Musik, drogandvändning och kriminalitet.

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Musik, drogandvändning och kriminalitet.

Inlägg av David Wennberg »

Jag var och arbetade på Uppsala Reggaefestival i helgen. I tidningarna stod det efter festivalen rätt mycket om hur mycket droger det var på festivalen. 130 gripanden tror jag det var för ringa narkotikainnehav.

Festivalen hade nästan femsiffrigt antal besökare och i övrigt så var det bara ett brott som anmälts, nämligen ett rån.

Polisen var rejält nitiska enligt intrycket jag fått. De slog exempelvis igång sina blåljus då några av huvudarrangörerna flyttade staket, känns en aning överdrivet. Nu är det tal om att festivalen inte ska få ordnas någon mer gång eftersom det var så mycket droger.

Är droger egentligen ett organisatoriskt problem på någon av de lite större festivalerna vi har, eller är det dags för politiker m. fl. att inse att droger är ett samhällsproblem? Vad tycker ni om diskussionen om fria sprutor men inte för personer under 20 år?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Det var väl inte bara drogerna de hade problem med, ni spelade tydligen rätt så högt speciellt under torsdagen.
Var kommun där och mätte på fredagen?

/Gugge
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Musik, drogandvändning och kriminalitet.

Inlägg av Nicklas Arlevall »

dawen skrev:Jag var och arbetade på Uppsala Reggaefestival i helgen. I tidningarna stod det efter festivalen rätt mycket om hur mycket droger det var på festivalen. 130 gripanden tror jag det var för ringa narkotikainnehav.

Festivalen hade nästan femsiffrigt antal besökare och i övrigt så var det bara ett brott som anmälts, nämligen ett rån.

Polisen var rejält nitiska enligt intrycket jag fått. De slog exempelvis igång sina blåljus då några av huvudarrangörerna flyttade staket, känns en aning överdrivet. Nu är det tal om att festivalen inte ska få ordnas någon mer gång eftersom det var så mycket droger.

Är droger egentligen ett organisatoriskt problem på någon av de lite större festivalerna vi har, eller är det dags för politiker m. fl. att inse att droger är ett samhällsproblem? Vad tycker ni om diskussionen om fria sprutor men inte för personer under 20 år?
Tror nog de flesta politiker m.fl. är medvetna om att droger är ett samhällsproblaem.

Vad menar du med fria sprutor till alla över tjugo?
Menar alla beroende eller tungt belastade narkomaner som annars delar sprutor?
Menar du det sistnämnda. Då tycker jag, för att minska risken för spridningen av div. sjukdomar, att gratis sprutor är en god sak.
Också en liten kostnad. Men det ska delas ut med urskiljning.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Kom till Reaggaefestival på Ven...där finns inga poliser, där var inte heller några bråk men visst rökte några på i buskarna....men så länge som de inte gjör någon annan skada tycker jag det är deras problem.
Work sucks, send me on tour!

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Låt alla knarka. bara dom inte stör någon. Skön medskänsla....

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Spelar ingen roll om någon sitter i buskarna o röker på... Det angår oss alla...
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Gugge: Det var inte min scen som spelade starkt på torsdagen utan tältscenen.

Newbee: Tungt belastade narkomaner där smittrisken är hög. Om det är billigast att ge sprutor till alla eller bara tungt belastade beror ju på vad det kostar att urskilja det hela.

Jag tror på friheten att själv avgöra vad man förstör sin kropp med, vare sig det är droger eller kaffe och tobak. Däremot följer jag givetvis lagen och tycker att det är bra att de som behöver hjälp att slippa beroenden får den hjälp de behöver.

Med tanke på hur lugn Reggaefestivalen var förutom narkotikabruk tycker jag dock att det är konstigt hur mycket som står i tidningarna.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Benjamin Reuber
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 10 jun 2005, 01:00
Ort: Tranås

Inlägg av Benjamin Reuber »

jag tro inte att det ät en sån stor skillnad mellan större festivaler vad det gäller droger!! för att folk som vill droga finns överallt. Bara att man kanske kollar och uppmärksamma det mer på en reggae festival! för att folk tro att det knarkas mer just där!! rätta mig om ja ha fel...

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Ja jag tror iallafall det knarkas med på reggae festivaler än tex. ytterst civiliserade metal festivalen Gates of metal - som exempel...
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

DJR skrev:Ja jag tror iallafall det knarkas med på reggae festivaler än tex. ytterst civiliserade metal festivalen Gates of metal - som exempel...
Det tror inte jag. Däremot använder folk droger som syns mindre.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Rejvkomissionen blev JÄTTEFÖRVÅNADE när de upptäckte att det fanns precis lika mycket knark per antal besökare på Stureplan som på Docklands.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

ian skrev:Rejvkomissionen blev JÄTTEFÖRVÅNADE när de upptäckte att det fanns precis lika mycket knark per antal besökare på Stureplan som på Docklands.

DUH!!! (Homerface)
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Tror faktiskt det kvittar på vilken festival man än går, eller snarare vart man än festar, sedan breder oftast tidningarna på ganska mycket då t.ex flera stora (om inte säga dom flesta) aktörerna inom Reggae är ganska så liberala mot marijuana-användning. Har för mig om att Eek-A-Mouse visa ganska bra att han var fint pårökt på Rosklide för några år sedan då han skrek "Hello Sweden!", kanske inte så smart med tanke på att dom var i Danmark, det kanske är en skröna, men vad jag har hört så yttra sångaren det under konserten.

Likadant var det med trancefesterna då det var lite nytt för media i Sverige under Docklandstiden och antagligen förstod väl inte media att man kunde dansa till sådan musik som spelades där utan att vara påverkad av Ecstasy eller Amfetamin.

Tror absolut inte det används mindre droger på Hårdrocksfestivalen, det är mer som Cyber säger att det syns inte lika mycket.
Johnny Andersson

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster