Digitala mixerbord

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Digitala mixerbord

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Hej! Kollar runt på en del Mixerbord för ljud som kan användas till vår kyrka.
Det skulle ju kunna vara bra om man även kunde hitta något ca pris, samt kunna få lite för och nackdelar med de olika borden. Och i mångt å mycket är det ju användarnas olika åsikter som väger tungt.
Allen&Heat iLive Series, Yamaha cl-series även de tidigare, Digico sd9, Midas pro2,
Kravet är pris, minst 48kanaler, handhavande, möjlighet till inspelning, m.m
Kan man hitta dessa bord beggade, Det finns säkert många frågor man kan ställa men jag kommer inte på detta nu.
Prolle

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Re: Digitala mixerbord

Inlägg av Anders Ericsson »

Prolle Fröderberg skrev:Hej! Kollar runt på en del Mixerbord för ljud som kan användas till vår kyrka.
Det skulle ju kunna vara bra om man även kunde hitta något ca pris, samt kunna få lite för och nackdelar med de olika borden. Och i mångt å mycket är det ju användarnas olika åsikter som väger tungt.
Allen&Heat iLive Series, Yamaha cl-series även de tidigare, Digico sd9, Midas pro2,
Kravet är pris, minst 48kanaler, handhavande, möjlighet till inspelning, m.m
Kan man hitta dessa bord beggade, Det finns säkert många frågor man kan ställa men jag kommer inte på detta nu.
Prolle

Två frågor tänker jag på direkt.
Kanal antal 48? Är behovet verkligen så stort i en kyrka?
Ok, om nu fallet är så. Hur vill kunden jobba med reglar?, fysiska reglar. Kompakt i layers eller full size?

Behov av analog multi eller endast digital?

Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Re: Digitala mixerbord

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Vår kör-kanallisa som vi har idag är
1 BD, 2 SD, 3 HH, 4-6 Tom, 7-8 O/H, 9-10 Perc, 11 EG/AG, 12 EBass, 13-14 Key (A), 15-16 Key (B), 17-18 Trump, 19-20 Sax, 21-24 WL, 25-26 Voc, 27-32 Choire
det är en sättning som vi kör ganska ofta, ibland har vi musikaler och då kan man ha upp till 16 wl-system.
Det kan även vissa gånger vara en flygel, två som sjunger samt en tal mikrofon.
Vi har många gånger gått bet på de 32 kanaler vi har idag, därför måste vi utöka till 40-48
Vi eftersträvar digital multi då det känns lite mer framtid, men det finns säkert åsikter åt alla håll. Jag är ingen proffs-tekniker utan hör till den glada amatör skaran.

Ang reglar så är nog ett lager uppbyggt bord det som gäller, när man kommer till det antalet kanaler som vi vill ha.

Det vore även bra om det tilltänkta bordet har en "Lillebror/syster som är lika upp byggt som man kan ha till vår Ungdomsscen. Då har man ett bord som dom yngre förmågorna kan lära upp sig med för att sedan kunna använda det stora.

Prolle

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Digitala mixerbord

Inlägg av Jonas Jansson »

Soundcraft Si kanske?

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Digitala mixerbord

Inlägg av Johannes Nordgren »

Finns pengarna så köp ett midas pro2 och senare ett pro2c till kidsen. Väldigt låg inlärningströskel och snabbt att komma igång med.....
We make good music sound great!

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Re: Digitala mixerbord

Inlägg av Rikard Åberg »

yamahas nya cl serie verkar smart

köp 2 bord ett cl 1 till ungdomsscenen och ett cl 5 eller cl 3 till stora salen.
de gånger det behövs kan du använda ena bordet som monitorbord då det är inbyggd gainkompensation i programvaran.
i och med att de har gått över till dante-protokollet så finns inspelningsmöjlighet.

även allen-heath gld verkar också vara ett bord i vettig prisklass

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Digitala mixerbord

Inlägg av Michael Christiansen »

Prolle von Falun!


Kolla upp Roland V-serien som har allt du behöver.

Bra välljudande mixer, varma pre-amps, hård harddisc recorder och väldigt personliga monitor system!

Sverige är ett äkta Yamaha-träsk, så det känns som en omöjlig utmaning, att pitcha Roland systemen,
men jag tycker ändå att du borde ge det chansen.

Kontakta Brollan eller mig för en demo.

http://www.facebook.com/video/video.php ... 4139754128" onclick="window.open(this.href);return false;

Just kyrkor, verkar bli en stor marknad för V-serien här i Danmark.

Vänliga hälsningar

Michael Christiansen - "totalt opartisk"
Teater & Lysteknik
http://www.teaterlys.se" onclick="window.open(this.href);return false;
maximum bass - on all frequencies

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 184
Blev medlem: tis 29 aug 2006, 20:39

Re: Digitala mixerbord

Inlägg av Carl Bergander »

Michael Christiansen skrev:Prolle von Falun!


Kolla upp Roland V-serien som har allt du behöver.

Bra välljudande mixer, varma pre-amps, hård harddisc recorder och väldigt personliga monitor system!

Sverige är ett äkta Yamaha-träsk, så det känns som en omöjlig utmaning, att pitcha Roland systemen,
men jag tycker ändå att du borde ge det chansen.

Kontakta Brollan eller mig för en demo.

http://www.facebook.com/video/video.php ... 4139754128" onclick="window.open(this.href);return false;

Just kyrkor, verkar bli en stor marknad för V-serien här i Danmark.

Vänliga hälsningar

Michael Christiansen - "totalt opartisk"
Teater & Lysteknik
http://www.teaterlys.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Digitala mixerbord

Inlägg av Per Johanson »

Har ni handlat ännu? Om inte så vill jag slå ett slag för iLive. Gjorde ett rätt stressigt gigg i går och måste nog säga att det är i den mer lätthanterade ändan av spektrat. Ljudmässigt tycker jag att den har tillräckligt med värme men ändå skärpa och filtren gör det man förväntar sig. Effekterna är bra mycket bättre än till exempel Yamahas motsvarigheter.

Men framförallt så är känslan tillräckligt analog för att man faktiskt ska få feeling och 28 reglar (T112) gör att man faktiskt klarar av att göra rätt många gigg utan att slita ut layer-knapparna fullständigt.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Gustafsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 17 maj 2005, 01:00
Presentation: Har jobbat heltid som ljudtekniker hos Adapt AB, men kom till insikten att familjen kommer i första hand.
Ort: Dals Långed

Re: Digitala mixerbord

Inlägg av David Gustafsson »

Per Johanson skrev:Har ni handlat ännu? Om inte så vill jag slå ett slag för iLive. Gjorde ett rätt stressigt gigg i går och måste nog säga att det är i den mer lätthanterade ändan av spektrat. Ljudmässigt tycker jag att den har tillräckligt med värme men ändå skärpa och filtren gör det man förväntar sig. Effekterna är bra mycket bättre än till exempel Yamahas motsvarigheter.

Men framförallt så är känslan tillräckligt analog för att man faktiskt ska få feeling och 28 reglar (T112) gör att man faktiskt klarar av att göra rätt många gigg utan att slita ut layer-knapparna fullständigt.
+1 för iLive. Kör T80 och iDR 48, har inte haft en enda hickup än. Helnöjd!

Martin Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 150
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Ort: Sala

Re: Digitala mixerbord

Inlägg av Martin Johansson »

+1 för iLive.

fantastiskt bord med mycke funktioner!

om bandet vill köra monitor själva så kan man köra 16st utan problem, sedan finns dom fina PL kontrollerna, om man tex bara skall ha en tal mick så kan en "icke kunnig" köra micken och cdn eller vad det nu är från en liten kontroller med 8 reglar och behöver inte på mixern och riva....

finns mycket bra funktioner!

har själv T80 med iDR32 och PL-6
Martin "Barni" Johansson
Ljud-/Ljustekniker
Mail: Barni at moretec se
---MoreTec---

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Digitala mixerbord

Inlägg av Per Johanson »

Midas släpper något nytt den 24/5. Kanske kan vara något?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Re: Digitala mixerbord

Inlägg av Samuel Nielsen »

Annars så finns det ju Soundcraft Vi serien som är riktigt bra..!!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Digitala mixerbord

Inlägg av Per Johanson »

Det som är bra med iLive är ju förhållandet pris/funktioner/ljudkvalitet. Tar man bort den första parametern finns det många som är riktigt bra. Vi-serien är definitivt en av dem.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster