Priser på Roland

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Priser på Roland

Inlägg av Anton Jonsson »

hej!

jag har fått upp ögonen för Rolands mixerbord men hittar inga listpriser eller ens grossister?!
Får man vända sig direkt till Roland eller hur gör man?

För övrigt, ni som har provat borden, vad tycker ni om dom?

har hört bra om dom och dom verkar vettiga, kom gärna med åsikter!

mvh anton

Användarvisningsbild
Thomas Wahlberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 20 apr 2011, 15:59
Presentation: FoH-tekniker om jag får välja men begriper resterande om jag måste...
Ort: Sverige (mestadels)

Re: Priser på Roland

Inlägg av Thomas Wahlberg »

Hej Anton,

M-480 är helt OK. V-mix systemet är lättarbetat då det är 100% Roland. Ljudkvalitén är ungefär som väntat i prisklassen men om du kan lea med det är det ett OK arbetsredskap. Om du ska hyra ut den rekommenderar jag en LS9 då den är mer allmänt accepterad. RolandSG i Danmark distribuerar. Du ska prata med en kille som heter Morten Rasmussen. Han har tel. nr +45 3916 6214.

http://www.roland.dk/articles/default.aspx?c=175" onclick="window.open(this.href);return false;
- Man är alltid lite hungrig men oftast ganska mycket -

Micke Dalberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 10 feb 2010, 17:45
Presentation: Jobbar som ljudtekniker på fritiden mest i teatersamanhang

Re: Priser på Roland

Inlägg av Micke Dalberg »

Kolla på http://www.electrosound.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: Priser på Roland

Inlägg av Anton Jonsson »

Hej!

tack för infon, ska kolla upp det!

Jag har en LS9 32 nu men känner att jag ev vill byta upp mig till något bättre och flexiblare nån gång i år!
Jag kommer troligtvis att behöva 2 bord i år och då känns Roland som ett bra alternativ med digitalmultis osv.

mvh anton

Användarvisningsbild
David Gustafsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 17 maj 2005, 01:00
Presentation: Har jobbat heltid som ljudtekniker hos Adapt AB, men kom till insikten att familjen kommer i första hand.
Ort: Dals Långed

Re: Priser på Roland

Inlägg av David Gustafsson »

Tjena Anton!

Jag har tyvärr inte kört på Rolands bord, men ville bara tipsa dig om att kolla in Allen&Heath
iLive. Jag kör T80 och iDR 48. Spöar Yamaha LS9 varje dag i veckan enligt mig...

Med vänlig hälsning, David. (Fd Adapt...)

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Priser på Roland

Inlägg av Anton Gildebrand »

Har använt Roland M400, som är föregångare till det bordet, lite granna. Tydligt och enkelt interface. Låter klart bättre än LS9. Smidigt med REAC-systemet. Väldigt lättjobbat över huvud taget, och tekniker som kan LS9 brukar förstå sig på bordet väldigt snabbt.

Men jag är bara en simpel ljusdräng :D
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Thomas Wahlberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 20 apr 2011, 15:59
Presentation: FoH-tekniker om jag får välja men begriper resterande om jag måste...
Ort: Sverige (mestadels)

Re: Priser på Roland

Inlägg av Thomas Wahlberg »

Om du redan har en LS9 verkar det ju mest logiskt att bygga vidare med Yamaha? LS9 finns beggade för lite och ingenting, komplett med case och ibland även SB-168or. En beg. M7CL för F.o.H och två SB-boxar så klarar du dig ett bra tag till. Dessutom höjer du ju (ljud) kvalitén på LS9an med SB-box till.
- Man är alltid lite hungrig men oftast ganska mycket -

Användarvisningsbild
Daniel Andreasson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 12:33
Presentation: To be tight is one thing but to be tight and funky, James knew that
Ort: västra götaland

Re: Priser på Roland

Inlägg av Daniel Andreasson »

Skulle jag vilja säga att det handlar om tycke och smak och som alla bord hantering på rätt sätt, jag har LS9 i båda formaten och AH. AH låter mer öppen, mer luftig och skjuter därav enligt mig lite över sin prisklass i ljudkvalite, Jag tycker mig själv dock ha det lättare att få till fastheten i Yamahan, den har i mina öron lättare att "hålla ihop" ljudet och känns fastare. AHn är svårare att hantera men också väldigt mycket mer krut i dspn och konfigureringen. Hurvida SB168 höjer LS9ans ljudkvalite låter jag vara osagt då jag inte märkt någon större skillnad. Detta sagt så har hört gig på roland borden som låtit suveränt men själv aldrig kört på en. Tycker att LS9-16 är något högt prissatt mot dagens bord.

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: Priser på Roland

Inlägg av Anton Jonsson »

Anledning till att jag funderar på att byta är jag inte tycker att LS9 låter jättekul och digitalmultin känns ganska dyr, dock fungerar dom ju hur bra som helst.

Har även kollat på Allen heath, och dom verkar helt klart intressanta dom också.

Ska ta kontakt med dom företagen ni tipsade om imorgon och försöka få fram prisuppgifter så jag kan göra en jämförelse.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Priser på Roland

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

En sak som är bra med LS9 är ju att den faktiskt har 64 ingångar. Samt att den har 32 fysiska faders.

iLive är en väldigt bra produkt, men när jag testade den konstaterade jag att man måste planera en del för att få in allt på de faders som finns att tillgå, samt spendera lite tid framför datorn för att konfigurera allt.

Om man vill använda både monitor+foh måste man också ha idr0-burken för att monitorbordet skall fungera. Det går alltså inte att koppla båda mixerborden till stageboxen på ett bra sätt (sist jag kollade iaf).
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Priser på Roland

Inlägg av Michael Christiansen »

Häpp

Du kan ringa Roland och prata med Morten, han blir en bra kamrat för dig.

Om du inte "törs" ringa en dansk, då kan du ju ringa en halvsvensk istället.

Vi har en massa REAC, personal monitor system, snakes, bord och hårddisk systemet till.
Kanon til musicaler eller/och som monitor bord. Har även en M400 till salu om du vill börja billigt.
Sen låter det oförskämt bra tycker jag, men jag förstörde ju redan min hörsel i '85...

Ring/PM:a eller maila

Mvh

Michael Christiansen
http://www.teaterlys.se" onclick="window.open(this.href);return false;
+45 2022 1991

PS: Jag har aldrig fattat vitsen med en LS9:a - det var en stor dag i firman då vi sålde den sista. IMO var det en fickräcknare med I/O. Har just sett en anbudsförfrågan där dom envisas om att vill ha en sån - handlar det inte om bra ljudkvalité numera??? ... :roll:
maximum bass - on all frequencies

Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Re: Priser på Roland

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Till AH Ilive systemet finns även en app som installeras på en ipad så den kan användas som en personlig monitor mixer. Fungerar faktiskt över förväntan. Man behöver inte köpa till en massa kringutrustning om musikern har med sig sin egen Ipad. Bara starta ett trådlöst nätverk. Finns dock en gräns på hur många Paddor du kan koppla in i systemet, ca 10 tror jag ska funka om nätet är bra. Kan bara tipsa om att Ilive är ett bra bord/system. Vi väntar bara på att få Dante korten till våra system och så vi kan distribuera ljudet till bla inspelning. Vi har en Ilive T80 med IDR32 & en T112 + IDR64.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster