Eurovision

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Fredrik

Jag håller med dej Det är bätre med lite slask på något ställe än att det blir svart i ansiktet.

Jo det med "Delyen" i TV sändningen så märkte jag att det va bilden som va lite försen jämfört med ljudet. Det va både på Analog marksänt och och digital marksänt. Det som visades på samma kannal innan och efter va helt okej så något fel har det blivit i TV sändningen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

frankarbast skrev:Ljudet var verkligen inte bra någon gång av de jag kollade.
Fredrik, "aktens problem" med filmduken? Är det ingen som tar de övergripande tekniska besluten på en av sveriges största shower? Och har du inget att säga till om då som LD?

Scenografin måste varit tuff att lysa på och helbilder ville man ju knappt ha denna gång, för synen av hjärtflimmer...

Jag gillar också att slippa LED eftersom det gått inflation i det och lätt används på ett sätt att det slår ut annat. Men var det inte en budgetfråga då? Får ni bättre budget för varje år eller är det som med allt annat, sämre och sämre budget?

Hur många tekniker var ni på ljud & ljus?
på arenaljud var vi 5 man:
FOH
Mon
In-ear
System
Playback
Svt hade 2 A-ljud och 3 B-ljud
Ljuset var 10 man
Jocke Hammar

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Jonas Lundin »

Skönt att man slapp ledpelarna iår. jag har inte sett nåt fulare. Och dom ***** ledpelarna följde ju med vart än det var melodifestivalen eller grammisgalan. Vi får se om dom kommer med till Grekland?
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Håller med, Melodifestivalen har inte varit snygg på flera år och i år var scenografin ett bojsänke och ljuset lyckades inte lyfta det. Obs, förstås min subjektiva åsikt.
Men, sappade fram en snygg LED-lösning häromdagen...en av dans-tävlings-programen... var det floorfiler kanske? LED-pelare som verkade softade med något material framför. Grymt snyggt det jag såg. Kunde ju tex göra snygg marmorering på det sättet.

Problemen med ljudet, var ligger det, hos UA/Starlight eller hos SvT?
Jan P.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Janne skrev:Håller med, Melodifestivalen har inte varit snygg på flera år och i år var scenografin ett bojsänke och ljuset lyckades inte lyfta det. Obs, förstås min subjektiva åsikt.
Men, sappade fram en snygg LED-lösning häromdagen...en av dans-tävlings-programen... var det floorfiler kanske? LED-pelare som verkade softade med något material framför. Grymt snyggt det jag såg. Kunde ju tex göra snygg marmorering på det sättet.
SVT har det just så som bakgrund i studion... Tror det är "Kulturnyheterna" eller nåt sånt... Riktigt snyggt är det iaf...
//Magnus - Fegge & Mattes

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Ja, jag tror att LED precis som moving för 10-12 år sedan snart blivit av med sina barnsjukdomar av testande och att integreringen i ljusdesignen blir vanligare och att det därmed blir bättre.
Som sagt tidigare borde inte LDn behöva få en projesering på scenen som han inte har makten över.
Min åsikt är att LED och projektioner på scen ska vara underordnad ljusdesignen!
Jan P.

frankarbast
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 23 feb 2006, 01:46

Inlägg av frankarbast »

Det kommer att gå ditåt. Per Sundin har visat vägen både på Eurovision och nu senast Nobel. LED, projektioner och ljus under en designer tror jag också på.

Fredrik Jönsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 17 nov 2005, 16:17
Presentation: Ljusdesigner, Melodifestivalen 2002-2019, Eurovision Song Contest 2013, 2016. Eyebrow Designs AB
Ort: Stockholm
Kontakt:

Melodifestivalen 2006 - bilder.

Inlägg av Fredrik Jönsson »

Nu finns det text och bilder från Melodifestivalen 2006 på Starlights hemsida.
Kolla under news samt under galleries.

Artikel om ljuset i melodifestivalen kommer enligt uppgift i nästa nummer av Monitor.

Mvh, Fredrik Jönsson

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

MattEMaT skrev ju att det var kul att se Robban Roos i Utilikilti, men underställ och målvaktskläder var ju betydligt bättre! :)

Kul med bilder Fredrik! Ser ju nästan ut som att ni hade kul på jobbet :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Om man tittar lite på bilderna så ser man väldigt lite av oss på mixplats under de roliga aktiviteterna, Vi var upptagna med att försöka ljussätta och programmera de 32 bidragen samt mellanakter. Vi hann helt enkelt inte göra så mycket annat. Fast en del skoj hann vi med.

Men de andra på Turnén hälsar att de hade väldigt roligt! och vi med, på vårt egna speciella sätt. Det mesta blir fantastiskt kul 03:30 på morgonen efter att ha programmerat i mer än 15 timmar...

Mvh Brattberg

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster