Thomann

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 22 sep 2007, 12:55
Presentation: Driver verksamhet som hyr ut och levererar helhetslösningar med ljud, ljus och bild.
Ort: Gävle

Thomann

Inlägg av Johan Lindberg »

Funderar på att köpa aktiva högtalare från thomann.
Hur är det om något skulle gå sönder/inte fungera när jag får dom.
Betalar thomann frakten eller måste jag stå för den själv?

Låt mig höra om era egna erfarenheter om thomann.

Morgan Juvheden
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 11:33
Presentation: Ljud och ljustekniker.
Jobbat i branchen i ca 20 år.
Började som dom flesta som DJ/dyligt när jag var 15 år.
När jag var 18 flyttade jag ifrån Gotland till Stockholm.
Började jobba på div firmor och krogar som frilanstekniker.
Sen tröttnade jag på storstan.
Flyttade utomlands och började köra ljud på Hotel.
När jag kom hem var det turné.
Är numera fast anställd sen 6 år tillbaks på Fegge&Mattes.
Kontakt:

Inlägg av Morgan Juvheden »

Thomman köper jag mycket ifrån så som kablar,kontakter ljus mm mm
Du får med en fraktsedel i paket ifall det skulle vara något strul med grejerna.
Sen finns det en svenskkontaktperson om det skulle strula.
Dom lämnar ju 3 års thoman garati hih
men gå in på hjälp och läs lite på deras sida.
Men min uppfattning.. funkar bra med dom och en hel del bra priser.
mvh
morgan

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Du får stå för den själv = kan bli dyrt, men det är något man får ha med i beräkningen.

20 kg tyskland kostar 770:- utan fraktavtal med posten.


Sök gärna på "Thomann", det har diskuterats förut...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Morgan Juvheden
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 11:33
Presentation: Ljud och ljustekniker.
Jobbat i branchen i ca 20 år.
Började som dom flesta som DJ/dyligt när jag var 15 år.
När jag var 18 flyttade jag ifrån Gotland till Stockholm.
Började jobba på div firmor och krogar som frilanstekniker.
Sen tröttnade jag på storstan.
Flyttade utomlands och började köra ljud på Hotel.
När jag kom hem var det turné.
Är numera fast anställd sen 6 år tillbaks på Fegge&Mattes.
Kontakt:

Inlägg av Morgan Juvheden »

jag har ALLTID betlat fast pris ifrån dom.
15eur.
Tycker det är ok för frakt.

mvh
morgan

Morgan Juvheden
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 11:33
Presentation: Ljud och ljustekniker.
Jobbat i branchen i ca 20 år.
Började som dom flesta som DJ/dyligt när jag var 15 år.
När jag var 18 flyttade jag ifrån Gotland till Stockholm.
Började jobba på div firmor och krogar som frilanstekniker.
Sen tröttnade jag på storstan.
Flyttade utomlands och började köra ljud på Hotel.
När jag kom hem var det turné.
Är numera fast anställd sen 6 år tillbaks på Fegge&Mattes.
Kontakt:

Inlägg av Morgan Juvheden »

upp till 30kg för dom pengarna.
sen blir det med spedition.
Då får man svar på kundtjäns vad det blir i slutsumman.
mvh morgan

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Vi pratar returfrakter vid ev problem...

Frakten hit är kraftigt reducerad, enligt mina erfarenheter så gäller 15 eur även för tyngre utrustning.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Så vitt jag vet så är det 15 eur för sin totala order men som jonas säger det är riktigt dyrt att skicka tillbaka saker till dom!
dom från säger sig ansvaret helt och håller men det är väl sånt man får räkna med...

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Jag har returnerat ett ljusbord som var glapp i en regel. Kan ha varit fraktskada, men inget synligt på kartongen. Hur som helst. Efter några dagar kunde jag tanka hem en returfraktsedel via nätet, gratis. 8 dagar efter jag lämnat paketet var ljusbordet tillbaka lagat. Jodå, det var samma ljusbord, inte ett nytt. Jag märkte det med en liten skråma på undersidan. Kostade mig ingenting förutom tiden + besväret att lämna in paketet hos närmaste ombud.

En annan gång vart jag rekommenderad att köpa Thomanns egen minicontroller till Stairville LED 100 scannrar. Denna funkade inte ihop med scannrarna. Kontaktade Thomann och dom provade att köra grejorna nere i Tyskland. Funkade inte för dom heller. Fick beskedet att skicka tillbaka kontrollerna (hade köpt två) och fick kredit på både prylarna och portot, utan snack. Dessutom bad dom om ursäkt för att dom givit mig fel uppgifter.

Min kollega som bor utanför Leksand fick hem ett gäng PAR64 LED. En var totalt död vid upp packning. Meddelade detta till Thomann, som bad honom skruva isär armaturen för att kolla eventuell säkring. Detta var inte felet, utan något annat. Tog någon dag innan UPS ringde och meddelade att dom skulle HÄMTA paketet hos honom där han bor!!! Ca 8 - 9 dagar senare hade han en ny PAR64. Utan en enda kostnad.

I mina ögon ser detta seriöst ut. Då har jag haft mycket större bekymmer med svenska leverantörer som totalt struntat i sitt ansvar både när det gäller garantiåtagande, eller felaktiga leveranser.

Så Krister på Truesound, jag vet inte vad du pratar om att dom inte känner sitt ansvar? Om det är något självupplevt bör du ju redovisa detta här, annars tycker jag att det känns som smutskastning... :D
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Okej där ser man! då fick man en liten rättelse idag.
Ber om ursäkt för fel aktiga uppgifter.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Ofta i denna branch så har man hört... i tredje och fjärde led och kanske i ännu fler led. Inget fel med det, men storyn kan ha ändrats eller vara uppdiktad eller rent utav en gissning. I mitt fall är dessa episoder självupplevda och min kollega, pratar jag med per telefon, nästan varje dag, så det är också utan tvivel på äkthet.

Du förstår poängen Krister. Absolut inget illa menat. Man är nog sjäv inne på förutfattade meningar om en del saker. Orsaken att jag bemötte dit uttalande var just att jag inte upplevt något negativt.

Det vore bra om någon som verkligen stött på problem med Thomann kunde svara här.

Jag själv är ju väldigt nyfiken på deras 3-åriga garanti. Kontaktade Thomann om man måste rega produkterna på något vis för att garantin skall gälla. Fick till svar att det gjorde dom. För säkerhets skull skriver jag alla serienummer på fakturorna och gör en kopia av detta. Sparar detta i en separat pärm ifall det blir aktuellt.

En hel del av våra svenska generalagenter vill ju inte kännas vid någon garanti överhuvud taget. Har själv haft enorma problem med saker som inte har funkat vid uppackning och man har nekat, skyllt på transporten osv.

Klart att det blir mycket "skitsnack" om Thomann. En del priser är ju under svenska nettopriser. Kan inte vara roligt att ha agenturer i sverige och se hur marginalerna krymper.

Heder åt t ex Standard Audio som såg att Thomann var så mycket billigare på dB Technology. Då gick man ut med ett brev där man talade om att det skedde en prissäkning för att möta upp Thomanns priser.

Andra leverantörer har gett mig bättre netto då jag berättat att Thomann har varit billigare än mitt nettopris. Sen finns det ju tjurskallar som säger...
- Handla hos Thomann då för fan. Men utav mig får du ingen hjälp då det krånglar. Då kan man ju undra om deras serviceverkstad går så bra att, man kan tacka nej till servicejobb.
Senast redigerad av 1 Leif Baltazars, redigerad totalt 0 gånger.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Det gör inget Leif, bara bra att du tillrättadevisade mig!
Det där med garantin är jag intresserad utav att vet mer om hur den fungerar för varför kan vissa svenska försäljare bara lämna ett år medans thomann kan lämna tre?

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 19:56
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Ort: Lindesberg (4mil norr om Örebro)
Kontakt:

Inlägg av Erik Boson »

Har haft felande saker från thomann vid ett tillfälle. Då handlade det om en högtalare (2x15"+1,75") vars delningsfilter hade pajat. Monterade ut delningsfiltret och skickade det till dem. Fick efter en vecka tillbaka ett fullt fungerande delningsfilter + kredit för porto samt det arbetet jag själv gjort med att montera isär och ihop det igen :D
Xpecta Evenemangsteknik AB
Xpecta Installation AB

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Krister Hedgren skrev:Det gör inget Leif, bara bra att du tillrättadevisade mig!
Det där med garantin är jag intresserad utav att vet mer om hur den fungerar för varför kan vissa svenska försäljare bara lämna ett år medans thomann kan lämna tre?
Vad då "kan lämna garanti"? Det är ett ensidigt åtagande som säljaren gör.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Där ser man... Fick hem lite lysrör i veckan som var skrot, trots att det var väldigt bra inpackat + att jag har en aktiv monitor som var död ur kartong, men som jag inte brytt mig om att reklamera, men det kanske man borde göra då?

Thomann har nog höjt sin standard det senaste också, de har ju anställt fler svenska medarbetare, så det finns nog en del kunder i Sverige!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

Fick också hem ett lysrör för ett tag sedan. Också väldigt bra packat fast det var i fler än en del. Fast gäller garantin i tre år kanske man ska spara sånna små saker tills man får nått större som inte funkar så man kan skicka allt på en gång. Det borde dom spara pengar på för det känns lite snålt att bara skicka tillbax ett lysrör för nån hundring. Nån som har någon anning om hur fort man måste reklamera trasiga prylar som är kasst när man får det?. Fast man har ju sparat in en del slantar på att beställa därifrån så jag skiter fullständigt i ett lysrör men kan endå vara bra att veta =)

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Fraktskador anmäls iofs till fraktbolaget och inte till avsändaren.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

Det var som sagt välpackat och inga skador på kartongen. Lysrör är dock känsliga så inte lätt att veta var under processen det har inträffat...

Daniel Albertsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 18:51

Inlägg av Daniel Albertsson »

Köpte en Ampeg rörtopp av dem, fick lite strul med brum, jag frågade om dom vill titta på det å dom undrade om jag kunde lämna in den till närmsta verkstad här som kan fixa det så skulle dom betala. Så mina erfarenheter är enbart positiva. Jag lämnade aldrig in den, utan brummet försvann sakta av sej själv. Troligt vis några rör som var omatchade men som med tiden blev bättre.

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Är det bara jag som har problem att använda Thomanns hemsida idag? Det var struligt igår också.
Birdstreet Production

Tony Rosendahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 27 sep 2007, 22:20
Presentation: Mobildisco som hobby sedan mitten av 80-talet till 1992.
Numera uthyrning av ljud & ljus och annan utrustning för mindre events, fester, bröllop och ungdomsdiscon.
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Tony Rosendahl »

Har varit in flera gånger både idag och igår utan problem.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster