan på MagLite...
//Magnus - Fegge & Mattes

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Magnus Jerkrot skrev:Själv kör jag med en Mini MagLite och Led Lenser... Båda fungerar bra, dock är Led Lenser'n ljus starkare, nackdelen är att man inte kan ställa ljus bredden som man kan på MagLite...
Är det verkligen något som man behöver med tanke på hur ojämn ljusbilden är på mag lite? Jag har aldrig saknat det med en Zipka på huvudet och en smalstrålande led kring halsen.

Faktum är att en Fenix L1D CE som drivs av ett vanligt LR6 batteri enligt mitt förmenande spöar alla de lampor som nämnts i tråden. I alla fall om man tar med ljusstyrka, drifttid, batterikostnad och inköpspris i ekvationen. Den variabla ljusstyrkan är en bonus som jag trodde skulle uppfattas som en gimmick, men det är faktiskt användbart då 90 lumens ibland är alldeles för mycket ljus.

Visst finns det Surefire lampor som lyser starkare, men då i 20 minuter innan det är dags för nya, dyra batterier och dessutom kostar ficklampan i sig som en billig moving head. Statoil-lampan är säkert helt ok, men ljusstyrkan är förmodligen närmast fånig om man jämför den med en L1D CE. En fet Maglite är säkert imponernande som batong, men allvarligt talat, som ficklampa är den rätt kass. Det är rätt ok ljusutbyte den första halvtimman sen blir det mest ett blekgult kvar trots storleken.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Jag använder oftast tändare.
Annars använder jag min inneboende lyskraft.
Det är därför jag alltid famlar i mörkret..
/Nicklas

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Hehe, kompis, du är ju fett lysande!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

När jag lindat in mig i neon ja...

Erik Cederberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 15:43
Ort: Ekerö
Kontakt:

Inlägg av Erik Cederberg »

Hur ofta vill man egentligen ha sin MiniMaglite defokuserad (för det är precis vad den blir)?

man får ju bara en gulaktig ring av ljus med ett stort svart hål i mitten... helt värdelöst i min mening.

Tacka vet jag LED med fast reflektor...

Användarvisningsbild
Eric Johnson
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 22 nov 2006, 02:54
Ort: Lidköping

Inlägg av Eric Johnson »

Fenix L1D CE..., grymt drag med ett vanligt AA med bra energispars funktioner... tack för tipset Per...!!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag köpte en sån där Fenixjävel jag också. DOA... :roll:

/David, som idag öppnade ett kartongen till ett spritt nytt steg för att märka att det måste ha fallit minstfrån z-lyft/lastkaj, och gillar att få saker som funkar och är problemfria :P
KISS. Keep It Simple Stupid.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag provade min lampa till dykningen det va ingen höjdare. Xenon lampan lyste upp bra nästan för bra och blända många men den drog ut 4st LR14 batterier på 3timmar. Den e nog bettre på att lysa på 13m djup och djupare.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Mini MagLite, fick den för några år sen av min pappa, gillar den och har inte råd att köpa ny även om en extra ficklampa hade varit bra.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

David Wennberg skrev:Jag köpte en sån där Fenixjävel jag också. DOA... :roll:
David, jag misstror dig inte på något sätt men drog du åt ordentligt. Jag fegade lite på min den var också DOA tills jag drog åt lite hårdare.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jävla lampa tänkte jag först, men med två polygriper gick det ju att få den att lysa.

Nu är jag jättenöjd :) Drog åt ordentligt gjorde jag för övrigt, men jag har nog råkat ut för ett exemplar med fel toleranser eller något liknande...

Plockat bort lite könsord som kändes väldigt löjliga och irrelevanta i sammanhanget.

//Jonas
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jan-Olof Carlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 jul 2003, 01:00
Ort: Degerfors
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olof Carlsson »

Har en "Gerber Tritac" med 3 st L.E.D. samma storlek som MiniMaglite. Har haft den ett halv år, är än så länge jätte nöjd.

Har även en Maglite Solitare på nyckelknippan, som man alltid har med sig även till vardags.
// Jan-Olof @ JKC Ljud & Ljus Teknik "Det enda vi ser är ljus!"

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Förlåt att jag drar upp en gammal tråd, men finns det uppladdningsbara CR123A batterier (som skall användas till ficklampa)? Någon som vet om och isåfall var man köper dessa, gärna nån GP-variant med laddare eller liknande paket..

Användarvisningsbild
Timo Kauristo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jun 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Timo Kauristo »

Till exempel http://www.greenbatteries.com/crlireba2.html

googla på cr123a rechargeable så hittar du många bra svar...

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Har kikat runt, men skulle vilja få tag i en svensk leverantör..

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

oops...
Senast redigerad av 1 Sebastian Silvén, redigerad totalt 0 gånger.
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Eh va?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ja det finns, men det är nog lite varningsläge på överspänning tror jag. Batterystation och Batteryjunction har nog. Annars ska du kolla på CPF som jag länkade till tidigare i tråden, där finns det folk som har provat att koppla ihop en ficklampa direkt med reaktorn i Barsebäck. Utan trafo.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster