Garantier i utlandet kontra Sverige

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Garantier i utlandet kontra Sverige

Inlägg av Robert Hillbom »

Kanske dags att ta upp det här med garantier när man handlar från utlandet. Det har ju blivit mer och mer vanligt att folk handlar på Thomann.

Min erfarenhet är att de svenska grossisterna "hotar" med att om det blir något garantifel på prylarna så måste man skicka den till stället man köpte det, i det här fallet Tyskland. Min fundering är om det verkligen kan stämma, och om de verkligen får göra så? Jag har haft vilda diskussioner med en del svenska leverantörer kan jag säga. Vi är med i EU och Tyskland är med i EU. Vad är problemet?

Betänk detta.
Du köper en ny Volvo (med garanti förstås) och tar den till Sverige. Efter 1500 mil är det dags för den första garantiservicen. Måste man då åka ner till Tyskland för att serva den? Efter ytterligare några hundra mil rasar växellådan... Ska man då transportera bilen på bärgare ner till Tyskland för att få den utbytt? Naturligtvis inte, utan det fixar man på Volvoverkstad i Sverige. Vad är det för skillnad mellan bilar och elektronik mer än den att elektronik går att skicka på posten?

Tycker det mest låter som "skrämselskott" från de svenska leverantörernas sida för att man ska handla hos dem (till överpris).
Jag vet ju att t.ex. Crown och QSC har "3-years non fault guaranty". Då lär det ju absolut inte spela någon roll om jag köper dem i nått annat land och sen skickar den på service i Sverige om den går sönder.
Thomann har 2 års garanti på ALLA saker. Det är mer än dubbelt vad många svenska leverantörer har. En del har väl bara 3 månader på "proffesionell utrustning" t.o.m?

Finns det nån mer som har några erfarenheter om detta "problem" så kom igen och diskuttera.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Garantier i utlandet kontra Sverige

Inlägg av Hasse Queisser »

Det stämmer att du måste skicka ner prylarna till Tyskland för garantireparationer. Skillnaden mellan t.ex Volvo och elektronikprylar är att Volvo har ett värdsomfattande nät av serviceställen, medans elektroniktillverkarna överlåter detta ansvar åt importörerna mot en viss ekonomisk ersättning. Det normala förfarandet vad gäller garantianspråk är alltså att du lämnar in prylen där du köpt den. Lämnas den in hos en återförsäljare är det sedan dennes ansvar att skicka den vidare till importören eller en av denne anvisad serviceverkstad.

Ett exempel: Jag säljer en Pioneer-CD som ballar ur för kunden. Garantiansvaret (år 1) ligger hos generalagenturen, alltså Pioneer i Sverige (år 2 enligt konsumentköpslagen ligger hos mig om jag sålt till privatperson). De har valt att lägga ut all garantiservice på entrepenad till Extern Elektronik för att slippa ha anställda för detta. Jag lämnar alltså CD'n till Extern Elektronik och Pioneer i Sverige betalar. Slutkunden får CD'n lagad.

Jag skulle däremot inte ta emot en garantireparation på en produkt jag inte sålt, även om jag säljer samma fabrikat. En generalagentur skulle definitivt inte heller ta emot en produkt de inte sålt för garantireparation (som någon annan tjänat på försäljningen av). Jag menar... skulle du vilja laga saker gratis som någon annan sålt och tjänat pengar på, medans det för dig är en ren förlustaffär?

Vad gäller de 3-åriga eller 5-åriga "no fualt warranty" som flera amerikanska fabrikat kör med så gäller de nästan alltid bara i USA. I Sverige gäller 1 års garanti, och garantiansvaret är överlåtet på den svenska agenturen, vilken du skulle bli hänvisad till om du ringde tillverkaren.

Sedan får man även vara medveten om skillnaden mellan avtalade garantier företag emellan och lagstadgade garantier till privatpersoner. Mellan företag behöver man egentligen inte ge några garantier alls enligt lag, även om de flesta kör med 1 år. Det är en avtalsfråga. Däremot får man inte (som en viss tidigare generalagentur för Denon) ge endast 3 månaders garanti till en privatperson för att varan anses "använd till professionellt bruk". Är man som företag missnöjd med garantitiden så är det bara hota med att handla av någon annan (och vara beredd att fullfölja hoten om man vill bli tagen på allvar).

Ingo kan säkert fylla i med mer på det rent juridiska området om det behövs.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Det jag menade var att Europa ska ju vara lite "enat" nu, och att det inte längre ska spela nån större roll var i Europa du handlar. Så länge man håller sig inom de länder som är med i EU.
Sen kan ju varje märke ha en "representant" i varje land ändå (generalagenten).
Går inte det då så får man se till att skaffa sig ett bra transportavtal till Tyskland.

Beträffande Crown och QSC:s garantiregler har jag inte läst nånstans att inte dessa 3 år ska gälla även här. Såg även att Crown hade ett erbjudande nu till den 31 maj, att om man registreade sina nyinköpta Crownprodukter så fick man ytterligare 3 års garanti. Alltså totalt 6 år!! Det är bra det... Det gällde bara några utvalda slutstegsserier.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Cryptoniten skrev:Det jag menade var att Europa ska ju vara lite "enat" nu, och att det inte längre ska spela nån större roll var i Europa du handlar. Så länge man håller sig inom de länder som är med i EU.
Sen kan ju varje märke ha en "representant" i varje land ändå (generalagenten).
Går inte det då så får man se till att skaffa sig ett bra transportavtal till Tyskland.
Problemet är ju att generalagenturerna juridiskt inte har ett skvatt med tillverkaren att göra. De är helt fristående företag som köper produkter av tillverkaren och säljer dem vidare. Tillverkaren har alltså inget som helst ansvar mot oss återförsäljare, än mindre mot en eventuell slutkund. De ansvarar endast för sina produkter gentemot köparen, dvs. generalagenten.

Så frakten till det land man handlat produkten i får man räkna med om man handlar utomlands. Likaså risken för att ett företag inte skulle hålla sina garantiåtaganden. Det är ju fördelen med att handla lokalt, man vet var man får tag på vederbörande om det blir strul, sedan får man väga fördelarna mot nackdelarna och riskerna och bestämma om det är värt det högre priset.
Cryptoniten skrev:Beträffande Crown och QSC:s garantiregler har jag inte läst nånstans att inte dessa 3 år ska gälla även här. Såg även att Crown hade ett erbjudande nu till den 31 maj, att om man registreade sina nyinköpta Crownprodukter så fick man ytterligare 3 års garanti. Alltså totalt 6 år!! Det är bra det... Det gällde bara några utvalda slutstegsserier.

Crown's superior design and performance is backed by the best warranty and service in the business. All Crown amplifiers are guaranteed by Crown's Three Year No-Fault Full Warranty

Crown's superior designs and performance have always been backed by the best 3-year warranty and service in the business. For a limited time, you can extend the Crown warranty on any new Xs or XLS Series amplifier purchased for an additional 3 years. That gives you a full six years of Crown's legendary No-Fault protection! And all you need to do is ask!

(offer valid in the U.S. only)


QSC Audio Products, Inc. ("QSC") guarantees its products to be free from defective material and / or workmanship for a period of three (3) years from date of sale....

....In the event that this product was manufactured for export and sale outside of the United States or its territories, then this limited warranty shall not apply.

By filling out the information below, we will upgrade
your warranty to a 6-Year Full Warranty
(a $99 value) at no charge.
Upon Submission, you will receive a
confirmation email, please keep this for your records.

US Domestic Customers only.


Septon lämnar faktiskt 3 år på Crown även här i Sverige (notera dock att garantin lämnas av Septon och inte Crown). Däremot gäller inte de extra 3 åren utanför USA (där Crown står för garantin direkt mot slutkund).

XL Audio lämnar den sedvanliga 1-åriga garantin i Sverige.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jonas Nordstedt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 24 nov 2003, 01:00
Ort: Östra Ryd

Inlägg av Jonas Nordstedt »

Hmm detta har jag råkat ut för. Det var för ett tag sedan då jag skulle köpa numark cdn-88 från Thomann. Men då var det visst så att Numark hade driftsstop eller något liknande så de kunde inte få fram några produkter. Men jag var så illa tvungen att ha en cd så jag valde att handla deras "retour" eller va fan de kallar det. Alltså att någon skickat tillbaka produkten men den lovades att den skulle vara i det skick den såldes i.

Sen efter mycket om och men så fick jag hem den efterlängtade spelaren. Men då visade sig att ena playknappen var pajj. Jag trodde starkt på att knappen pajjat så jag ringde argt till Bitte eller va fan hon hette som var i det svenska säljteamet på Thomann för något år sedan, och sa hur det låg tiill.

Men det var ju bara att skicka tillbaka den eller betala själv för kostanden att fixa problemet. Så jag valde att bli sur och säga några väl valda ord till Thomann och gick med cdn till ett lokalt serviceställe.

Men fick jag ytterligare ett nervsammanbrott när jag fick reda på att det var ett chipp eller va fan det var som var sönderbränt. DÅ gick jag i taket och var nära på att åka ned till tyskland och bränna upp hela skiten.. eller ja nästan ;).

Men visst surt som fan är det att tvingas skicka ned grejer som man oftast har användning för och att det ska ta förbannat lång tid, eller att tvingas betala för kostanderna av service när man har garantin kvar. Risken är ju också stor att något pajjar när det produkten fraktas.

aja sånt man får leva med när man handlar där priserna är mänskliga ;)
::Din doktor här i cyberspace::

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

DrRydén skrev:aja sånt man får leva med när man handlar där priserna är mänskliga ;)
Det är ju den närheten till service och kontaktmöjligheter du betalar lite extra för när du handlar lokalt (det och det faktum att Sverige har ett högt skattetryck, men det är en diskussion lämpad för ett annat forum).

Det är ett val man själv gör helt enkelt. Det är ju alltid lättare att få bra service av någon du har en mer personlig relation till än några e-mail på 200 mils avstånd.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Det är en av anledningarna att man ska vara skåning, man har närmare till Tyskland!
Work sucks, send me on tour!

Jonas Nordstedt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 24 nov 2003, 01:00
Ort: Östra Ryd

Inlägg av Jonas Nordstedt »

cyberpunk skrev:
DrRydén skrev:aja sånt man får leva med när man handlar där priserna är mänskliga ;)
Det är ju den närheten till service och kontaktmöjligheter du betalar lite extra för när du handlar lokalt (det och det faktum att Sverige har ett högt skattetryck, men det är en diskussion lämpad för ett annat forum).

Det är ett val man själv gör helt enkelt. Det är ju alltid lättare att få bra service av någon du har en mer personlig relation till än några e-mail på 200 mils avstånd.
Jo precis. Men men oftast så har man ju turen att det funkar, det är väl förutsättningen när man köper nytt. Men grejen med det här köpet var ju att det faktiskt var någon som hade skickat tillbaka produkten, hade man varit lite smartare så hade man inte köpt cdn där utan köpt den i sverige. Men det är ju lätt att vara efterklok så här nu när man kan titta tillbaka på det :).
::Din doktor här i cyberspace::

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Lightguy (TMT) skrev:Det är en av anledningarna att man ska vara skåning, man har närmare till Tyskland!
Ja. billiga produkter och billig öl till sena riggkvällar.... de e så de ska vara :P
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Jonas Nordstedt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 24 nov 2003, 01:00
Ort: Östra Ryd

Inlägg av Jonas Nordstedt »

Lydnill skrev:
Lightguy (TMT) skrev:Det är en av anledningarna att man ska vara skåning, man har närmare till Tyskland!
Ja. billiga produkter och billig öl till sena riggkvällar.... de e så de ska vara :P
Billig öl är fan viktigare än billiga produkter/utrustning :P Så heja Tyskland! :)
::Din doktor här i cyberspace::

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Öl på riggkväll låter iofs lite smådumt. Jag skulle åtminstone aldrig dricka öl medans jag riggar någonting som är i närheten av att kunna trilla över folk.

Gärna annars, iofs :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

dawen skrev:Öl på riggkväll låter iofs lite smådumt. Jag skulle åtminstone aldrig dricka öl medans jag riggar någonting som är i närheten av att kunna trilla över folk.

Gärna annars, iofs :)
Jag menade inte att man ska gå o bli lite små snurrig under själva ner riggandet för de måste om något vara en fara för hälsan. Utan så där efteråt när man känner att man utfört ett gott arbete och är värd en...
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Johan
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 03 feb 2004, 01:00

Inlägg av Johan »

Bara en?
Nästan 50 timmars uptime, då är man inte riktigt i form helt enkelt... SO STFU

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Johan skrev:Bara en?
ja.. punkterna efter kan tolkas som allt från en droppe till en tunna! :lol:
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Då är jag med på vad du menar Lydnill. Skriver du upp mig på en tunna också? :wink:

Fast, oftast är det ju så att man har gigdag dagen efter, och då passar det sig sällan med mycket mer än någon öl.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster