Synpunkter på Yamaha MG24/14fx?

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Synpunkter på Yamaha MG24/14fx?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Hej allesammans!

Har ev. ett bättre beg. Yamaha MG24/14fx på gång för inköp men vet inte hur Yamaha-borden låter/fungerar.

Tacksam för lite snabba, enkla synpunkter på för/nackdelar :D

Mvh
Kristian

Användarvisningsbild
Thomas Wahlberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 20 apr 2011, 15:59
Presentation: FoH-tekniker om jag får välja men begriper resterande om jag måste...
Ort: Sverige (mestadels)

Re: Synpunkter på Yamaha MG24/14fx?

Inlägg av Thomas Wahlberg »

Hej Kristian,

Har sålt ett gäng sådana. Låter OK för pengarna men SPX-effekterna lämnar en del att önska, men det går att klara de enklare giggen. Saknar mute-grupper, endast 4 aux för monitor. Men, för att avsluta positivt vill jag ändå säga att det är ett klart bättre (ljudkvalité alltså) än andra bord i samma klass, som t. ex. Mackie eller AH.
- Man är alltid lite hungrig men oftast ganska mycket -

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Synpunkter på Yamaha MG24/14fx?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Hej Thomas!

Tack för din respons.

Just mute-grupper klarar jag mig nog utan och 4 aux bör också räcka till det jag ska använda det till. Effekterna ligger väl på egna "auxar" och tar inte av de 4 om jag förstått det rätt?

Jag har även kikat på A&H PA28 som ligger i samma prisklass och även ZED-serien, men jag prioriterar ljudkvalité så Yamaha´t låter som ett klokt val. Jag litar på dina ord när du säger att det låter bättre :D
Mackies mindre bord, T.ex. CFX20 har jag använt en del och det fungerar helt ok för prisklassen, men såklart beroende på i vilken situation. Man ska nog inte fylla alla kanaler och gaina dem till max. Jag har upplevt att det kan låta lite "rörigt" med mycket input på många kanaler. Yamaha´t lider kanske inte av samma problem.

Jag har förresten inte testat Behringers billigare 24-32ch bord som kostar några få tusenlappar, hur dåliga är de egentligen? Eller man kanske ska vara artig och istället fråga; hur bra är de?

Mvh
Kristian

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Synpunkter på Yamaha MG24/14fx?

Inlägg av Niklas Elste »

ja det finns ju alltid risk att det grötartillsig en aning om man kör b.kvalitet

jag gillar soundcraft :P

Användarvisningsbild
Thomas Wahlberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 20 apr 2011, 15:59
Presentation: FoH-tekniker om jag får välja men begriper resterande om jag måste...
Ort: Sverige (mestadels)

Re: Synpunkter på Yamaha MG24/14fx?

Inlägg av Thomas Wahlberg »

Har lastat en MG24 med fullt uppmickat rock'n'roll med keybords och monitorer mm. Det går (punkt). Fick hålla ner gainen någon dB som jag fick ta igen på EQn-s output... Inte perfekt men absolut ingen gröt. Pre-amparna är förvånansvärt varma men har något tight headroom. Om du får det BILLIGT så slå till. Annars kanske du ska spara till något beggat av högre kvalité? Typ Midas Venice 240. Inte heller perfekt men flera pinnhål upp. Ett sådant kommer garanterat accepteras av alla de kunder som ändå skulle hyrt/betalat för MG24an.
- Man är alltid lite hungrig men oftast ganska mycket -

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Synpunkter på Yamaha MG24/14fx?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Tack igen för svar!

När det gäller lite större jobb där det krävs "raidervänliga" mixerbord så hyr vi in t.ex. Midas eller Yamaha, för min del finns det ingen ekonomi i att köpa in en ny mixer för över 100 tusen. Jag har sett t.ex. begagnade Venice-bord för runt 20 tusen och det är helt okej, men jag tror nog att den kundkrets som jag avser med detta bord lika gärna tar Yamaha-bordet, även om det såklart är en kvalitetsskillnad. Skulle det dessutom hända något med bordet, går sönder, blir stulet osv. så är det lite enklare för den som hyr att ersätta ett billigare bord.
Jag betalar i så fall ca 5 tusen för ett MG24/14 i bra skick inkl. case.

Mvh
Kristian

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster