Allsång på skansen.

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Allsång på skansen.

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo jag undrar vilka är det som kör tekniken på allsång på skansen. Jag ser att det är många martin lådor där. Men jag reagera på de långsamma scen teknikerna och en och annan rundgång.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det är väl DM Audio som gör det?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

"De långsamma scenteknikerna"

Menar du scengångarna? :)

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Det är ju Sture som är teknikchef, och det är ett sennhiser PA och r32 lampor!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Vem är Sture?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Och sen när bygger Sennheiser högtalare?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »


Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

det där om sture och sennheiser-PA är nog reserverat för dom som såg programmet, sisela kyle kom in och var "teknikchef"...ganska roligt...men hon sa faktiskt p23-lampa, inte r32...så lite research hade hon allt gjort
Q.E.D

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Vet inte om ja är ute på djupt vatten när jag säger att ja tycker att allsången har bland de sämre Tv ljudet just nu..så snett mixat så de är inte sant..o live ljudet verkar ju inte heller va nån höjdare...massa rundgångar och sena på reglarna o grejor..helt knasigt på en så pass stor produktion.....fy skäms o bättring..
//Carpvik

Användarvisningsbild
Mikael Kratt
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 17 jun 2006, 14:25
Presentation: Jobbar som Ljusdesigner / Operatör / Programmerare
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Kratt »

"Du vet världens äldsta yrke, va? - Ljustekniker.
Du vet när Gud sade "Varde Ljus", då var all kabeldragning redan klar!"

:D

/Micke

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo det jag reagera på som dåligt va när hon hade problem med brumm i instrumentet att det inte kom något tekniker utan en av artisterna fick lösa problemet genom att ta sin sångmik. Sen såg man en tafatt tekniker i bakgrunden. I de prusuktionerna där jag e scenchef så e jag väldigt snabbt inne och fixar till det.


Micke..

Elektrikern va där faktiskt före och koppla in 63A utaget.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 11 okt 2004, 01:00

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

Nyss hemkommen från Skansen där jag gjort backline på Carola
Ni har helt rätt i att det är segt..och rundar, men det är mest SVT teknikernas fel... dom har inga höga växlar att lägga i .....
allt går ofantligt segt och strular... sen har dom ingen större koll på vilket mon system som är vart och till vilken musiker och så, så det är härva varje gång man är där...

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Helt sjukt att de ska fungera så.....dom mixar ju dessutom dåligt....
//Carpvik

Martin Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 150
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Ort: Sala

Inlägg av Martin Johansson »

har inte wibban gjort de där spektaklet förut om åren??

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Hur många av er har gjort direktsänd TV i den skalan då? Skulle gissa att det inte är helt lätt. Men när något strular så är det klart att det ska avhjälpas. Att en artist inte får igång sitt instrument kanske inte är SVTs fel?

Känner igen problemet från diverse festivaler. Det är inga bekymmer med de stora akterna, dom har ju med sig folk som torkar sångaren där solen aldrig skiner till och med. Men de andra, lite mindre akterna har sällan med sig backline folk. Vad händer då när något strular? Vems är ansvaret?

Men visst är broadcast situationen speciell, vi gjorde premiären av Sommartoppen i helgen och vissa grejor som bara är på ett visst sätt för att det är radio skulle jag bli helt tokig på om jag höll på med det där jämt. Antalet inblandade människor t ex eller att man ska behöva 6 timmar att kolla av ca 30 kanaler. Jag säger inte att det är fel, det är bara ett annat sätt att jobba på. Vi hade hursomhelst en jättetrevlig dag med Sommartoppen på eftermiddagen och sen P3 Festival mellan 22 och midnatt och allt flöt på som det skulle. Runt radiosändningarna hade vi Lena Ph och The Rasmus och jag har sagt det förr och säger det igen, svenska crewn håller hög klass! Phs hyfsat stora produktion med 4(?) st rätt kralliga ljuspodar och ett stageset som säkert är 10 x 4 meter stod i bilen 25 minuter efter giggets slut. Imponerande!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Men per, när det handlar om en så pass stor produktion som allsången så bör där finnas tekniker och annat folk som behärskar det och mer därtill. I en sån show FÅR det inte strula med rundgångar och att man är sen på reglar och sånt på liveljudet. Sedan att tv-teknikerna inte mixar helt rätt enligt mig de är kanske en smaksak. Jag tycker helt enkelt att gör man en så stor grej. Då ska man ha personal som klarar av det. Och om de inte ligger hos personalen så får man väl ändra upplägget runt ikring så dom hinner få ordning på grejorna.
Eller?
//Carpvik

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Visst är det lätt att skylla på SVT personalen när man inte vet vilka som jobbar med programet.

SVT gör inte BAckline, PA, Monitor
Det enda som SVT teknikerna gör är mikrofoner till TV sändningen.
DM Audio gör Monitor med Inovason bord.
Per som jobbar på skansen gör PA med ett Yamaha MC7L och ett inhyrt Martin Line array från DM Audio.

Tycker att det är så jävla rövigt att det ska var pajkastning mellan olika grenar innom ljudteknikeryrket. Ni snorungar som aldrig har gjort broadcast produktioner skulle förmodligen sitta och klia er i huvudet och inte fatta hälften av vad som händer.
Samma är det med SVT personal som aldrig har åkt som backline, PA eller monitor tekniker på en turné.

Sen en till grej som jag har upplevt själv vid TV produktioner är att när det kommer en "backline" tekniker (ibland turné ledaren som inte kan nå backline) så har dom redan sågat personalen innan jobbet har börjat.

Tobbe Friberg
Som faktiskt har gjort både TV och Turné

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Nä, du har helt klart en poäng i att krockarna blir uppenbara när världarna möts. Det är min bild av verkligheten också... Men som sagt, det är lätt hänt att det blir sturligt när så många kockar är inblandade, hade samma sak hänt under Carola gigget så hade ju Fredrik kommit injoggande från SR (inte Sveriges Radio då...) och fixat problemet innan det ens blev ett problem.

OT: Jag får tacka för hjälpen med telenr i helgen!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Självklart blir det väldigt uppenbart i TV när det är nå som strular. Och oftast så är branschen snabb att säga att SVT personalen är trött och slut och vill inte jobba etc.

Men hur många gånger har man inte stött på backline tekniker som inte är det utan är egenteligen bara kompis till bandet, eller monitortekniker som knappt vet vad en monitor är, eller en PA tekniker som har blåst ut hjärnan på 1000 personer för att han är kompis till bandet och inte tekniker.

Självklart kommer Fredrik springande om det är prolblem med backlinen. Men Fredrik lär inte springa om det skulle vara så att SVT har tappat synk mellan bussarna...... Tro det eller ej men då springer vi som jobbar med sändningen.

//Tobbe Friberg

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 11 okt 2004, 01:00

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

Men Nu var det ju faktisk det jag fick göra... jogga in från SR Alltså.
för att trots soundcheck och 2 Kamera rep så var alla våra körmickar fel placerade på genrepet, dom var på felsida av scenen, då fick jag leka mic man åt SVT ... Sen Höll Samma sak på att hända under sändning också, då fick jag gå o påminna dom...

men jag håller med om att det är helt olika sätt att arbeta på,

sen så är det väll så att så många "polare" till bandet tekniker är det nog inte på den nivån på artister som kommer till skansen!!!!! jag är tex inte polare till Carola ;)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 52 och 0 gäster