Debatt ang politik och forumet

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ojsan här var det ett ämne som behövde vädras, det blev ju nästintil en explosion av tråden över en natt. Jag var inte ute efter att diskutera denna fråga, jag ville bara att folk skulle hjälpa till att skriva under listan. Det är väl som jag ser det ingen större skillnad jämfört med att få folk att skriva på en lista för att rädda jobb på en stor industri i lidköping? Arbetslösheten är väl ändå den fråga som alla partier debaterar mest om just nu, eller?

Jag ser inte att det här skulle vara mer politik än allt ni diskuterat så hårt i tråden om starlight och deras affärsverksamhet. Det här är ju faktiskt ett ganska stort branchproblem för oss som inte bor i smeten och som är extremt beroende av lastbil/bil. När man börjar få femsifriga dieselräkningar för en lastbil/månad då börjar det faktiskt kännas ganska surt och det är många nya fina slutsteg som går upp i rök.

Och gubbjanne får väl oxå vädra sin åsikt?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Brolin skrev:Men söte Jesus.. (Hoppsan.. Nu blev det en religiös debatt..).. Det är ganska intressant att kungarna av onödiga inlägg opponerar sig så hårt i denna fråga. Det här är fan så mycket mer relevant för vår bransch än mycket annat.
Emil, hur vore det om du istället för att racka ner på mig och Janne bidrog till debatten? Det här är ett diskussionsforum, här diskuterar vi.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Jag rackade inte ner på Janne..
Dawen.. Tycker du själv att dina inlägg i debatten är direkt konstruktiva och meningsfulla? Kolla igenom vad du har skrivit på sista tiden.. Och för att undvika misstolkningar, som du ju ofta gör.. Du har naturligtvis även kommit med relevanta inlägg, men det är rätt mycket onödigt klankande på andra också. Testa att för en gångs skull släppa om någon gör ett syftningsfel eller tar upp något som du inte tycker passar här.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Brolin: Är inte en av grundpelarna i ett internetforum att man får skriva vad fan man vill såvida man inte bryter mot reglerna? Jag föreslår att du låter mig göra det, är jag alltför hemsk så är det säkert någon moderator som påpekar det.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Åh.. Återigen ett kreativt dildoinlägg från halvan..

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Brolin skrev:Åh.. Återigen ett kreativt dildoinlägg från Koppen.. Som försvann illa fört..

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Brolin is a sissy girl :lol:

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Brolin skrev:Åh.. Återigen ett kreativt dildoinlägg från halvan..
När ska du skriva något kreativt då? :)

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

ÅÅÅHHHHH!!!

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Är det någon som håller med Brolin i hans påhopp på dawen?
Det gör inte jag. Jag tycker att Brolin är en riiiktig knasboll! :roll:

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Snacka om att komma offtopic på bara några timmar...

Det är inte ett måste att vara med i varenda topic, har man något vettigt att tillägga i diskussion så gör man det, men ska man börja diskutera om inlägget ska finnas här eller inte så kan man lika gärna låta bli att skriva.

Och ja, Dawen, du har skrivit ganska mycket onödiga inlägg under den tiden du varit på forumet, men du har dessutom skrivit väldigt mycket bra också...

Så istället för att smågnabba hit och dit om dittan och dattan så skriv lite matnyttigt istället... Och det gäller ALLA (inkl mig själv)...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Benjamin Reuber
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 10 jun 2005, 01:00
Ort: Tranås

Inlägg av Benjamin Reuber »

jag tycker att det allmänt är för mycket påhopp!! Jag tycker man kan diskutera utan att tracka ner varandra bara för att man har en annan åsikt.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Queerdoo skrev:Dawen, du har skrivit ganska mycket onödiga inlägg under den tiden du varit på forumet
Jag vet. Dock är det inte någon intention att skriva inlägg för att vara taskig mot folk, även om det kanske blir (eller åtminstone uppfattas) så ibland. Däremot är det ju moderatorernas roll att då diskussionen försvinner i fel styra den tillbaka åt rätt håll. Kanske ska vilka som modererar utvärderas? Jag är ju exempelvis en alldeles förskräcklig moderator :wink:
Queerdoo skrev:men du har dessutom skrivit väldigt mycket bra också...
Oj, tack! :oops:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Benji: Jag tror att en del av allt gnabb är att vissa uppfattar det andra skriver som påhopp även om det inte alls är menat som sådant.

Att jag har fel i en sakfråga innebär ju inte att jag är dum, eller hur? Det kan ju bero på att jag har fått fel information exempelvis.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Benjamin Reuber
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 10 jun 2005, 01:00
Ort: Tranås

Inlägg av Benjamin Reuber »

Dawen: jo det bruka jo missupfattas. men ja tycker att det bli gansak låg nivå på diskussionerna ibland. Vilket jag tycker är ganska synd.

Nej det innebär verkligen inte att man är dum. Och det jag skrev syftade inte på nån speciell. Det var allmänt. Tycker bara att det är ltie synd som sagt.

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Ni kanske känner varandra privat, men "Dildoinlägg" och kalla varandra "knasboll" känns som en typiskt sak man gör när man sitter o är onykter på en fest med polarna, inte direkt något man sitter o tilltalar personer i ett seriöst forum med...

Tycker iallafall jag... jag är inte eran farsa...
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag hoppas att ingen svarar på mitt inlägg, jag vill bara skriva av mig ett par reflektioner. Inget av det jag skriver är därmed riktat till någon särskild utan är snarare allmäna tankar om hur forumet fungerar.

OT: Där kan man skriva om saker som inte hör hemma i resten av forumet men som man vill diskutera med forumdeltagarna, de vanliga reglerna gäller. Är det konstigt? Det tycker inte jag.

Relevans talar vissa om, att bensinskatten är relevant för vår bransch är det väl inget tvivel om, frågan gäller överhuvudtaget inte relevans utan huruvida vi ska diskutera politik i form av skatter på detta forum. I tidernas begynnelse så tror jag att vi "alla" i någon diskussion tyckte att det var bra att diskutera politik på andra ställen än här, har det förändrats så, fine by me. Jag tror fortfarande att detta är ett dåligt forum för politiska diskussioner precis som förfester är det. Jag tror inte att yttrandefriheten i stort blir hotad om vi istället för att reda ut om det är bättre med biltullar än bensinskatt väljer att säga att för att detta ska bli en trevlig mötesplats för folk som är intresserade av ljud och ljus så väljer vi att inte prata politik här på forumet. Politik, religion och några andra saker har en tendens att sätt igång folks allra sämsta sidor och för att undvika dessa potentiella smällar kanske det är bättre att ta sådana diskussioner någon annanstans.

Att vi sen har tämligen liberala moderatorer gör ju att vissa känner sig manade att berätta för andra var gränser går för vilka inlägg man bör och ska göra. Det gör faktiskt inte heller så mycket för varken stämning eller innehåll på forumet, tycker jag.

Vissa inlägg i denna tråd tycker jag inte har på forumet att göra överhuvudtaget och att de är kvar är ett tecken på att forumet faktiskt behöver modereras lite hårdare.

Sen finns det en sak som jag ibland undrar om folk har glömt bort och det är att ställa sig fråga innan man trycker på posta-knappen: Tillför verkligen mitt inlägg något för diskussionen?

Enligt vissa författare i denna tråd så är allt politik. Visst kan man se det så om man vill, jag är av annan åsikt och tänker inte lägga någon tid på att diskutera skillnaden mellan hur en privat företagare väljer att driva sitt företag och hur Sveriges regering och riksdag med hjälp av politiska beslut väljer att beskatta saker och ting.

Mitt lilla försök att rädda Rörstrand (som för övrigt misslyckades...) var oavsett vad alla andra skriver här på forumet helt opolitiskt, min kamrat som drog igång namninsamlingen är nog den mest opolitiska människa man kan tänka sig och han ville bara göra något för att försöka få ledningen för företaget att se hela bilden.

Min högst persoliga förhoppning om att detta forum skulle bli en plats där alla som är intresserade av scentekniska saker i någon form kan träffas och diskutera under trevliga former verkar just nu ganska avlägsen tyvärr.

Vad kan vi då göra för att få till en inkludernade, välkomnande stämning där nya och gamla medlemmar gärna diskuterar i en positiv anda istället den destruktiva stämning som nu råder bland vissa här på forumet? Jag har inga idéer än men det kanske är något att tänka på? Ska politik verkligen diskuteras?

Till sist: Det var jag som ställde frågan om vi verkligen ska diskutera politik på forumet. Jag riktade den ursprungligen mot mig själv eftersom det var jag som började diskutera olika politiska ställningstaganden, det verkar de flesta ha missat.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Håller i mångt och mycket med Ingo i hans inlägg.

Famförallt den sista biten är viktig.
Hur ska vi få det här till ett forum som handlar om ljud o ljus.
Inte pajkastning.
Det finns mycket erfarenhet bland medlemmarna. Jag själv har hållt på i snart tjugo år.
Mitt nick newbee är därför ganska missvisande, mest att jag tyckte det var en kul grej från början.
Har sedan ibland skrivit på newbeenivå, medvetet eller inte medvetet det har varit olika.
Hade det funnits ett liknande forum när jag började hade jag varit överlycklig. Framförallt om det hade varit lite blandat med erfarna och dom som mer nyss kommit igång.
Visst det är skönt att folk skriver vad dom tycker och inte är rädda för det. Men ibland...

För att detta forum ska kunna växa och locka till sig fler av de som hållt på lite längre, så får vi nog försöka lägga av med en del barnsligheter.
Istället försöka dela med oss av våra erfarenheter inom våra olika "specialiteter".

Bara en tanke.

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Tack Brolin mfl för medhåll.
Tack dawen för självkritiken!
Tack Ingo för det politiska brandtalet!
(Men fatta att säga att jag struntar i politik ÄR ett politiskt ställningstagande!)

Och: Kul att se några nygamla medlemmar göra inlägg. Saknar fler inlägg i de seriösa linorna! Få hit fler som skriver, då blir det seriöst. Annars blir det snart klubben för inbördes beundran ...samt pajkastning.

Mitt sista inlägg, ska skriva om ljus nästa gång! :)
Jan P.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Ja, vet inte riktigt vart jag ska börja...

Inser ni vilken gigantisk arbetsinsats det krävs att hålla konstant koll på forumet? Själv besöker jag forumet minst en gång per dag, och sedan jag var här sist ser jag tråden ha spårat ur fullständigt.

Tycker nu Gustaf att bensinpriset är alldeles för dyrt, visst, fint, diskutera det då! Alternativa transportlösningar? Alternativa fordon? Vem får betala för extra transportkostnader? Hur drabbar det företaget negativt? Åker man lika långt för att göra mindre jobb?

Har man något att tillföra så skriver man sin åsikt, har man inget att tillföra eller stör sig på trådens existens, visst, det finns kanske andra trådar som är mer intressanta då?

Anser vi moderatorer att tråden är olämplig tar vi helt enkelt bort den, svårare än så är det inte.

Vissa tycker att vi ska ha otoligt strikta regler som berättar exakt vad vi ska diskutera och jag tror inte ni inser vilket gigantiskt arbete det skulle bli, vem bestämmer vad vi får diskutera? Vem ser till att reglerna följs? Vart drar vi gränsen?

Meningen med ett forum är ju att diskutera prylar som är relevant för forumet, inte kasta skit på varandra och diskutera sådant som är helt ointressant och inte alls har med tråden att göra.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 54 och 0 gäster