Backtrack hur gör ni

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Backtrack hur gör ni

Inlägg av Niklas Elste »

Råkade ut för en artist som ville ha backtrack spelat

här kommer utdrag ur ridern
"samt kvalificerade ljud & ljustekniker på plats under hela showframträdandet"
"2 st. stationär CD-spelare."

här står ingen ting om massa handpåläggning

så kör soundcheck spelar deras cd inte ett knyst om handpäläggning allt är frid och fröjd efteråt klämmer dom ur sig att dom vill ha pauser mellan varje låt då är allt redan inställt till en spelaren som sitter i mixer racket (som inte räknar ner tiden utan upp och har inte single play)

så jag kollar alla tider på spåren skriver upp dom så jag vet precis när jag ska stoppa
skall dessutom inte spela 1-10 som skivan var beskaffad utan 2-8

kör konserten för det första monnitorn duger inte helt plötsligt (sånt händer) fixar det med lite rundgång innan det är utringt

det går bra lite beklagligt att det var för svagt

det går bra att pausa ända till slutet av sista låten
låten tar slut tiden stämmer i grova drag (det var en stund tyst i slutet av varje låt så det blev ca)

jag börjar att plocka i hopp lämnar cdn och hämtar caselocket till mixern så att jag kan täcka över
får då reda på att det är en "kattastrof" och artisten är jätte sur
Tror inte en kotte i publiken märkte nått

det saknades tydligen en minut på sista låten, men det jag tror är att spår 9 var den sista minuten


så till frågan hur mycket handpåläggning går ni med på att utföra åt en artist som kommer i stort sätt oförberedd till gigg??

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Backtrack hur gör ni

Inlägg av Mikael Thieme »

Niklas Elste skrev:så till frågan hur mycket handpåläggning går ni med på att utföra åt en artist som kommer i stort sätt oförberedd till gigg??
Förhandlingsfråga, jag kan klippa om rubbet i PT på mixplats om det bara är kommunicerat i förväg, eller pausa i synkoper. Om ingenting är kommunicerat däremot, förväntar jag mig en skiva med ett(1) spår på, som rullar från showstart till slut.
I praktiken behöver man ju gilla läget och göra det bästa av situationen oavsett, därför tycker jag det är en bra idé att ha med en bra CD-spelare med möjlighet till olika tidvisning och exempelvis möjlighet till single track play.

I ditt fall - trist att artisten inte var nöjd, men hade jag varit du så hade jag släppt och gått vidare.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Backtrack hur gör ni

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har råkat ut för liknande men jag tvättar händerna och går vidare. Det finna inget att göra och man kommer alltid att träffa på såna artister. Jag mötte på en som körde Elvis låtar och jag fick skivan av hans turné ledare. Men han åkte innan konserten va slut och när det va slut så gav jag skivan till artisten som la den i sitt gitarr fodral. Den ringde turné ledaren till mej och traggade om skivan och hotade om att stämma mej för förstörd turné för jag har slarvat bort den enda skivan de hadde. Som tur va så hadde jag arangören som vittne pluss ett annat band som skulle uppträda som såg att jag lämnade över skivan.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Backtrack hur gör ni

Inlägg av Niklas Elste »

Man blir rikare på erfarenheter
Så till nästa gång vet man hur man kan hantera dom

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: Backtrack hur gör ni

Inlägg av Fredrik Becker »

Man har ju lärt sig att aldrig bli förvånad :mrgreen:

Jag drar nästan alltid in spåret, (spåren), i en dator och spelar upp musiken från den. Antingen i iTunes eller Q-lab. Datorn känns mer stabilt än en cd-spelare, eller det är väl snarare repiga skivor som ställer till det... Och artisten eller turnéledaren får tillbaka skivan redan före gigg.
Och de senaste åren så är ju antalet cd-skivor som dykt upp lätt räknade. (Nästan), alla kommer ju med ett USB-minne.

Om behovet och tiden finns så redigerar jag även spåren. Men även det behovet har ju minskat med åren nu har ju alla en dator där de kan redigera sina spår själva.
Senast nu i helgen var det sing-back-marathon, och jag fick ett USB-minne med ett spår på 30 minuter.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Backtrack hur gör ni

Inlägg av Niklas Elste »

Perfekt med 30minuter

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Backtrack hur gör ni

Inlägg av Krister Uddén »

Min favorit är barnkör på scenen, körledaren ändrar sig. Ropar under gig att hon vill spela en viss låt, nummer 7 på cdn. Men det är fel låt.
Jag försöker säga att den låten inte finns.
Får starta låt 7 ( som är en annan) tre gånger för hon är så envis.visar sig att hon givit mig fel skiva...

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Backtrack hur gör ni

Inlägg av Niklas Elste »

jo men det händer titt som tätt
har träffat sånna "lärare"

råkade ut för att dom skulle köra kareoke på en grej för flera år sen
hon som höll i det var helt hysterisk och bara stod och skrek det är också spännande *full*

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster