Köra monitor från följeplats

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Köra monitor från följeplats

Inlägg av Ian Delahorne »

Diskutera.
"This is the updated input list"

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Nu förstår jag ingenting.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Vi fick inte diskutera det i "Jakten på det perfekta PA:t"-tråden, så här kan man diskutera hur och varför man kör följe och monitor samtidigt.
"This is the updated input list"

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Ian; glöm inte att det gällde foh också...
//Carpvik

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Ian Delahorne skrev:Vi fick inte diskutera det i "Jakten på det perfekta PA:t"-tråden, så här kan man diskutera hur och varför man kör följe och monitor samtidigt.
Följe, monitor, FOH, merchandise och varm korv?
Varför begränsa sig, man är väl multikompetent. 8)

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Mikael: jag har hört om det där innan, vad heter de nu igen...hum...just de...eventbolag..
//Carpvik

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Att bygga en öltappmodul till sin dyra mixer har man funderat på. Kanske även en korvgrill på dimmrarna.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Värst vad ni är spydiga mot ideella föreningar som försöker åstadkomma nånting med begränsade resurser.

Har jag sagt att jag står på scenen också?
Senast redigerad av 1 Olle Högberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Moget inlägg Ian :?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Tycker mest det är en underlig prioritering. När jag kört ljud och ljus samtidigt så brukar jag släppa finliret i ljuset och bara lägga upp fullfront om saker är på väg att skita sig ljudmässigt. Speciellt om det är medhörning inblandat.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Har man väl ställt in monitorvolymen i början av låten kan man fokusera på följet sen, om det inte blir rundgång eller sånt förstås. Men om då artisten som sjöng förra låten kommer och vill diskutera hur hon vill ha det i sin nästa låt medan man finjusterar spoten kan det bli lite stressigt.

Egentligen var det tänkt att ljuskillen skulle sköta scannern också, men han hade stressigare än mig på de första giget så då tog jag över scannern när vi fick tag på en annan frivillig som hjälpte till med ljudet. Men han kunde inte komma sista helgen, så då fick jag fixa både scanner och ljud själv. Och det blev lite mycket.

Hur gör ni själva när folk blir sjuka, eller får andra typer av förhinder. Säger ni: vi kör denna showen utan ljus, för jag ska fokusera på ljudet, eller försöker ni åstadkomma det bästa för publiken?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Kårspexets ljudavdelning: Laddar upp med en kompis som kan krana men inte sett showen alls, ger honom en timme, dvs soundcheck, på sig att lära sig skådisarna och låtarna, samt en spyhink strax utanför salongen. (jag var magsjuk på premiären :/ )

Ljusavdelningen är lättare att hitta ersättare på, man kan åstadkomma nånting dugligt (typ helfront) med en mindre van tekniker. Jag återkommer efter vår turne i mitten på februari eftersom vi ska köra med stand-in då.

(När mina skådisar har åsikter går det via en kommandokedja så att det filtreras efter relevans innan det når min intercom)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Olle Högberg: Är det konstigt att folk som försöker betala hyran genom att göra sånt här är spydiga mot dig?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Å andra sidan är jag väldigt förundrad över att det verkar som att folk börjar sin karriär på D5 och flådiga Line Arrays, tänk så många gigg det görs i Sverige med skitresurser och det blir gigg i alla fall. Det är väl nästan mer intressant att diskutera dessa förhållanden som säkert står för 80% av giggen än de stora festivaler och tv-galor som kanske 1% av teknikerkåren totalt sett jobbar med?

Jag förstår inte alls den spydiga tonen, däremot håller jag med om att det är en tämligen konstig prioritering, först ljud sen ljus vore mer logiskt i min värld.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Jag fattar inte varför vår bransch är så sugna på att dubbeljobba eller jobba gratis. Nämn en annan bransch där det är så och jag är beredd att ta en allvarlig diskussion om det.

Om det nu är så att publiken betalar pengar för att se artisterna på scen, så skall föreställningen hålla kvalitet rakt igenom.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Återigen, idell verksamhet bär stora delar av både kulturen och idrotten i vårt land, detta är något som ni på dom stora giggen förmodligen inte ser i ert dagliga värv eller har glömt längs vägen.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Per,

jag är mycket väl medveten om detta. Det jag vill åt är diskussionen om proffessionella gig där man kallt räknar med att folk kan fylla mer än en funktion under kör, och göra det med kvalitet.

När det gäller ideella gig så tycker jag att det är fantastiskt hur mycket energi och kärlek folk kan lägga ner på ett projekt de brinner för. Om det inte finns ekonomiska förutsättningar att betala personalen, och personalen är införstådd med detta, så är det inte mycket att göra. Undrar bara om publiken förstår det, de som betalt pengar för att se föreställningen.

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

David Wennberg skrev:Olle Högberg: Är det konstigt att folk som försöker betala hyran genom att göra sånt här är spydiga mot dig?
Ja, det är konstigt. Om någon inbillar sig att han ska kunna försörja sig på att vara tekniker för produktioner i storlek med den jag gjorde senast, då får hans barn svälta, det kan jag garantera.

Dom som jobbar med stora produktioner har ju ingen anledning att vara spydiga, jag blåser ju inte dom på några jobb genom att anlita ideella krafter. Och dom som ibland sysslar med produktioner i min storlek, t.ex. extraknäcker med scenteknik vid sidan om ett civilt jobb, borde ju ha ett egenintresse av att bygga goda relationer till potentiella kunder, både till mig och andra i min sits som läser detta forum.

I min senaste produktion valde vi att göra jobbet själva p.g.a. begränsad ekonomi. Men i andra produktioner, på större scener, hyr vi alltid in proffs som hjälper till med de svåraste eller mest kritiska uppgifterna. Och då lär ju någon som uppfört sig som en skitstövel på nätet knappast bli aktuell.

Att en person som är anställd på en firma hånar kunder offentligt, samtidigt som han skyltar med sin arbetsgivares namn, är tillräckligt för att man ska få sparken i många andra branscher.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Jag tycker att debatten börjar bli rätt hätsk nu.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Snälla, ta ert lilla smågnabb via PM istället...

Ämnet här är "Köra monitor från följeplats"...
//Magnus - Fegge & Mattes

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 56 och 0 gäster