Mixers utan fysiska reglage

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
Holger Cerderberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 13:38
Presentation: jag är en glad och ljus intresserad person som alltid ger järnet
Ort: Stockholm

Mixers utan fysiska reglage

Inlägg av Holger Cerderberg »

Jag har tittat runt under senaste tiden efter mixers som inte har egna fysiska reglage,
både för lätt förflyttning och när jag själv sitter på små event/live konserter blir man galen
på dåliga analoga mixers som saknar effekter och high/low-pass filter.
Då skulle det vara ganska skönt att ha något mer mobilt som är lätt att ta med sig och sätta upp.

har sätt två modeller och det är Mackie dl1608 och Behringer iX16 som fortfarande är TBA

undrar om någon provkört dessa eller liknande? väger de upp mot en 16 kanalers analog?
och är de värda pengarna de kostar? saknar de några viktiga funktioner?

skulle vara bra att höra vad andra tycker tänkte jag innan man tittar på att köpa dem själv lixom :)

Användarvisningsbild
Andreas Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 20:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mixers utan fysiska reglage

Inlägg av Andreas Johansson »

Har Dl 1608 på hyran och den funkar väldigt bra för dom pengarna.
Man får ju skruva lite extra på eq för att det ska hända nåt men är man van vid yamaha så är det
ju samma sak. I nuläget går det inte att para ihop stereokanaler men då ipad stödjer multitounch så kan man dra i 2 reglar på samma gång. Har kört enklare band och konferens utan problem.

Kommer ju dessutom en lite mindre mackie nu med färre inputs om man ej behöver alla 16 ingångar.

MVH
Andreas Svebeck

Solid Sound

Martin Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 150
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Ort: Sala

Re: Mixers utan fysiska reglage

Inlägg av Martin Johansson »

iLive iDR-16 och en laptop och/eller iPad kan även köpa till en yta om du vill ha en "riktig" mixer
Martin "Barni" Johansson
Ljud-/Ljustekniker
Mail: Barni at moretec se
---MoreTec---

Användarvisningsbild
Holger Cerderberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 13:38
Presentation: jag är en glad och ljus intresserad person som alltid ger järnet
Ort: Stockholm

Re: Mixers utan fysiska reglage

Inlägg av Holger Cerderberg »

Martin Johansson skrev:iLive iDR-16 och en laptop och/eller iPad kan även köpa till en yta om du vill ha en "riktig" mixer
ja alltså det skulle fungera att ha en iDR-16 men jag letar efter något mer portabelt, jag agerar tekniker på små live event och föredrag till och från och jag tror den blir lite för stor att släpa, speciellt när jag är en sån där som inte har körkort än :P

Andreas Johansson: Hur lik är ipad mjukvaran mot yamaha's? Har tidigare kört LS9 med ipad och det är efter den jag började funderade om DL 1608 var något man skulle titta på :)

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Mixers utan fysiska reglage

Inlägg av Markus Hammerin »

Holger Cerderberg skrev: speciellt när jag är en sån där som inte har körkort än :P
Hur får du med dig PA:t?
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Holger Cerderberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 13:38
Presentation: jag är en glad och ljus intresserad person som alltid ger järnet
Ort: Stockholm

Re: Mixers utan fysiska reglage

Inlägg av Holger Cerderberg »

Markus Hammerin skrev:
Holger Cerderberg skrev: speciellt när jag är en sån där som inte har körkort än :P
Hur får du med dig PA:t?
Vanligen så brukar de ha PA system men bara skit mixer och det är då jag behöver en jag kan använda som ersättning :P

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster