Audiofilerna slår till igen!

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Andersson skrev:Dessa hiffimuppar... Man kan ju undra hur deras vardag ser ut när det gäller att lyssna på musik, höra på radio och se på tv? Det skulle vara kul och se deras radio på jobbet. Men dom kanske inte lyssnar på radio med tanke på att det är mycket kompressor och lite dynamik. Sen måste det ju vara helt outhärdligt då FM inte spelar över 15 khz.

Det får mig att tänka på den gången jag skulle köpa en cdväxlare hem. Jag gick omkring i affären och kollade även på ny anläggning då försäljaren kom. Han hade de mest fantastiska saker att erbjuda, bla ljudanlägningar som spelade mellan 5 hz och 30 khz. Vad ska jag med ljudanläggning som spelar upp till 30 khz undrade jag. Jo enligt ledande hiffiexperter så är det en enorm skillnad då et blir en väldans briljans och att sången ligger i det frekvensområdet! Efter en stunds diskuterande med muppen om bla örats frekvensområde samtidigt som man berättade vad man jobbar med så blev det tillslut tyst på honom. Dock ville han inte erkänna att han hade fel så när det var dax att titta på en spelare så började han igen...
Det slutade med att undertecknad gick och köpte en cdväxlare på Siba istället.

Vad jag vill ha sagt med ovanstående vet jag inte riktigt men jag har iallafall inte mycket till över för hiffimuppar.
Antar att du va på Ljudrummet eller Televisionen Audio Video? :roll:

B1n4ry
Rookie
Rookie
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 03 aug 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Va?
Har inte ni alla högtalarkablar med tungt vatten i manteln?
Och små ferrit-pärlor som limmas fast på utsidan på alla elkontakter?
Och grön färg som man målar kanten på CD-skivan med?

Det fanns en "Audiofilbutik" i Borås förr i tiden.
Han sålde den där gröna färgen...
Jag tog med en "hyffsat ok" CD. (En av Onkyo's dyrare modeller)
Låt mig gissa på att detta var 6-7 årsedan...

Till denna CD hade jag byggt en liten krets från Allt om elektronik som räknar alla fel som elektroniken i spelaren upptäcker och får kompensera.
Den där felräknaren har en display som alltså ökar med 1 varje gång en enda liten 1:a eller 0:a blir felaktigt inläst.
Säljaren menade att det hördes en KLAR skillnad när vi A/B testade samma skiva först utan och sedan med färg. Vi hade dessutom två ex av skivan för att kunna testa mera... Och han missade när jag blindtestade honom genom att byta skiva... *hehe*
Till saken hör att felräknaren visade EXAKT lika få fel med som utan färg... *le*

Samma kille ville sälja 2st 6x10" basar till ett discobygge trots att vi i offertunderlaget hade skrivit att vi ville ha 2st 2x18" Och han VÄGRADE fatta att vi behövde en CDspelare med pitch... Det förvränger ju ljudet sa han... *hahaha*

För övrigt anser jag att Behringer och andra budget-prylar visst kan vara användbara. Det beror ju på vad man pysslar med! I en replokal eller i den lilla pub:en eller discot så funkar det ju med Behringer, Numark coh liknande... Visst skulla man VILJA ha 10ggr dyrare saker men det räcker och funkar med lågbudget-saker! Vem bryr sig om det brusar lite på krogen? Ingen!! Men det klart att man inte sätter en Behringer-EQ i riggen på Hultsfred/Hawaii... Eller i en skivstudio... Jag skulle nog faktiskt skratta MER åt någon som köper ett av midas dyrare/bättre bord till en krog än åt den som kör med Behringer-DI på en festivalscen.

//CM

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

B1n4ry skrev:Va?
Har inte ni alla högtalarkablar med tungt vatten i manteln?
Och små ferrit-pärlor som limmas fast på utsidan på alla elkontakter?
Och grön färg som man målar kanten på CD-skivan med?

Det fanns en "Audiofilbutik" i Borås förr i tiden.
Han sålde den där gröna färgen...
Jag tog med en "hyffsat ok" CD. (En av Onkyo's dyrare modeller)
Låt mig gissa på att detta var 6-7 årsedan...

Till denna CD hade jag byggt en liten krets från Allt om elektronik som räknar alla fel som elektroniken i spelaren upptäcker och får kompensera.
Den där felräknaren har en display som alltså ökar med 1 varje gång en enda liten 1:a eller 0:a blir felaktigt inläst.
Säljaren menade att det hördes en KLAR skillnad när vi A/B testade samma skiva först utan och sedan med färg. Vi hade dessutom två ex av skivan för att kunna testa mera... Och han missade när jag blindtestade honom genom att byta skiva... *hehe*
Till saken hör att felräknaren visade EXAKT lika få fel med som utan färg... *le*

Samma kille ville sälja 2st 6x10" basar till ett discobygge trots att vi i offertunderlaget hade skrivit att vi ville ha 2st 2x18" Och han VÄGRADE fatta att vi behövde en CDspelare med pitch... Det förvränger ju ljudet sa han... *hahaha*

För övrigt anser jag att Behringer och andra budget-prylar visst kan vara användbara. Det beror ju på vad man pysslar med! I en replokal eller i den lilla pub:en eller discot så funkar det ju med Behringer, Numark coh liknande... Visst skulla man VILJA ha 10ggr dyrare saker men det räcker och funkar med lågbudget-saker! Vem bryr sig om det brusar lite på krogen? Ingen!! Men det klart att man inte sätter en Behringer-EQ i riggen på Hultsfred/Hawaii... Eller i en skivstudio... Jag skulle nog faktiskt skratta MER åt någon som köper ett av midas dyrare/bättre bord till en krog än åt den som kör med Behringer-DI på en festivalscen.

//CM
Kanske lite O/T men den där grunkan, hur kopplade du in den och hur vet cd´n att den läst fel? Tror jag rätt så har även jag vart hos denna herre och blivit övertygad att det finns störtlöjliga saker som är avgörande i ljudkvaliten.

Användarvisningsbild
Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 14 sep 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Andersson »

Millway; Visst var det Ljudrummet :)

Användarvisningsbild
Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 14 sep 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Andersson »

Millway; Visst var det Ljudrummet :)

B1n4ry
Rookie
Rookie
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 03 aug 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Andersson: St-t-t-tammar du?

Milliway: Det var längesedan jag latchade med det där. Man lödde in två signaler på en IC i CD-spelaren kommer jag ihåg iaf. Men jag kan försöka leta upp tidningen med kopplingen i min AoE samling...
Jag är väl inte 100% på att det där var jättevetenskapligt men iaf så var det mer HiTech är killen med färgen fattade iaf... =) *hehe*

Sedan så är det ju bara att läsa på lite om digital signalbehandling och liknade om man vill förstå hur det verkligen funkar... =) Så kan man ju trycka till alla "för stå sig på:are" sedan... *hehe*

När det sedan gäller den där "känslan" som man måste få för att ett ljud skall bedömmas som bra. DÅ snackar vi inte vetenskap längre... Voodoo!!

//CM

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Andersson skrev:Millway; Visst var det Ljudrummet :)
Visst är det märkligt att dom inte finns längre :lol:

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Ska verkligen en som har jobbat på teleljud få uttala sig om detta?

B1n4ry
Rookie
Rookie
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 03 aug 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Newbee: Antar att det är mig du syftar på när det gäller teleljud...
Jag installerade larm, CTV-anläggningar och biltelefoner mest men iaf så måste jag försvara dom lite.

Ok, dom tog väl en del jobb på den tiden som dom inte klarade av.

MEN:

Dom gjorde en väldans massa installationer i kyrkor och liknande där det iaf funkar. Det kanske inte är världens bästa ljud men det fyller dom krav som beställaren ställt upp och då menar jag inte bara på ljudsidan utan även när det gäller det estetiska och prismässigt.

Teleljud var (och är) skitbra på att installera saker som knappt syns. I en kyrka kan inte ni PA-killar komma dragande med stora fula gråa/svarta Nexo-skåp och enorma midasbord. Det finns inga pengar till det och det ser ut som f-n... Man kanske måste måla en högtalare så den passar in, till och med kanske man måste måla fronten även om det sabbar ljudet lite. Men dom kraven kan man få från beställaren. Man måste göra snygga installationer utan t.ex. massa grova kablar som går kors och tvärs. Gaffa är INTE rätt sätt att förlägga kabel i en kyrka från 1700-talet. Det finns många företag som är betydligt sämre på det estetiska. (t.ex. musikaffären som jag tror Newbee jobbar åt)


Man möter väldigt ofta en konstig sak i pa-branchen, typ:
En kund kommer in i en musikaffär och vill köpa en viss högtalare för 3000:- PA-experten säger då: Nejdå det skall du inte, den är dålig. Du skall köpa den här som kostar 10.000:- istället. Det har inte kunden råd med. PA-experten idiotförklarar då kunden och ber kunden gå till nån annan leverantör!

Sånt j-a skitsnack! Om det viktiga för kunden är ljudkvalite så klart kunden skall ha bra prylar. Men OM kunden inte har råd med dom bästa sakerna så låt kunden köpa enklare produkter och DU som tekniker får väl istället då visa hur bra du är genom att krana fram bästa möjliga ljud ur dom enkla sakerna!

Andersson (m.fl.) brukar t.ex. spy galla över Behringers mixerbord. Jag skulle inte heller vilja använda sådana saker till stora produktioner. Men för en krögare som vill ha en liten karaoke-rigg och inte har råd med dyrare saker så är det ju bättre att köpa Behringer än att inte köpa alls!

Som någorlunda intelligent affärsman så ser man ju till att sälja det kunden vill OCH kan köpa....

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Som någorlunda intelligent affärsman så strävar man efter att enbart ha NÖJDA kunder, och för att försäkra sig om att få nöjda kunder så väljer många att inte kränga på dom en massa skit som dom inte kan stå för. Och som dom vet inte håller måttet varken kvalitetsmässigt eller ljudmässigt.

Jag förstår helt klart firmor som heldre tar en kund mindre än riskera att få en missnöjd kund på sig. För dom största marknadsförarna ett företag nånsing får är just kunderna.

Precis som med jobb. Man tar inte på sig ett jobb som man inte klarar av att göra på bästa möjliga sätt. Klarar man inte av att göra ett jobb tillfredsställande för kunden så ska man inte ta på sig jobbet.

Ja nu säger jag inte att det du sa var helt fel men det här är iaf ett annat sätt att se på saken. Kanske får alla på forumet över mig nu men så här tycker iaf jag till viss del. Sen tycker jag iof att man inte ens ska ta in varor som man inte kan stå för i sitt sortiment.

B1n4ry
Rookie
Rookie
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 03 aug 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Givetvis är det ju en balans mellan än det ena än det andra i det här fallet. Hur man t.ex. bedömmer olika produkter och så vidare.

Vad jag något förenklat menar är ungefär följande:
Ta en bilförsäljade som säljer volvobilar. In kommer en gammal dam som bara vill ha en bil för att åka någon kilometer till kyrkan på söndagar. Den smarte säljaren försöker då inte sälja en ny XC90 till kärringen utan ser till så hon får provköra en S40 (om hon ser tät ut) eller så kränger han en begagnad 480 eller så.

Min åsikt är iaf att om man bara är öppen och ärlig mot kunden och inte lovar mer än prylarna klarar av att leverera så kan man visst sälja Numark, Behringer och Robe.

//CM

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

B1n4ry skrev: Min åsikt är iaf att om man bara är öppen och ärlig mot kunden och inte lovar mer än prylarna klarar av att leverera så kan man visst sälja Numark, Behringer och Robe.

//CM
Hörrududu! Nu råkar det faktiskt vara så att Robe gör allt annat än dåliga produkter. Att ha Robe med tillsammans med B*host*inger och Numark är att ta i alldeles för mycket tycker jag. :x :wink:

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Gustaf(KMD) skrev:Kanske får alla på forumet över mig nu
*BÖGHÖG* 8)

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

HenrikH skrev:Hörrududu! Nu råkar det faktiskt vara så att Robe gör allt annat än dåliga produkter. Att ha Robe med tillsammans med B*host*inger och Numark är att ta i alldeles för mycket tycker jag. :x :wink:
Hehe, näe .. Jag tycker han tog i alldeles lagom! :oops:

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag tycker inte heller att robe kan gämföras med behringer och numark. Robe kan gämföras med Denon om man nu ska gämföra ljus och ljud produkter. Inget annat!


Men som sagt visst är det en balans fråga. Jag skulle inte ens ta in sånna produkter i mitt sortiment om jag hade en ljudbutik eller sysslade med försäljning.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Jag vill gärna replikera lite Bin4ry.'
Teleljud har installerat många anl. i kyrkor och det estetiska har jag inget att invända mot.
Däremot att kunden skulle vara nöjd när det gäller ljudkvalitet, vill jag gärna invända emot.
Anser man att kunden är nöjd om den som håller i pengarna är nöjd, okej, om man däremot anser att även användaren skall vara nöjd är det en helt annan fråga.
I Svenska kyrkan är det kyrkoråd och liknande som håller i pengarna och det är inte dom som är användarna.
Vaktmästare, präster, kantorer, ungdomsledare och fler.
Dom kan jag nästan lova har ofta inte varit speciellt nöjda med Teleljuds installationer.
Då kan jag ibland önska att Teleljud kunde varit lite mer mån om kvaliten.

Sen skrev du att som tekniker ska man visa dom hur man skruvar ett bra ljud ur grejerna, saken är väl den att när dom kommer hem så är det inte samma förutsättningar och då är det enklare att få ett bra ljud ur bra grejer än dåliga.
Jag tycker inte heller att man ska tvinga på någon saker som dom kanske aldrig kommer att utnyttja, men man ska inte heller alltid sälja till varje pris.
Sen är det väl inte så att alla inom PA-branschen gör installationer med gaffatejp och Midasbord, eller?

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Newbee skrev:man ska inte heller alltid sälja till varje pris.
Ett företag som inte säljer är väl kanske inte ett företag speciellt länge till! *ren*

Gäst

Inlägg av Gäst »

Mina herrar!

Jag skulle vilja bidra en tanke i debatten.

Jag har drivit ett företag som höll på med installationer bland annat. Kyrkor var en av målgrupperna som vi försökte inrikta oss på. Där fanns det massor att göra i form av ljudkvalitet tyckte vi. Det sitter någon slags bredbandslåda som låter helt okristligt (pun intended) illa i var och varannan kyrka här omkring. Om jag inte minns helt fel så är det två firmor som i princip gör alla kyrkoinstallationer och har tydligen rätt gott rykte i kyrkokretsar. Det där måste ju vara lätt att slå hål på trodde vi. Fel, visade det sig.

Våra krav på ljudkvalitet verkar inte ha någon som helst relevans när man börjar kolla hur mkt pengar det får kosta, däremot lägger kyrkorna gärna 50 kkr på att få gjort en rt60 mätning och på att få fram en ALCONS siffra. Istället för att få saker som låter in närheten av bra. En del av de idéer som dessa firmor använder är i princip helt rätt tänkt. Dvs färre ljudkällor ger färre reflexer och sätter man den på rätt ställe så får man hjälp av en bra lokaliseringseffekt.

Men vad hjälper en välplacerade högtalare om micken är så dålig så att man vill kräkas, att delayet inte stämmer så att man hör högtalaren före celebranten eller att högtalaren i sig låter som en stor telefon? Inte ett smack! När det dessutom är ytterst okunniga människor som handhar utrustningen och det "var någon ute och ställde in ljudet för 4 år sedan så om du rör något så har du förstört allt som vi betalade så dyrt för" så är det inte konstigt att det blir päronformat.

Så vår slutsats av flera års hårt arbete var att dom vill nog att det ska vara sådär faktiskt. Det gick i alla fall inte för oss att slå hål på myten. Vi gjorde några installationer och de kunderna var nöjda, och kommer nog vara nöjda på lite längre sikt också. Men det vart ingen rusning direkt. Våra tankar och de saker vi försökte sälja var inte efterfrågade eftersom dom inte förstod skillnaden. Så fungerade det för oss i alla fall.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

knoppen (Rudolf) skrev:
Newbee skrev:man ska inte heller alltid sälja till varje pris.
Ett företag som inte säljer är väl kanske inte ett företag speciellt länge till! *ren*
Klart att alla ibland måste sälja saker även om dom ibland hade hoppats
att ha möjligheten att sälja något annat.
När man gör installation i en offentlig lokal så har man inte bara ansvar gentemot köparen utan också för alla som kommer dit.
Så därför när man gör en installation med allt vad det innebär så måste man också ta ansvaret efteråt.
Det är väl därför man vill göra en bra installation.
Själv tycker jag nog att kyrkor måste vara bland dom svåraste installationerna, mycket äldre människor som antingen inte hör eller så är det för högt.
Därför är det viktigt med bra kvalite.
"Tycker nog att Behringer har en funktion att fylla och är inte bara skit".

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

För att kommentera Ingo.

Jag tror att det mycket handlar om bristande kunskap och att det alltid har varit så.

Jag hoppas och tror att med en generationsväxling kommer också synen på allt det här ändras inom kyrkan.
Sen har dom blivit duperade under lång tid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster