Kanonljud på Friends Arena!

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Tomas Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 08 feb 2017, 14:42
Presentation: Jag jobbar som elektriker och är allmänt tekniskt intresserad.
Med tiden så har jag samlat på mig en del ljudgrejer så jag kan köra ett litet gig.
Ort: Jönköping

Kanonljud på Friends Arena!

Inlägg av Tomas Johansson »

Jag var på Guns n' Roses igår.
Vanligtvis så tycker jag att man blir besviken när man är på en arenakonsert, det är kul att vara 55 000 och få uppleva ett stort band live, men ljudmässigt brukar det vara en besvikelse.
Nu kan jag ju inte så mycket om ljud men tycker ofta att elgitarrer oftast bara blir något odistinkt tjut och trummor och elbas blir som något otydligt muller.
Igår så satt jag nästan längst upp i böjen så långt från scenen som man kan komma och ändå så tycker jag att det var bra ljud.
Alla instrumenten var väldigt tydliga.
Jag förstår ju att en förutsättning är ju att man har bra signaler in och gör en bra mixning där det finns utrymme för alla instrument men det förutsätter jag att man klarar av när det är så här stora sammanhang.
Jag antar att mycket handlar om högtalarna, riggning riktning mm.
Där jag satt så var dom högtalarna längs fram i linje med högtalarna som var på mittenlinjen, det borde ju vara positivt med tanke på tidsförskjutningen som jag antar kan bli om man sitter på "fel" avstånd från flera ljudkällor.
Jag upplevde heller inte några reflexer från andra håll men det kanske är något stort problem på Friends Arena.
Friends Arena har ju fått mycket kritik angående ljudet och jag var på Maiden för några år sedan och då lät det kass där jag satt.
Hade jag bara tur som satt på rätt ställe?
Eller var det ovanligt bra igår?
Vad är det som oftast blir rätt eller fel vid sådana här evenemang?
Jag ringde och väckte min fru efter konserten och försökte förklara hur bra ljud det var, men fick inget större gensvar av henne vid den tidpunkten.
Så vad har ni för tankar?

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Kanonljud på Friends Arena!

Inlägg av Jonas Areskough »

Det är gött att du är nöjd, troligen ingen tillfällighet att det lät bra utan dom har inte snålat. Farbror Barbro sa många tvivel aktiva saker men var spot on med frasen "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

Tomas Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 08 feb 2017, 14:42
Presentation: Jag jobbar som elektriker och är allmänt tekniskt intresserad.
Med tiden så har jag samlat på mig en del ljudgrejer så jag kan köra ett litet gig.
Ort: Jönköping

Re: Kanonljud på Friends Arena!

Inlägg av Tomas Johansson »

Jo det är klart att det är som i alla branscher att man får vad man betalar för.
Men vad är det som man har låtit kosta mer?
Är det en bättre utrustning?
Man hade 4 Array framme vid scenen och 4 Array vid mitten av lokalen, det får man väl ändå se som någon form av normal riggning.
Det är klart att det är skillnad på högtalare och högtalare men är man ute på en världsturné och besöker den här typen av arenor så förutsätter jag att man har bra grejer.
Jag var på Friends arena när Maiden spelade där för några år sedan och det var ingen vidare ljudupplevelse, kanske satt på en sämre plats men har en känsla av att det var en allmän uppfattning att ljudet var dåligt då.
Handlar det mer om att har tagit sig mer tid ställa in, provlyssna och justera utrustningen?
Kanske låtit det ta en dag extra för att få det att funka bra?

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Kanonljud på Friends Arena!

Inlägg av Jonas Areskough »

Det krävs mycket för att optimera ett stort område och lite för att få det att låta kass, den största skillnaden är nog "getin tiden" skulle jag tro

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster