Eurovision

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Nej absolut inte men han får givetvis tycka att det såg fattigt ut, jag undrar bara varför..?
Jag tycker vissa saker såg asbra ut, verkligen.. men jag satt mest och var innerligt förbannad på hur jävla kassa låtar det är med och att ingen verkar bry sig. Hela grejen är ju ett jävla skämt, och hade jag suttit där som desginer så hade jag nog yxat multin och gått och hängt mig för länge sen..!
Så om man tar med det i beräkningen så tycker jag Fredrik gjorde ett fantastiskt jobb..!!

Och en sak till vart är dvärgarna..? den som fattar att dom ska ha med en 8-10 lite småkåta dvärgar till sitt nummer kommer ju vinna allt..! Tänk er själva..hehe

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag tänkte nog snarare på helheten än vilka och hur många armaturer som användes. Den stora skillnaden i år mot föregående är ju att led är utbytt mot en berg-å-dalbane liknande scenografi. Jag tyckte inte om det alls. Det fick mig att tänka mig tillbaka till 80-talet litegrann. Men det är som sagt min personliga åsikt.

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Ja och du har all rätt i världen att ha den..!

Håller med dig, tänk om man haft små dvärgvagnar, då hade dom kunnat åka runt på den i bakgrunden... Det hade varit stort, eller nej litet eller ja...ni fattar..=)

Sorry om jag var otrevlig det var inte menat så, Ironi..=)

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

MrBrown skrev:Håller med dig, tänk om man haft små dvärgvagnar, då hade dom kunnat åka runt på den i bakgrunden... Det hade varit stort, eller nej litet eller ja...ni fattar..=)
:lol:

Det är nog bra att du inte är LD för Medildofestivalen Morgan. Kvällstidningarna skulle nog ha att göra ett bra tag efteråt :roll: 8)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag undrar lite om det va ingen som reagera på Dley tiden som va mellan bild och ljud i TV. Det såg ut som en gammal dubbad pippilångstrumpfilm.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Det är nog bra att du inte är LD för Medildofestivalen Morgan. Kvällstidningarna skulle nog ha att göra ett bra tag efteråt

Men alla har väl sett spinal tap...Det är ju hur kul som helst..!

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

När det gäller video är min uppfattning att duken när Kjellman uppträdde inte var riktigt klockren. Kändes inte riktigt så ljusstart som den borde för att kännas som en del av scenen, var säkert fruktansvärt ljusstart ändå, men i min min uppfattning passade den inte.
Dessutom såg det lite tveksamt ut när följespoten lyste upp en liten båge längst ner på den...

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Jag tittade inte, bortsett från att jag anser att musikrörelsen hade rätt och att 100% av musiken är skit, så är det inte värt en sekund av min tid sen de slutade kräva riktig orkester. Det är väl ingen jävla dansuppvisning utan en MELODI-festival? Tacka vet jag SMASK!

/Måns, återgår till att ranka forumpostningar (och bedöma postarens kompetens) efter antalet debila stavfel.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Debila är ett rätt starkt ord, men jag förstår vad du menar. Finns det ingen stavningskontroll som går att aktivera Queerdo? Eller så kanske folk borde skriva sina inlägg i Word (eller motsvarande ordbehandlare med stavningskontrollen påslagen) och sen klippa in texten i forumet?

Ingen kritik mot dyslektiker, det är ett handikapp och jag tycker det är fantastiskt att folk som vet att dom inte kan stava ändå ger sig i kast med det skrivna ordet. Det är styrka det!

Jag riktar mig mot folk som inte bryr sig.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Jag räknar två sorters stavfel, lättjefull dumhet och dyslexi. Det senare är bara att beklaga, och ska icke föranleda chikanering. Det förra är oförändrat anledning att välja kompetens någon annanstans ifrån.

/Måns, förtydligar.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

"Tacka vet jag SMASK"

Då kan jag ju passa på att tala om att förutom att ha gjort ljuset på SMASK två gånger på KMH, en gång I Alula Magna och en gång på Berwaldhallen så har jag som främsta merit att faktiskt kommit trea i dennna emineta schlagertävling med riktig orkester. Året minns jag inte, men låten hette "Rassel och skrammel, gnissel och bu" och jag var en av de två manliga dansarna som skulle föreställa halvnakna spöken i sexiga brandsoldatsbyxor. Det konceptet sopar banan med dvärgpossen alla dagar i veckan Morgan ;)

Jag kommer ihåg att jag högg tag i en tysk tjej som spelade harpa och bad henne vikariera för mig bakom ljusbordet och blinka lite gemom att trycka på de knappar hon tyckte var kul medans jag sprang ned och gjorde min insats på scenen.

Rassel och skvaller, gnissel och bu
jag skakar och dallrar gör inte du

Ge mig psykoterapi,
värre kan det inte bliii (tonartsbyte) iiiii.

Fredrik Jönsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 17 nov 2005, 16:17
Presentation: Ljusdesigner, Melodifestivalen 2002-2019, Eurovision Song Contest 2013, 2016. Eyebrow Designs AB
Ort: Stockholm
Kontakt:

Melodifestivalen

Inlägg av Fredrik Jönsson »

Väldigt mycket lösryckta antaganden i denna tråd.

Fakta som jag tänker kommentera är följande:

Någon har ett "delay" mellan bild och ljud, detta beror med största sannolikhet på att du tittar på analoga sändningar i ett kabeltv-nät eller dyligt. Där är det nämligen osynk numera efter digitaliseringen av marknätet i vissa regioner.

Filmduken i Björn Kjellmans nummer hade jag varken artistisk eller teknisk kontroll över då akterna i viss mån bestämmer på egen hand vad dom vill ha på scenen i sin akt. Att man då väljer att projicera en film som har vit bakgrund med en enda projektor på en aldeles för stor duk - är aktens problem, jag kan inte åtgärda den förlusten i kontrast på något sätt - kom ihåg att en vit yta på en scen alltid är en vit yta - oavsett hur mycket man lyser på den. Det enda man kan göra är att få omgivningen så mörk som möjligt.
Vad det gäller följespot på duken ifråga föredrar jag slask på duk hellre än svart huvud i närbild.

I övrigt har någon snappat upp en 80-tals feeling, vilket är rätt uppfattat, vi gjorde ett medvetet val att inte gå ner oss i led-träsket iår, bra eller dåligt får andra sia om, men det var ett medvetet val från vår sida för att få ett helt annat uttryck än föregående år. Back to basic typ.
Scenograf var Mikael Varhelyi som även gjorde scenografin för ESC 2000 i globen samt Gyllene Tiders turne´ härom året.

Mvh, Fredrik Jönsson, LD Melodifestivalen 2001 - 2006

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Fredrik: Hoppas du tar åt dig av de positiva kommentarer du får också, och inte bara det negativa. Jag tycker som sagt att du gjorde ett bra jobb, även om jag sett dig göra andra saker som jag gillade bättre. Att vara LD på en produktion för över 4 miljoner tittare och att få till ett ljus som 4 miljoner tycker är väldigt bra, det är verkligen inte någon piece of cake.

Kan man hoppas på lite bilder från bygge och gig möjligtvis? :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Bara för att förtydliga: Jag var inte ute efter att klanka ner på _någons_ arbete, bara kommentera det som åtminstonde jag tänkte på. Tänkte nästan att det var aktens val med duken eftersom det bara var han i hela festivalen som använde duk, vad jag sett...
Jag håller nog med om att lite slask på duken är bättre än dåligt ljus på artisten, om man inte har möjlighet att flytta följespotarna då...

Finfint jobbat "annars" Fredrik...

Tycker också att det hade varit trevligt med lite bilder...

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Re: Melodifestivalen

Inlägg av Magnus Johansson »

Jag såg bara en deltävling, men tyckte då att det jag såg av ljussättningen var bra. Något som jag däremot tyckte var mindre bra var de eviga närbilderna på artisten. Hur kul är det att veta att någon har designat massor av snyggt ljus till hela scenen när det enda man ser i bild är ett ansikte eller en tredjedelsfigur, upplyst av följespotar?

Fram för mer bilder av större del av eller hela scenen, så man får se ljussättningen lite mer!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Hur kul är det för kreti och pleti att bildproducenten verkar ha upptäckt kamerakranen till detta gigget då? Jag tror att de flesta tycker precis tvärt om. Även om jag förstår vad du menar och håller givetvis med ur ett professionellt perspektiv. Men dom flesta vill nog hellre se en närbild på Carola än 160 jiggle lights som dansar runt.

Axeteg
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 20:13

Inlägg av Axeteg »

dawen jag har typ 4 bilder liggandes från bygget i gbg om du är intresserad?

//axeteg

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Släng upp bilderna då Axeteg. Så vi kan spana in bygget...för övrigt tycker jag det var skönt att gå tillbaka till lite mer basic ljussättning. Och att ngon tycker de är onödigt med massa moving heads som inte rör sig förstår jag inte...för det jag såg var att dom användes riktat. men dom rörde minsann på sig också. det är vad jag kallar att behärska fenomenet vift panna. för det kan bli ruskigt jobbigt att titta på över 100st Moving Heads som flyger runt över en hel arena i 2 timmar.

//Carpvik
//Carpvik

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Axeteg: Upp med bilderna vetja!

Vi som sysslar med musik behöver inte bry oss om PUL väl? :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

frankarbast
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 23 feb 2006, 01:46

Inlägg av frankarbast »

Ljudet var verkligen inte bra någon gång av de jag kollade.
Fredrik, "aktens problem" med filmduken? Är det ingen som tar de övergripande tekniska besluten på en av sveriges största shower? Och har du inget att säga till om då som LD?

Scenografin måste varit tuff att lysa på och helbilder ville man ju knappt ha denna gång, för synen av hjärtflimmer...

Jag gillar också att slippa LED eftersom det gått inflation i det och lätt används på ett sätt att det slår ut annat. Men var det inte en budgetfråga då? Får ni bättre budget för varje år eller är det som med allt annat, sämre och sämre budget?

Hur många tekniker var ni på ljud & ljus?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 53 och 0 gäster