....

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Emil Ekroth
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 20:38

....

Inlägg av Emil Ekroth »

....
Senast redigerad av 1 Emil Ekroth, redigerad totalt 0 gånger.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Har du inga bra linjer med ljudutbildningar i din närhet så är det alltid bra med en elektriker bakgrund! Det kommer du ha stor användning av.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Naturvetare är en väldigt bred utbildning, och matten och fysiken har du nytta av som ljudtekniker! Det är vad jag gått, och jag ångrar det inte en sekund.

Var bor du?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Emil Ekroth
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 20:38

Inlägg av Emil Ekroth »

Okej ! Tack så mycket för svaren

David : Jag bor i blekinge karlskrona

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 146
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
Ort: Frövi

Inlägg av Jerker Björn »

Du kan gå allt från media till el eller natur/teknik.. Media brukar ha intriktningar på ljud/mediateknik(allt från teater till inspelning/sändning).. Väljer du EL så har du rätt stor nytta av detta(beräkna effekter, felsöka koppla osv).. Väljer du natur eller teknik så läser du en hel del matte och fysik som också är till stor nytta.. Så att det är väl lite vilket som.. Nummer 1 är väl att välja nåt man tycker är kul.. jag gick EL för att jag inte orkade plugga natur eller teknik. Dels tycker jag el är kul att pyssla med och så har man alltid nåt att "falla tillbaka på" om man inte hittar nåt jobb.. Elektriker verkar det alltid finnas jobb åt ;)

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Själv valde jag gymansielinje för två år sen. Ville och vill fortfarande bli ljudtekniker. Stod och valde mellan att gå en ren ljudteknikerlinje, en Estet/ljudteknik eller Natur. Valde natur med argumentet att, kommer jag att tänka likadant när jag blir stor? Insåg att går man en ljudteknikerlinje så blir man ljudtekniker och inte så mycket mer. Ät jättenöjd med det valet iefterhand. Och man kan ju alltid vara ljudtekniker på sidan av skolan.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Emil: Först av allt, välkommen till forumet....

Har du hållt på något alls innan med ljud? Isåfall kanske du har någon lokal firma eller något liknande som du kan få hänga på på helgerna o lära dig det praktiska av, och att du då pluggar natur eller el på gymnasiet.

Annars finns det ju estet/ljudteknik på vissa orter, vet att Tranås har det tillexempel.

Lycka till med valet och låt oss veta =)
//Carpvik

Axel Trygg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:33

Inlägg av Axel Trygg »

Dom kommer att starta ett lärlingsprogram på nationella programmet. Men det är ett tag kvar tills dess. Kanske nåt att fundera på om du inte hinner bli för gammal.
Gud sa: "Låt lampan tändas" och den tändes

Emil Ekroth
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 20:38

Inlägg av Emil Ekroth »

……..
Senast redigerad av 1 Emil Ekroth, redigerad totalt 0 gånger.

Göran Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 30 maj 2006, 09:20
Presentation: "Faan vi arbetar inte, vi spelar musik!!!" - Punkrockaren Trindeman Lindeman
Ort: Linköping

Inlägg av Göran Larsson »

Hej Emil
Du borde kolla MTU, www.mtu.nu, här i Linköping. Jag har jobbat med flera av deras elever genom åren och vet att det är en bra utbildning.

Hälsn
/Göran L

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

Tjenna Emil, jag är inne på andra året på Skapande Teknik programmet på porthälla gymnasium - 10 minuter utanför Göteborg. Utbildningen är formad för tjejer och killar som vill bli ljus- och ljudtekniker. Man har 3-5 veckor praktik varje termin, och bra möjligheter att knyta kontakter.

/D

Emil Ekroth
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 20:38

Inlägg av Emil Ekroth »

Okej Tack för svaren ! Synd bara att man bor så konstigt :(

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Det är viktigare med en bred, grundläggande utbildning, det har man nytta av sen i livet om man inser att man vill hålla på med nåt annat, och teorin man lär sig på natur alt el ger en mycket större förståelse för hur man bryter mot fysikens lagar lättast som ljudtekniker.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Håller med Ian! :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Emil Ekroth
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 20:38

Inlägg av Emil Ekroth »

…….
Senast redigerad av 1 Emil Ekroth, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Nille Gustafsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 22:43
Ort: Piteå

Inlägg av Nille Gustafsson »

Jag har gått ljudtekniklinjen på musikgymnasiet i Tranås. Jag är väldigt nöjd med den utbildningen på många sätt (och kanske lite missnöjd på andra, men säg den utbildning som är perfekt) och har också haft det stora nöjet att få undervisa där en tid. Genom min utbildning så lyckades jag få mycket "praktik" på en lokal firma där jag samlat på mig mycket värdefulla erfarenheter, både ljudtekniska och på andra plan. Nu går jag ljudingenjörsprogrammet i Piteå, vilket jag kanske inte helt kan tacka Tranås för men en viss del har de väl i att jag hamnat här till slut.

Ljudtekniklinjen i Tranås är baserad på en musiklinje och kräver därför att man kan spela lite granna, men kraven är inte skyhöga på ljudteknikerna som söker in. Så prova att söka! Inga förkunskapskrav inom ljudteknik krävs, endast lite musik. En del ämnen som musikerna läser är bortplockade från ljudteknikernas schema och ersatta med inspelningsteknik, PA-teknik och ellära. En hel del större produktioner ingår i utbildningen som är oerhört lärorika. Inte minst ur samarbetssynpunkt, vilket är otroligt viktigt!

Ett generellt råd från mig är att lägga ner mycket tid på matematik och gärna välja till extra kurser på gymnasiet så att man har ordentligt på fötterna när man kommer till den punkten i livet att man vill börja syssla med akustik och lite mer avancerad ellära. Till exempel på musikhögskolan i Piteå ;-)

Ljudtekniklinjen har riksintag!

De har en rätt pajig hemsida men den är alltid nåt. Kolla in www.esteter.se . Om du vill ha mer information så kan jag nog ordna fram lite mailadresser till folk som går där nu så att du kan få dagsaktuell information, det var ju några år sedan jag gick där.

Lycka till! / Nille

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Du kan nog tacka Tranås ganska mycket, eftersom att det är ljudingenjörsprogrammet i Piteå som har utformat Tranåsprogrammet. Sökte dit när jag skulle börja gymnasiet, men valde bort till fördel för natur i Linköping. Men det var sannerliegn en upplevelse att sitta framför Tranås Idoljury och spela på intagningsprovet.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Olof Lindvall
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 07:04
Presentation: Delägare i företaget Stage & EventLight. Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik. Vi har vår grund inom den klassiska scenkonstens områden så som teater, dans, opera, cirkus och musikal, och det är där man finner vår styrka.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olof Lindvall »

Hej!
Plugga oxå i Tranås, En bra utbildning där man blandar musik o ljud, ämnena går liksom varandra hand i hand...Bra som ljudtekniker o va musikalisk o man lär sig hur man ska jobba med musiker o förstår varandras språk.
men visst den hade sina nackdelar oxå, Men kan man varva plugget med mer praktiskt arbete som nille och även jag gjorde så lär man sig mycket.
Titta in på deras hemsida, Bara att höra av dig om du vill veta mer, En del saker berättar inte skolan!!!! ;-)
www.esteter.se
Lycka till med ditt val,
Ses ute på vägarna om några år/ Olof
MVH
Olof Lindvall

Stage & EventLight Stockholm
+4670-39 40 131
olof@stageeventlight.se
http://www.stageeventlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

David Wennberg skrev:jag ångrar det inte en sekund.
Två sekunder då? Eller fyra, som Magnus Uggla? Fast han ångrade sig iofs inte, tror jag.

Jag har inte läst tråden så jag vet inte om det har framgått än. Men för tre år sen när jag var på Hultan med Ingo och Dawen och co så var det en massa gymnasieelever där som gick nåt ljud&ljus program, det minns jag, varifrån de var? Från Skåne någonstans tror jag, Malmö kanske!

Någon annan som var där kanske minns bättre än mig .....

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Det fina med en elutbildning är att det är en bred branch och det finns mycket jobb, o har du inte kirrat ljudtekniker anställning efter gymnasiet är det bara att knäcka som elektriker eller motsvarande - det är ju iallafall ett jobb..
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 42 och 0 gäster